חדש בדטרויט: הסכם עקרוני בין פיאט קרייזלר לבין איגוד עובדי הרכב

ההסכם שמכסה כ-47 אלף עובדים מאוגדים במפעלי פיאט קרייזלר בארה"ב, כולל השקעות של 4.5 מיליארד דולר מפעלים חדשים ועוד 1,400 מקומות עבודה חדשים • העסקה טעונה אישור בהצבעה של עובדי פיאט קרייזלר

מפעל של פיאט בארה"ב / צילום: Rebecca Cook, רויטרס
מפעל של פיאט בארה"ב / צילום: Rebecca Cook, רויטרס

יונייטד אוטו וורקרס (UAW) האיגוד העיקרי של עובדי תעשיית הרכב בארה"ב, הודיע בשבת שהוא השיג הסכם עבודה עקרוני חדש עם פיאט קרייזלר, בצעד חשוב לסיום סבב מתיש של דיוני העבודה בדטרויט.

העסקה שהושגה, שטעונה אישור בהצבעה של עובדי פיאט קרייזלר, היא השלישית והאחרונה ש-UAW דן בה עם יצרניות הרכב בדטרויט. ההסכם שמכסה כ-47 אלף עובדים מאוגדים במפעלי פיאט קרייזלר בארה"ב, כולל השקעות של 4.5 מיליארד דולר מפעלים חדשים ועוד 1,400 מקומות עבודה חדשים שטרם דנו בהם, מסרה סינדי אסטרדה, סגנית נשיא האיגוד שהובילה את המו"מ עם פיאט קרייזלר. זו תהיה השקעה נוספת להשקעה של 4.5 מיליארד דולר במפעלים קיימים של החברה, ובמסגרת תוכנית להקים מפעל ג'יפ חדש בדטרויט.

פיאט קרייזלר אישרה שהיא הגיעה להסכם עקרוני עם UAW, בלי להוסיף פרטים. האיגוד לא פירט תנאים נוספים להסכם, אך ראשיו מסרו שההסכם עם היצרנית האיטלקית-אמריקנית דומה מאוד להסכמים שהושגו קודם לכן עם פורד מוטור וג'נרל מוטורס, בתהליך שנקרא "מו"מ לפי מתכונת".

נציגים של החברה והאיגוד חתרו להסכם עבודה חדש בפיאט קרייזלר כאשר חקירה פדרלית על חשדות בשחיתות הגיעה לצמרת UAW. תרבות של שוחד הכתימה את תהליכי המו"מ בין הצדדים בשנים שעברו, לפי התובעים. החקירה הפלילית, שהפכה גלויה ב-2017, יצרה את הבסיס לתביעה אזרחית שהגישה GM נגד פיאט קרייזלר בשבוע שעבר, בטענה שזו השיגה יתרון בהסכם העבודה שלה על ידי שיחוד עובדים ב-UAW להעניק לה תנאי חוזה טובים יותר.

פיאט קרייזלר מתכננת להילחם בתביעה, שלטענתה חסרת בסיס. UAW מסר שהוא נוקט צעדים למנוע התנהגות לא נאותה חוזרת, ושהוא בטוח שחוזי עבודה שנדונו בעשור האחרון לא היו נגועים בשחיתות.

פיאט קרייזלר מנסה במקביל להיכנס למיזוג של 50 מיליארד דולר עם קבוצת PSG (פז'ו) מצרפת, מיזוג שייצור את אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. הנשיא בפועל של UAW, רורי גמבל, אמר שהמיזוג הזה יהיה שיקול בשולחן הדיונים על הסכם העבודה החדש עם פיאט קרייזלר.

GM הייתה היצרנית הראשונה שהשיגה הסכם עבודה עם UAW באוקטובר, אחרי שביתה כואבת בת 40 יום ששיתקה את מפעליה בארה"ב. ההסכם הבא היה עם פורד, והמו"מ התנהל במהירות, והסתיים בתוך כמה שבועות. בשני החוזים הללו, האיגוד זכה בתוספות שכר, שכר גבוה יותר לעובדים חדשים ומסלול לקביעות בעבודה לעובדים זמניים.

אבל המו"מ עם פיאט קרייזלר היה בעייתי יותר. לחברה זו יש שיעור גבוה יותר של עובדים זמניים ועובדים שעדיין לא מרוויחים את השכר הגבוה ביותר, מה שהקשה עליה להסכים לתנאים שהושגו עם GM ופורד.

UAW עבר לאחרונה טלטלה עם פרישת הנשיא שלו גארי ג'ונס, שיצא לחופשה בתשלום זמן קצר לפני שהמו"מ עם פיאט קרייזלר התחדש לפני שבועיים, אחרי שהמועצה של האיגוד החלה לנקוט נגדו צעדי הדחה. UAW מסר שהוא חשף ראיות לכך שג'ונס זייף לכאורה דוחות הוצאות שלו וטשטש את הזיופים. ג'ונס לא הואשם בעבירה, ופרקליטו אמר שהוא קיבל את ההחלטה לפרוש לפני שלמד על כך שהמועצה פועלת להדיח אותו.

התביעה של GM הקשתה על פיאט קרייזלר להימנע ממתכונת התנאים היקרה שנקבעה על ידי יריבותיה הגדולות יותר בדטרויט, אמר ארט וויטון, פרופסור ליחסי עבודה באוניברסיטת קורנל.

בתביעתה טענה GM שתוכנית שיחוד שניהל מנכ"ל פיאט קרייזלר לשעבר סרג'יו מרצ'יונה הכתימה את תהליך המו"מ בשנים 2011 ו-2015, והניבה חוזים שבהם עלויות העבודה של פיאט קרייזלר היו נמוכות בהרבה מאלו של GM - פער שפגע בעסקיה. מרצ'יונה הלך לעולמו ב-2018.

לפי המרכז למחקרי רכב (Center for Automotive Research), כאשר החל מו"מ העבודה החדש עם פיאט קרייזלר בקיץ האחרון, השכר וההטבות בפיאט קרייזלר היו 55 דולר לשעה בממוצע, 8 דולר פחות מאשר ב-GM.