מוזיאון אושוויץ נגד אמזון: מפגינים חוסר כבוד לנספים

במוזיאון אושוויץ מצאו כמה פריטים מאוד מטרידים למכירה באמזון, ביניהם קישוטי כריסמס עם תמונות של מחנה ההשמדה, וציינו זאת בפני אמזון רשמית בטוויטר • איך הגיבה ענקית הקניות באונליין ומה אומרת מדיניות החברה בנוגע למוצרים מהסוג הנ"ל?

קישוטי חג המולד עם צילומי מחנות השמדה שנמכרו באמזון / צילום: צילום מסך
קישוטי חג המולד עם צילומי מחנות השמדה שנמכרו באמזון / צילום: צילום מסך

מסתבר שבאתר של ענקית הסחר באונליין, אמזון, אפשר למצוא הכל. אבל ממש הכל. כך גילו לפחות במוזיאון אושוויץ אתמול (א'). קישוטי עץ חג מולד ופותחני בקבוקים מעוטרים בתמונות של מחנה ההשמדה, כולל קרון רכבת על המסילה המובילה לשער הראשי, נמצאו למכירה אצל אחד המוכרים בפלטפורמת המסחר העולמית.

משתמש הטוויטר הרשמי של מוזיאון מחנה ההשמדה פנה אתמול למשתמש הטוויטר הרשמי של אמזון בבקשה מעודנת להסיר את המוצרים מהאתר. "קישוטי כריסמס עם תמונה של אושוויץ לא נראה לנו הולם", נכתב בפנייה הרשמית של אושוויץ.

מאמזון אמנם לא נמסרה כל תגובה, אך לאחר כתשע שעות מוזיאון אושוויץ צייץ שוב, הפעם עם מסר אופטימי - "נראה כי אמזון הסירו את קבוצת המוצרים", לשון הציוץ, "תודה לכולם על ההיענות והתגובות".

בשלב זה נראה שהקרב נגמר, אלא שהמלחמה של מוזיאון אושוויץ ממש לא תמה - כשעתיים לאחר ציוץ התודות, המוזיאון הודיע כי מצא עוד קבוצת מוצרים "בעייתיים" בלשון המעטה. הפעם בנוסף לקישוטי עץ חג המולד, נמכרו גם פדים לעכבר עם הכותרת "טבח אושוויץ בירקנאו מוות יהודי". מוזיאון אושוויץ כבר היה משמעותית פחות עדין בתגובתו ותהה אם "ארגון יד ושם יעדיף את הפד לעכבר כמתנה, או שמא את קישוט חג המולד עם רכבת המשא שהובילה יהודים להשמדה".

הבוקר (ב'), הטוויטר של מוזיאון אושוויץ שוב שיחרר הודעת הרגעה על כך שהמוצרים הוסרו והודה לכל המעורבים על הפעלת הלחץ על אמזון.  נראה שלעת עתה, המוזיאון ניצח במאבק החשוב אך אין לדעת כמה משתמשי אמזון עדיין מוכרים קישוטי כריסמס לא משמחים או מוצרים אחרים עם תמונות של מחנות השמדה עליהם.

מדובר חברת אמזון נמסר כי כל המוצרים הוסרו וכי "כל המוכרים בפלטפורמה מחויבים לעמוד בחוקי המכר שלנו. אלו שלא יפעלו על פי ההנחיות יהיו חשופים לפעולות כמו הסרת חשבונם ומוצריהם". עם זאת, עדיין לא ברור לאורך כמה זמן המוצרים היו זמינים באתר ודובר החברה סירב לענות לשאלות נוספות. נזכיר כי לפי תקנות אמזון, מוצרים הקשורים ל"טרגדיות אנושיות" אסורים.