הנשק הסודי של משרד הביטחון: מיכל עבאדי-בויאנג'ו תייעץ למשרד במו"מ מול האוצר

במשרד הביטחון מעוניינים להמשיך לקדם את התוכנית הרב-שנתית "תנופה" • עבאדי-בויאנג'ו שימשה בעבר כחשכ"לית באוצר והייתה מבקרת חריפה של מערכת הביטחון • משהב"ט נהנה מתקנות ייחודיות שמשחררות אותו מחובת מכרזים

מיכל עבאדי בויאנג'ו - החשבת הכללית במשרד האוצר / צילום: לע"מ
מיכל עבאדי בויאנג'ו - החשבת הכללית במשרד האוצר / צילום: לע"מ

החשבת הכללית לשעבר באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו מייעצת למשרד הביטחון בנושא המו"מ על תוכנית התקציב הרב-שנתית החדשה "תנופה", כך נודע ל"גלובס". עבאדי-בויאנג'ו לא השתתפה בפגישות המו"מ עם אנשי האוצר, ובמשרד הביטחון סירבו להתייחס לשאלות "גלובס" בנושא. היועצים החיצוניים מועסקים על ידי ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון והיועצת הכספית לרמטכ"ל, תת-אלוף אריאלה קנול-לזרוביץ', שמדווחת לרמטכ"ל אביב כוכבי ולמנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם.

צירופה של עבאדי-בויאנג'ו לצוות היועצים הוא הישג יוצא דופן של מערכת הביטחון, שצפויה להיעזר בשירותיה של מי שנחשבה בעבר למבקרת חריפה של המערכת. כחשבת כללית באוצר הובילה עבאדי-בויאנג'ו שורת צעדי התייעלות משמעותיים במערכת הביטחון. החל מהחלטת הממשלה 4088 מינואר 2012, שבמסגרתה הוכנסו מסופים לאגף החשב הכללי ולאגף התקציבים שאפשרו צפייה במערכות התקציב והשכר של מערכת הביטחון, דרך דרישותיה לשינוי מתווה כחלון-יעלון, שחלק ניכר מהן התקבלו במסגרת ההסכם הסופי בין האוצר ומערכת הביטחון ועד למאבק שניהלה לחשיפת הסדרי הפנסיה לאנשי הקבע והגדלות הרמטכ"ל, שהוביל לדוח מבקר המדינה ולצמצום ההגדלות על-ידי הרמטכ"ל הקודם רא"ל גדי אייזנקוט.

מאבק אחר שניהלה מול מערכת הביטחון היה סביב גובה הוצאות הלחימה במבצע 'צוק איתן' - צה"ל דרש 9 מיליארד שקל ועבאדי בויאנג'ו טענה שהסכום אינו עלה על 6.5 מיליארד. בסופו של דבר הכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הצבא יקבל כ-7.5 מיליארד שקל, אך במקביל העביר לחשב הכללי את התחשיבים המפורטים על עלויות הלחימה הציוד והתחמושת.

צירופה של עבאדי בויאנג'ו לצוות היועצים של משרד הביטחון מבליט את הנחיתות המובנית של האוצר בניהול מו"מ מול מערכת הביטחון על תקציב הביטחון. כ-500 כלכלנים ורואי חשבון מועסקים תחת פיקודו של היועץ הכספי לרמטכ"ל, כפי שגילה היועץ הכספי הקודם תא"ל ששון חדד בראיון ל"גלובס". בנוסף לכך מעסיק משרד הביטחון אלפי יועצים חיצוניים, בעלות שנתית של כ-150 מיליון שקל, תופעה שעוררה ביקורת חריפה מצד מבקר המדינה בדוח שפורסם ב-2017.

במשרד הביטחון הבהירו, שמאחר שלגופים הביטחוניים יש תקנות ייחודיות בנושא חובת מכרזים, הם לא זקוקים לאישור החשב הכללי באוצר כדי להעסיק יועצים, כמו במקרה הנוכחי.

מצד האוצר מנוהל המו"מ השוטף על-ידי סגן ממונה על תקציבים, שנעזר בצוות של שלושה כלכלנים צעירים.

עבאדי-בויאנג'ו כיהנה כחשבת כללית בין השנים 2011 עד 2017 ולאחר פרישתה שימשה יו"ר בית ההשקעות פסגות במשך שנה. לאחר סיום תפקידה בפסגות הוזכר שמה כמתמודדת על משרת מנכ"ל בנק לאומי.