גרמניה: סכנה לקואליציה לאחר בחירות מפתיעות במפלגה הסוציאל-דמוקרטית

הקואליציה הרחבה העומדת בראש ממשלת גרמניה מתנדנדת החל מאתמול , לאחר שהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) בחרה במפתיע בשני מועמדים מהאגף השמאלי של המפלגה לעמוד בראשה

נורברט ואלטר-בוריאנס וססקיה אסקן, היו"רים החדשים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית / צילום: פבריציו בנש, רויטרס
נורברט ואלטר-בוריאנס וססקיה אסקן, היו"רים החדשים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית / צילום: פבריציו בנש, רויטרס

הקואליציה הרחבה העומדת בראש ממשלת גרמניה מתנדנדת החל מאתמול, לאחר שהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) בחרה במפתיע בשני מועמדים מהאגף השמאלי של המפלגה לעמוד בראשה. נורברט ואלטר-בוריאנס וססקיה אסקן הם מנהיגיה החדשים של המפלגה, לאחר שהביסו בהפתעה גמורה את המועמדים המובילים, שר האוצר אולף שולץ וקלרה גייוויץ. כמו "הירוקים", גם ה-SPD החליטו כי יכהנו ראשי מפלגה משותפים - גבר ואשה - ותהליך הבחירה התנהל בחצי השנה האחרונה.

"מחאה אדומה", כינה הבוקר (א') אתר המגזין "דר שפיגל", את הבחירה בשניים, שניצחו ברוב של 53% מהקולות. הרקע לבחירתם, כך מסתמן, הוא הביקורת שהביעו על הקואליציה הרחבה - יחד עם השמרנים (CDU/CSU) - המרכיבה את הממשלה הגרמנית בשש השנים האחרונות, וגם לפניהן. מקורבים להם אמרו כי הם מעוניינים לשאת ולתת מחדש על ההסכם הקואליציוני בין המפלגות, שנתיים לפני הבחירות המתוכננות. רבים במפלגה מאשימים את החבירה לממשלה שכזו, למעשה ממשלת אחדות, בירידה ההדרגתית והמשמעותית בכוחה של המפלגה בגרמניה.

בין השאר, לפי הדיווחים בתקשורת, הם דורשים השקעה רבה יותר בתחום המאבק בהתחממות הגלובלית ובשינויי אקלים והעלאת שכר המינימום החדש במדינה ל-12 אירו לשעה. כלי התקשורת במדינה כבר החלו לשער כי אם דרישותיהם לא ייענו - כפי שמסתמן מההצהרות לתקשורת של ראשי השמרנים - השניים לא יהססו להוביל את המפלגה מחוץ לקואליציה, ולשלוח את גרמניה לבחירות חדשות. עם זאת, הסקרים בשלב זה חוזים למפלגה אחוז תמיכה נמוך מאשר אי פעם בעבר (14%), והמוטיבציה הפוליטית שלה להקדים את הבחירות אינה גבוהה. "עלינו לשמור על המפלגה מאוחדת בכל מחיר", אמר אחרי הניצחון שהוכרז אתמול ואלטר-בוריאנס, שכיהן בעבר כשר האוצר של מדינת המחוז נורדריין וסטפליה.