תוך פחות משנה מכרו דוד והדסה פתאל מניות רשת המלונות שבשליטתם ב-550 מיליון שקל

מאז החלה מניית פתאל להיסחר בתל אביב היא עלתה בכ-60%, ומחירה משקף לחברה שווי של 7.6 מיליארד שקל • אתמול מכרו בני הזוג לשעבר מניות החברה בכ-270 מיליון שקל, לאחר מימוש בהיקף דומה בחודש מרץ

דוד פתאל / צילום: אלון רון
דוד פתאל / צילום: אלון רון

דוד פתאל, בעל השליטה ברשת המלונות פתאל החזקות , ובת זוגו לשעבר, הדסה, מכרו נתחים ממניותיהם בחברה תמורת כ-270 מיליון שקל. המכירה, שנעשתה מחוץ לבורסה לכמה גופים מוסדיים באמצעות לידר שוקי הון, בוצעה לפי מחיר מניה של 515 שקל - המשקף הנחה של כ-2.5% על מחירה בשוק, שהתקרב היום למחיר העסקה.

מהעדכון שפרסמה החברה בנושא עולה כי חלקו של דוד פתאל במכירה עמד על כ-233 מיליון שקל ושל בת זוגו לשעבר הדסה על כ-37 מיליון שקל. את המכירה ביצעו השניים אחרי שמניית החברה התחזקה בכ-17% בשנה האחרונה, והיא במרחק נגיעה מרמת השיא שלה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-7.6 מיליארד שקל. זאת לאחר שמאז שהחלה המניה להיסחר, בפברואר 2018, היא משלימה עד כה טיפוס של כ-60%.

בעקבות המכירה, שכללה בסך הכול כ-3.5% מהונה של רשת המלונות, יעמדו החזקותיו של פתאל בחברה על קרוב ל-57%, בשווי שוק נוכחי של כ-4.4 מיליארד שקל, ושל הדסה על כ-7%, בשווי שוק נוכחי של כ-530 מיליון שקל.

זהו מימוש המניות השני שמבצעים בני הזוג לשעבר השנה, אחרי שבחודש מרץ מכרו מחוץ לבורסה נתח ממניותיהם תמורת כ-280 מיליון שקל - חלקו של דוד פתאל במכירה אז עמדה על כ-224 מיליון שקל ושל הדסה על כ-56 מיליון שקל. המכירה הקודמת, של קרוב ל-5% מההון, בוצעה לפי מחיר מניה של 400 שקל. כך, תוך פחות משנה, גרפו השניים לידיהם כ-550 מיליון שקל ממכירת מניות - עיקר התמורה (457 מיליון שקל) של דוד פתאל והיתרה (93 מיליון שקל) של הדסה.

"פיזור משמעותי ברמה הנכסית וברמה הכלכלית"

פתאל החזקות עוסקת בהחזקה, ניהול, תפעול ושכירות בתי מלון בישראל ובאירופה ושולטת בחברת "פתאל אירופה", ודוד פתאל, המייסד שלה, משמש כיו"ר וכמנכ"ל שלה.

לצד העדכון אודות מכירת המניות, חברת מידרוג הודיעה היום על הותרת דירוגה של פתאל על A1 באופק יציב, לקראת גיוס חוב אפשרי בהיקף של עד 100 מיליון שקל שהחברה מתכננת לבצע.

בין הגורמים המשפיעים לחיוב על הדירוג ציינו במידרוג "פיזור משמעותי ברמה הנכסית וברמת הכלכלות אליהן חשופה החברה", המנהלת כ-42 אלף חדרי מלון בישראל, גרמניה, בריטניה ובמדינות נוספות באירופה, ביותר מ-200 מלונות, שכ-40% מהם בבעלותה המלאה או החלקית, והיתרה (60%) בחוזי שכירות וניהול עבור אחרים.

בצד הסיכונים מציינים במידרוג כי הדירוג "מושפע לשלילה מענף הפעילות של החברה, שהינו, להערכת מידרוג, בעל חשיפה גבוהה יותר לתנודתיות למחזורי עסקים ואירועים גיאופוליטיים אזוריים".

בדוחותיה הכספיים האחרונים שפורסמו בסוף נובמבר הציגה פתאל החזקות צמיחה של 58% בהכנסותיה לתשעת החודשים הראשונים של השנה, שהגיעו לכ-4 מיליארד שקל, אולם בהשפעת התקן החשבונאי הקשור לחכירת נכסים (IFRS16) נפגעה השורה התחתונה שלה, כך שרווחיה לתקופה זו צנחו ב-79%, לכ-39 מיליון שקל. בפתאל ציינו כי בנטרול השפעות התקן החשבונאי הרווח הנקי שלה היה עולה ב-4% לכ-190 מיליון שקל.