קמהדע מעבה את פעילות ההפצה בישראל: תשווק שישה מוצרים חדשים

לדברי החברה, ההסכם מול חברת Alvotech צפוי להניב לה בשיא הכנסות שנתיות של 20-30 מיליון דולר • מנכ"ל קמהדע: "השותפות תאפשר לנו ליהנות מפוטנציאל הצמיחה לטווח הרחוק"

עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע. "מרגישים בנוח עם התחזיות" / צילום: אפי שמח
עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע. "מרגישים בנוח עם התחזיות" / צילום: אפי שמח

חברת התרופות קמהדע  הודיעה היום על חתימת הסכם לשיווק בישראל של 6 מוצרים חדשים, גרסאות חיקוי של תרופות ביולוגיות (ביוסימילרס), ביניהם תרופה לאוסטיאופורוזיס (דלדול עצם), שכבר מאושרת לשיווק בארה"ב וחמישה מוצרים נוספים הממתינים לאישור. קמהדע מעריכה כי המוצרים יושקו בשנים 2022-2025 והכנסות החברה מהם בשנות השיא יגיעו לכ-20-30 מיליון דולר בשנה. מניית החברה ירדה היום בכ-1%, ושוויה עומד על מעט יותר מ-1 מיליארד שקל.

נזכיר כי לפני כשבוע וחצי הפכה קרן הפרייבט אקוויטי פימי לבעלת המניות הגדולה בקמהדע, לאחר שרכשה 12% ממניות החברה מבעלי מניות ותיקים תמורת 30 מיליון דולר. פימי רכשה את המניות לפי מחיר השוק במועד הרכישה (6 דולר למניה) ומאז הוסיפה המניה לערכה כ-25%.

חוזרת לשורשים

המהלך הנוכחי של קמהדע הוא צעד של חזרה לשורשים. החברה החלה את דרכה כחברה לייצור מוצרים גנריים והפצתם במדינות מתפתחות, וכמפיצה של מוצרים רפואיים בישראל. בתחילת שנות ה-2000 עברה תהליך מוצלח של שינוי אסטרטגי, כשהחלה לייצר מוצרים בעלי ערך מוסף, והביאה לשוק שני מוצרים חדשים מסוג זה: מוצר לטיפול במחלת הריאות אמפיזמה תורשתית ומוצר לטיפול בכלבת. מוצרים אלה אכן אחראים היום לעיקר ההכנסות של החברה, כ-75% מהכנסות החברה ב-9 החודשים הראשונים של 2019 (72 מיתוך 95 מיליון דולר). על בסיס שני המוצרים בעלי הערך המוסף, צמחה קמהדע משמעותית ובעקביות בשנים האחרונות.

אולם בשנה הבאה זכויות הייצור של המוצר העיקרי של החברה, גלסיה לטיפול באמפיזמה, אמורות לעבור לידי המפיצה שלה, טקדה. מוצר הערך המוסף הבא אותו מתכננת החברה להביא לשוק, תרופה לאמפיזמה תורשתית הניתנת באינהלציה, לא יהפוך מסחרי עד 2024 לכל המוקדם. לכן התפנתה קמהדע בינתיים לחזק את הרגליים הקטנות יותר בעסק שלה.

ההסכם נחתם מול חברת Alvotech, חברה פרטית שהוקמה ב-2013 והמטה שלה נמצא באיסלנד. ב-2018 קיבלה השקעה של 50 מיליון דולר מחברת פוג'י היפנית בהסכם שהעביר לפוג'י את זכויות השיווק למוצרי החברה ביפן. לאחרונה קיבלה השקעה של 45 מיליון דולר מקבוצת Yas Holdings הסעודית, בעבור זכויות ההפצה של המוצר במזרח התיכון וצפון אפריקה, לא כולל ישראל.

ההסכם עם קמהדע, שלא כלל השקעה של קמהדע באלבוטק, מעניק לקמהדע את זכויות ההפצה של שישה מוצרים מסוג "ביוסימילר", מוצרים שיוצרו במטרה להיות זהים ככל האפשר לתרופות ביולוגיות קיימות (כלומר, גנריקה של תרופות שהן חלבונים מורכבים ולא מולקולות כימיות הנחשבות לפשוטות יותר. בגלל המורכבות, אי אפשר באמת להגיע לתוצאה זהה ולכן השם - ביוסימילר).

מוצר אחד עם אישור FDA

מוצר אחד מהם כבר קיבל אישור שיווק בארה"ב מטעם ה-FDA: התרופה Forteo לטיפול באוסטיאופורוזיס (תרופת המקור משווקת על ידי חברת Eli Lily). בכוונת קמהדע להשיקה בישראל ב-2022. חמישה מוצרים נוספים עדיין ממתינים לאישור ה-FDA, ואחרי שיקבלו גם את אישור משרד הבריאות, הם צפויים להגיע לשוק הישראלי בין 2023-2025.

השוק הישראלי הנוכחי של המוצרים המקוריים בהם אמורים שישה המוצרים של אלבוטק להתחרות, מוערך בין 125-150 מיליון דולר בשנה. כניסת תחרות גנרית לרוב מורידה משמעותית את המחיר של תרופות, וכאמור ההערכה של קמהדע היא כי תוכל להגיע בשיא להכנסות של 20-30 מיליון דולר בשנה משישה המוצרים. מגזר מוצרי ההפצה של קמהדע, הכולל כיום כ-20 מוצרים, הניב 22.6 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019.

לדברי עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, "השותפות המסחרית שלנו עם אלבוטק תיהנה מהתשתית המסחרית הקיימת שלנו בישראל ותאפשר לקמהדע ליהנות מפוטנציאל הצמיחה לטווח הרחוק של התחום הצומח של תרופות ביוסימילריות. אלבוטק היא חברה בינלאומית מובילה המפתחת ומייצרת מוצרים ביוסימילרים. המכירות של מוצרים ביוסימילרים אלה בישראל, החל משנת 2022, יתמכו בהמשך צמיחת ההכנסות שלנו בתחום מוצרי ההפצה, שצפוי להמשיך ולגדול בהכנסות וברווחיות בשנים הקרובות".

"אנו שמחים לבסס את השותפות החשובה הזו עם קמהדע, שהינה השותף המסחרי האידיאלי בישראל." אמר מרק לויק, מנכ"ל אלבוטק. "יחד נאפשר למטופלים גישה טובה יותר לתרופות ביוסימילריות איכותיות במחיר מופחת".