בורסות עולם | סיקור שוטף

פתיחה פסימית לדצמבר: הדאו ג'ונס צנח ב-1%; S&P 500 בירידה היומית החדה מאז אוקטובר

נתוני מאקרו מאכזבים והתרחקות מחתימה על הסכם סחר מכבידים על השווקים • מדד דאקס איבד 2% • טראמפ החזיר את המכסים על פלדה ואלומיניום על ברזיל וארגנטינה • מדד מנהלי הרכש במפעלים בסין עמד בנובמבר על 51.8 נקודות לעומת צפי ל-51.4 נקודות

המשך עליות או תיקון בפתח? / צילום: shutterstock
המשך עליות או תיקון בפתח? / צילום: shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

וול סטריט נעלה את יום המסחר הראשון של דצמבר בירידות שערים, על רקע נתוני הייצור המאכזבים והמתרחש בחזית הסחר בין ארה"ב וסין.

הדאו ג'ונס נפל ב-268 נקודות, או 0.96%. ה-S&P 500 ירד גם הוא ב-0.9%, הירידה היומית החדה ביותר שלו זה קרוב לחודשיים, מאז 8 באוקטובר. מדד נאסד"ק איבד 1%. זאת לאחר שהמדדים פתחות את היום בעליות קלות ועברו לירידות לאחר מכן.

מניית בריינסוויי   זינקה ב-17% לאחר דיווח על הצלחה בניסוי במוצר להפסקת עישון.   

21:00

המסחר בוול סטריט מתנהל תחת לחץ בצל נתוני ייצור חלשים בארה"ב בחודש נובמבר, שהצביעו על התכווצות הפעילות הכלכלית זה החודש הרביעי ברציפות. מדד הנאסד"ק מאבד כ-1% מערכו, הדאו ג'ונס ומדד S&P 500 יורדים ב-0.7% כ"א. מדד הפחד מזנק ב-11.5%.

מנייתה של ענקית המסחר המקוון אמזון  מאבדת 1.5%, ענקית החיפוש אלפאבית  יורדת ב-1.2%, לוקהיד מרטין  מאבדת 1%, בואינג  צונחת ב-2.1%, נטפליקס  ב-1.9%. מנגד, מניית PG&E מזנקת ב-6.7%, אדיסון אינטרנשיונל  עולה בכ-3%, טסלה  מטפסת ב-1.6%, ומנייתה של מייסיס  עולה ב-1.2%.

18:44

בורסות אירופה ננעלו בירידות, בדומה לסנטימנט השלילי בוול סטריט, על רקע התרחקות החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר בין סין לארה"ב. מדד הדאקס הגרמני ומדד הקאק הצרפתי איבדו 2% כ"א, הפוטסי איבד 0.8%. 

בוול סטריט מדד הפחד (VIX ) מזנק בכ-17%, הדאו ג'ונס ומדד S&P 500 מאבדים 0.8% כ"א, ומדד הנאסד"ק מאבד 1.3%.

18:00

שר המסחר האמריקאי, וילבור רוס, אמר בראיון ל"פוקס ניוז" כי הנשיא טראמפ יעלה את המכסים הצפויים להיכנס לתוקף באמצע דצמבר על סחורות מיובאות מסין, אם אלו ימשיכו לגרור רגליים. אתמול דווח כי סין התנתה את החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר בכך שטראמפ יסיר מכסים באופן מיידי.

17:00

המדדים המובילים בוול סטריט עברו לטריטוריה האדומה לאחר נתונים מאכזבים מפעילות הייצור בארה"ב בחודש החולף. מדד הנאסד"ק מאבד כ-1%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.4% ומדד S&P 500 מאבד 0.65% מערכו.

מדד ISM במגזר הייצור בחודש נובמבר בארה"ב הגיע ל-48.1 נקודות - מתחת לתחזיות הכלכלנים לקריאה של 49.2 נקודות, וירידה לעומת קריאה של 48.3 נקודות שנרשמה בחודש אוקטובר. נזכיר כי נתון שיורד מ-50 נקודות מצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית. הנתון שפורסם היום הינו הרביעי ברציפות שמצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית. 

16:30

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח ביציבות למרות התעריפים שהחזיר טראמפ על פלדה ואלומיניות מיובאים מברזיל וארגנטינה. מדד דאו ג'ונס עולה ב-0.16%, הנאסד"ק משיל 0.1% ומדד S&P 500 ללא שינוי מהותי.

חברת בריינסוויי י הישראלית פרסמה "תוצאות קליניות חיוביות בניסוי" הקשור למערכת שהיא מפתחת לגמילה מעישון.

15:00

הנשיא טראמפ הטיל מכסים על פלדה ואלומיניום המיובאים מברזיל וארגנטינה, תוך שהוא מאשים את המדינות במניפולציה על המטבע המקומי שלהן.

מכירות הסרט "לשבור את הקרח 2" מבית וולט דיסני רשם הכנסות של כ-124 מיליון דולר במהלך סוף השבוע של חג ההודיה.

הסכם ראשוני בין פיאט קרייזלר לבין ארגון העובדים (United Auto Workers union), בדומה להסכמים שנחתמו עם ג'נרל מוטורס וחברת פורד.

ישראליות בוול סטריט

קמהדע הודיעה היום על חתימת הסכם לשיווק בישראל של 6 מוצרים חדשים, גרסאות חיקוי של תרופות ביולוגיות (ביוסימילרס), ביניהם תרופה לאוסטיאופורוזיס (דלדול עצם), שכבר מאושרת לשיווק בארה"ב וחמישה מוצרים נוספים הממתינים לאישור.

