ה-OECD למשרד הפנים: לעבור לתקצוב דיפרנציאלי של רשויות

על פי דוח של הארגון "כיום ניתן לנבא את מצבו הסוציו-אקונומי של ילד בישראל על פי מקום מגוריו: מי שנולד בפריפריה לא מקבל את אותה הזדמנות שמקבל ילד שנולד במרכז הארץ"

אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

רוח גבית לרשויות המקומיות החלשות מצד ארגון ה-OECD: לפי טיוטת דוח שעשה הארגון שעוסק באתגרים המרכזיים של ישראל, ועוסקת בין השאר בשלטון המקומי, על משרד הפנים לשאוף למעבר לתקצוב דיפרנציאלי של רשויות מקומיות, באופן שיאפשר למדינה להקצות משאבים לחינוך ולרווחה לרשויות - בהתאם למצבן.

מדובר בדוח הדו-שנתי של הארגון ובמסגרתו נבחנו היבטים הקשורים פערים בין רשויות מקומיות בארץ, פערים בין קהילות בחברה ומיסוי מוניציפאלי. הדוח בחן את היקף שיתופי הפעולה בין הרשויות השונות והתיאום האזורי בניסיון לייעל את רמת השירותים שמעניקה המדינה לתושבי הרשויות המוחלשות.

בטיוטת הדוח, שהוצגה אתמול (ב') במהלך פגישה שקיימה משלחת של ה-OECD בראשות מנהל המחלקה הכלכלית של הארגון, ד"ר אלברו פריירה לבין שר הפנים, אריה דרעי צוין בין השאר כי "כיום ניתן לנבא את מצבו הסוציו-אקונומי של ילד בישראל על פי מקום מגוריו: מי שנולד בפריפריה לא מקבל את אותה הזדמנות שמקבל ילד שנולד במרכז הארץ".

עוד נכתב בהקשר זה בטיוטת הדוח שחלקים ממנו הובאו לידיעת "גלובס" כי "הסיכויים של ילד שנולד בעיר ערבית או עם אופי חרדי מובהק לשפר את הכנסותיו ביחס להוריו, נמוך בהשוואה לילדים מהמרכז".

בדוח נכתב עוד כי "כבר כיום משרד הפנים פועל באמצעות מגוון כלים לצמצום פערים אלה ותקציבים מוגדלים מועברים לרשויות מוחלשות ולרשויות מיעוטים שנמצאות בעיקר בפריפריה".

במהלך הפגישה אתמול, קרא פריירה מה-OECD לדרעי לפעול להגדלת מענקי האיזון לרשויות מקומיות חלשות, וקרא לממשלה לבחון מגוון מהלכים שיובילו להבראתן תוך הקצאת משאבים מרשויות שנחשבות חזקות.

בנוסף, הצוות בראשות פריירה קרא לדרעי לפעול לצמצום הפערים בגובה הארנונה למגורים לארנונה לעסקים - תוך ייקור הארנונה למגורים. לדעת אנשי הארגון, מהלך זה יגביר את המוטיבציה לבנייה למגורים ושתרחיב את היצע הדיור.

במשרד הפנים אמרו היום כי במסגרת הפגישה עם צוות הארגון שר הפנים דרעי הביע את שביעות רצונו מהדוח המתגבש. דרעי הוסיף בפגישה כי מהלכים שמוביל משרדו לצמצום פערים בין רשויות, שינויי גבולות מוניציפליים תוך חלוקה הוגנת של הכנסות - מהווים כלים שבאמצעותם מועברים תקציבים מרשויות איתנות לרשויות מוחלשות. כך, דרעי אמר בפגישה כי הוא נכון לקדם רפורמה רחבה בתחום הארנונה וציין כי צוות מקצועי במשרדו שוקד על גיבוש של תכנית בנושא אולם מהלכים כאלה יקודמו רק עם הקמת ממשלה חדשה.