פייסבוק נכנעה לחוק סינגפורי וסימנה פוסט שביקר את השלטון: "אנחנו פלטפורמה ניטרלית"

הרשת החברתית היא הראשונה למלא אחר הוראות החוק החדש שמאפשר לממשלת סינגפור להורות על תיקונים או הסרה של תכנים • ענקית הטכנולוגיה הצהירה כי היא מקווה שהחוק ייושם באופן "מידתי ושקוף" על ידי הממשלה

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

פייסבוק תיקנה בסוף השבוע פוסט שפורסם בפלטפורמה בהוראת ממשלת סינגפור, וזאת בעקבות חוק שנכנס לתוקף באוקטובר ומאפשר לממשלה להורות על תיקונים או הסרה של תכנים, במטרה להתמודד עם הפצת פייק ניוז.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", החוק יושם לראשונה מוקדם יותר בשבוע שעבר על פוליטיקאי מהאופוזיציה במדינה, שנדרש על ידי הממשלה להוסיף הבהרה בפוסט שפרסם ונגע להשקעות של חברות בשליטה ממשלתית. בהבהרה נכתב כי "הפוסט מכיל הצהרות שגויות", וצורפה הצעה למשתמשים ללחוץ על קישור מצורף כדי לקבל את "העובדות הנכונות".

הפוסט שפייסבוק נדרשה לתקן נכתב על ידי אלכס טן, פעיל פוליטי מסינגפור שמתגורר כעת באוסטרליה ומפעיל אתר המבקר באופן תכוף את ממשלת סינגפור ואת המפלגה ששולטת במדינה. בפוסט שפרסם טן נכתב כי הרשויות בסינגפור ביצעו מעצר לא חוקי, בעוד שהממשלה טוענת שלא התקיים מעצר כזה. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", הממשלה הורתה לו להוסיף תיקון לפוסט, אך הוא סירב וטען שאינו מחויב למלא אחר הוראות החוק החדש מאחר שהוא כאמור מתגורר באוסטרליה. לכן, הורתה הממשלה לפייסבוק לעשות זאת במקומו. בכך הפכה פייסבוק לחברה הראשונה שמילאה אחרי החוק הסינגפורי.

פייסבוק הוסיפה תיקון מעודן יותר לפוסט בדמות תגית מתחתיו, בה נכתב כי "פייסבוק נדרשת מבחינה חוקית להצהיר כי ממשלת סינגפור אומרת שהפוסט הזה מכיל מידע שקרי". בנוסף צירפה פייסבוק קישור שמוביל לדף מידע שמסביר אודות החוק החדש, בו נכתב שבתור "פלטפורמה ניטרלית", פייסבוק לא מתחייבת לגבי מידת האמיתות של הפוסטים עצמם או התיקונים הממשלתיים.

בעוד שפייסבוק ורשתות חברתיות נוספות סופגות ביקורת רבה לגבי אופן ההתמודדות שלהן עם תכנים שקריים שמופצים באמצעותן, מבקריו של החוק הסינגפורי טוענים כי הממשל עשוי להשתמש בו כדי לדכא יריבים פוליטיים ולפגוע בחופש הביטוי - מאחר שהממשלה תהיה זו שתקבע אילו תכנים שמתפרסמים בפלטפורמות הם נכונים או שקריים. גם פייסבוק הצהירה בסוף השבוע כי היא מקווה שהחוק ייושם באופן "מידתי ושקוף" על ידי הממשלה. לפי ממשלת סינגפור, החוק ייושם לגבי הצהרות או עובדות בלבד ולא יגביל דעות או ביקורת.

בשנה שעברה פייסבוק סירבה להסיר פוסט שהרשויות בסינגפור אמרו שקישר באופן מוטעה את המדינה להונאה פיננסית של מיליארדי דולרים במלזיה השכנה. באותו זמן ממשלת סינגפור הצהירה כי "לא ניתן לסמוך על פייסבוק שתסנן מידע שקרי", וטענה כי מצב זה מוכיח שחקיקה בנושא נחוצה.

חששות רבים קיימים גם מהניצול של טכנולוגיות בינה מלאכותית לטובת הפצת מידע שקרי, ובמיוחד השימוש ב"דיפ-פייק" למטרה זו - סרטונים אמינים שניתן ליצור בקלות באמצעות בינה מלאכותית ובהם אנשים נראים אומרים או עושים דברים שמעולם לא עשו. בסוף השבוע פרסמה סין מדיניות חדשה שמטרתה למנוע הפצת מידע שגוי והתפשטות סרטונים שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית או טכנולוגיית מציאות מדומה (VR), ומחייבת לצרף לתכנים כאלו הבהרה לפיה נוצרו באמצעות הטכנולוגיות - או שהפרסום יהווה עבירה פלילית. החוק ייכנס לתוקף בתחילת 2020.

"טכנולוגיות חדשות כמו דיפ-פייק בתעשיות האודיו והווידיאו הביאו עימם סיכונים שייעשה שימוש בתכנים כאלו כדי להפר את הסדר הציבורי, ליצור סיכונים פוליטיים ולהביא להשפעה שלילית על הביטחון הלאומי והיציבות החברתית", הצהירה סוכנות מרחב הסייבר הסינית. ככל הנראה, ממשלת סין עשויה לפעול נגד המשתמשים וגם נגד הפלטפורמה בה פרסמו סרטונים כאלו ללא ההבהרה הנדרשת.

בחודש שעבר הפכה קליפורניה למדינה הראשונה בארה"ב שהפכה את השימוש בדיפ-פייקים בקמפיינים פוליטיים לפלילי. החוק בקליפורניה הופך לפשע פלילי את הפרסום של קטע קול, וידיאו או תמונה שנותנים רושם שקרי לגבי פעולותיו או דבריו של פוליטיקאי. החוק מחריג גופי חדשות ותוכני פארודיה וסאטירה, והוא נוגע לסרטונים המתמקדים במתמודדים פוליטיים בתקופת זמן של 60 יום לפני מערכת בחירות בלבד. ככל שלא יוארך, הוא יפוג ב-2023.