ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור מונתה ליו"ר קבוצת העבודה האופרטיבית של ה-FATF

פחות משנה לאחר שישראל התקבלה לארגון ה-FATF, כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק העולמי בהלבנת הון מימון טרור, בחר הארגון בשלומית ווגמן-רטנר כנציגה ישראלית לכהונה בתפקיד מוביל בארגון

ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל
ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל

פחות משנה לאחר שישראל התקבלה לארגון ה-FATF - כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק העולמי בהלבנת הון, מימון טרור ומימון הפצה של נשק להשמדה המונית, בחר הארגון בנציגה ישראלית לכהונה בתפקיד מוביל בארגון. בסוף השבוע האחרון נבחרה ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, לכהן כיו"ר של קבוצת העבודה האופרטיבית של הארגון. מדובר במינוי ראשון מסוגו של נציג ישראלי לעמוד בראש קבוצת העבודה האופרטיבית והחשובה של הארגון היוקרתי.

ארגון ה-FATF) Financial Action Task Force), הינו כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק הגלובלי בהלבנת הון ומימון טרור. זהו כוח משימה בינלאומי יוקרתי המונה 38 מדינות בלבד (ושני ארגונים רב-מדינתיים) אשר קובע את הכללים הבינלאומיים בתחום המאבק בהלבנת הון, מימון טרור ומימון הפצה של נשק להשמדה המונית, המחייבים את כל מדינות העולם.

לפני 17 שנה דורגה ישראל ברשימה השחורה של ארגון ה-FATF, ואילו בדצמבר אשתקד, בתום ביקורת מקיפה, החליט הארגון על צירופה אליו. ההצטרפות לארגון ה-FATF התאפשרה לאחר שבשנת 2014 החליט הארגון, בצעד נדיר יחסית, לפתוח את שורותיו למדינות נוספות והזמין מתוך עשרות מדינות מעוניינות רק מספר מצומצם של מדינות, וביניהן ישראל, לפתוח בהליך הצטרפות לארגון. תהליך הבדיקה של המדינה לקח מספר שנים, ועבר דרך הליכי חקיקה ואכיפה מוגברים ובסופו פורסם דוח ביקורת על ישראל, ממנו עלה כי ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בתחום המאבק במימון טרור והלבנת הון, בשורה אחת עם מדינות דוגמת ארה"ב ובריטניה.

עכשיו עולים היחסים של ישראל עם הארגון עוד מדרגה. לאחר שישראל עמדה בהצלחה בהליך הביקורת הבינלאומית אשר הציבה את ישראל כאחת משלוש המדינות המובילות בעולם מבחינת האפקטיביות של משטר איסור הלבנת ההון ומימון הטרור ואת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור כאחת משתי הרשויות המובילות בעולם - הוחלט כי ד"ר ווגמן-רטנר תכהן בתפקיד מקצועי מוביל בארגון.

תפקידה של קבוצת העבודה האופרטיבית של הארגון - (Risk, Trends and Methods Group (RTMG - הוא לזהות את הסיכונים והאיומים בתחומי הלבנת ההון ומימון הטרור. בנוסף, תפקידה הוא לנתח את הטיפולוגיות המתחדשות ודרכי הפעולה של עבריינים ומממני טרור. זאת, בכדי להביא את הדברים בפני רשויות האכיפה והרגולטורים הפיננסיים בכל העולם ועל מנת להשפיע על קביעת המדיניות על ידי הארגון אשר המלצותיו מהוות את הסטנדרט הגלובאלי המחייב בתחום.

המשלחת הישראלית לארגון ה-FATF פעילה באופן דומיננטי בקבוצת עבודה זו, כבר מאז התקבלה המדינה לארגון כמשקיפה בשנת 2016, וביתר שאת לאחר חברותה הרשמית השנה. בין הפרויקטים בהם השתתפה המשלחת הישראלית, ניתן למנות דו"ח בנושא דרכי המימון של הארגונים דעא"ש ואל-קעידה, המלצות לעניין חקירות בתחום הנכסים הווירטואליים, אסטרטגיות לסיכול מימון טרור, רשתות מלביני הון מקצועיים ועוד. מדינת ישראל אף ארחה את כנס המומחים השנתי שעורכת קבוצת עבודה זו, בחודש מרץ האחרון, בו השתתפו למעלה מ-300 מומחים מ-55 מדינות.

ד"ר ווגמן-רטנר תכהן כיו"ר הקבוצה במשותף עם דניאל טלסקלאף, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון של שוויץ, אשר בעברו עמד בראש הרשות המקבילה של ליכטנשטיין וכיהן כנשיא ארגון Moneyval במועצת אירופה, אשר גם בו חברה מדינת ישראל.