צ'ק פוינט רוכשת עוד סטארט אפ ישראלי אך בסכום לא מהותי. החברה הודיעה על רכישת חברת Protego המספקת טכנולוגיית הגנת סייבר חדשה להגנה על אפליקציות חסרות שרת (Serverless). 

13:48

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות שערים, תוך שמשקיעים מעכלים את הנתונים הכלכליים ועוקבים אחר חזית הסחר. מדד סטוקס עולה בכ-0.4%. 

מניות המשאבים הבסיסיים, המתאפיינות בחשיפה כבדה לסין, מובילות את העליות והמגזר מתחזק ב-1.2%. ארסלור מיטל  וגלנקור  עולות שתיהן בכ-1.5%.

במגזר התיירות והפנאי מובילה את העליות לופטהנזה , שמתחזקת בכ-2%. לאחרונה דווח כי קטאר איירווייז שוקלת לרכוש נתח מהחברה הגרמנית. 

מניית דויטשה בנק  התאוששה מהירידות שנרשמו בה מוקדם יותר היום. משרד המשפטים בארה"ב, לפי דיווחים, מאיץ את החקירה בדבר תפקידו של הבנק בשערוריית הלבנת הכספים של דנסקה בנק , בהיקף 200 מיליארד אירו.

בחזית נתוני המאקרו, פעילות הייצור בגוש האירו התכווצה בנובמבר זה החודש העשירי ברציפות. עם זאת, IHS Markit דווחה כי ייתכן שהרע ביותר מאחורינו בכל הנוגע למפעלים החבוטים של הגוש.    

10:15

בורסות אירופה פתחו את המסחר בעליות קלות, כשהמשקיעים ממתינים להתפתחויות בשיחות הסחר בין ארה"ב לסין. מדד סטוקס עולה ב-0.2%, ורוב המגזרים והסקטורים נסחרים בטריטוריה החיובית. 

המשקיעים מצפים ששתי המעצמות הכלכליות יגיעו להסכם כדי להימנע מהטלת מכסים נוספים בשיעור 15% על סחורות סיניות בהיקף של כ-156 מיליארד דולר ב-15 בדצמבר.

בחזית הנתונים תתפרסם היום הקריאה האחרונה של מדד מנהלי הרכש של Markit בתחום הייצור בגוש האירו, בחודש נובמבר.  

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפוי להגיע היום לבריטניה לקראת ועידת נאט"ו. הביקור בלונדון נערך בתקופה רגישה במיוחד בפוליטיקה הבריטית, עשרה ימים בלבד לפני שהבריטים ילכו לקלפיות.

בטורקיה פורסמו היום נתוני הצמיחה, שעמדו בציפיות, והצביעו על צמיחה של 0.4% ברבעון השלישי, לעומת הרבעון הקודם בניכוי עונתיות. בהשוואה לרבעון המקביל ב-2018 צמחה הכלכלה הטורקית ב-0.9%, לעומת צפי ל-1%.

עליות נרשמו בנובמבר במדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בספרד ובמדד מנהלי הרכש בשווייץ.    

07:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום בעליות שערים, לאחר הפתעה חיובית בפעילות המפעלים בסין בנובמבר.

מדד ניקיי  ביפן מטפס ב-1.1%, בהובלת עלייה של 1.5% במניית יצרנית הרובוטים Fanuc. 

בשנחאי  ובשנזן נרשמות עליות כל כ-0.3% עד 0.5%, ואילו עלייה של כ-0.5% נרשמת בהונג קונג 

עליות קלות נרשמות גם במדד קוספי  בקוריאה, ואילו באוסטרליה רושם מדד S&P/ASX 200  עלייה של יותר מ-0.5%. 

סקר פרטי של פעילות המפעלים בסין בנובמבר הראה היום תוצאות חזקות מהצפוי. מדד מנהלי הרכש (PMI) של Caixin/Markit לנובמבר עלה ל-51.8 נקודות, לעומת ציפיות ל-51.4 נקודות, ומעל מדד אוקטובר שעמד על 51.7 נקודות. 

בסוף השבוע פורסמו נתונים שהראו כי מדד מנהלי הרכש הרשמי עמד בנובמבר על 50.2, לפי לשכת הסטטיסטיקה הסינית, מעל לציפיות של 49.5 נקודות ולעומת 493 נקודות באוקטובר.

חוסר הוודאות ממשיך לרחף מעל המגעים להסכם סחר בין ארה"ב ובין סין. אתמול דווח מפי מקור המקורב לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ההסכם הצפוי "מתמהמה בגלל החקיקה בנוגע להונג קונג" וכי הסכם "שלב 1" בין ארה"ב ובין סין ייחתם רק "בסוף השנה לכל המוקדם". לפי הדיווח טראמפ צפוי להשהות את העלאת המכסים המתוכננת לדצמבר.

בתקשורת הסינית דווח כי סין דורשת ביטול של מכסים כחלק מהסכם שלב 1 בין שתי המעצמות הכלכליות.

במהלך סוף השבוע נמשכו המהומות בהונג קונג עם חידוש המחאה בעיר. בשבוע שעבר חתם טראמפ על חוק התומך במפגינים בהונג קונג, ושר החוץ הסיני כינה את הצעד "כוונות זדון" מצד ארה"ב.    

ביום שישי ננעלו בורסות וול סטריט בירידות, בתום יום מסחר מקוצר לרגל חג ההודיה. הדאו ג'ונס וה-S&P 500 נעלו את נובמבר בירידות של 0.4%, הנאסד"ק ירד כמעט 0.5%. למרות זאת, עדיין מדובר בחודש הטוב ביותר מאז חודש יוני.