הצרת זכויות אדם ברוסיה: פוטין אישר חוק שמגדיר עיתונאים ובלוגרים כ"סוכנים זרים"

גופי תקשורת ובלוגרים שיקבלו מימון זר עשויים להיות מסווגים כסוכנים זרים • "יהפוך לכלי משמעותי להשתקת קולות האופוזיציה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

צעד נוסף להצרת זכויות האדם ברוסיה. ולדימיר פוטין אישר חוק שמאפשר להגדיר עיתונאים ובלוגרים כ"סוכנים זרים". זאת בהמשך לחוק אחר עליו חתמה הממשלה הרוסית בשנת 2017 הנוגע לכלי תקשורת במדינה, שמקבלים מימון זר, לאחר שארצות הברית סיווגה ערוץ מדיה שפועל בארה"ב (RT America) כסוכן זר.

החוק החדש מרחיב את היריעה אל מעבר ל"גופים" משפטיים, ומגדיר את העיתונאים, הבלוגרים ואפילו משתמשים ברשתות כסוכנים זרים. "הנורמות החדשות מאפשרות לממשלת רוסיה לחסום אתרים של סוכנים זרים או גורמים משפטיים שהוקמו על ידם, במקרה שהמידע שפרסם כלי תקשורת זרים מפר את התקנות הרוסיות", הסבירו בסוכנות הידיעות של ממשלת רוסיה טאס"ס (TASS). "על פי החוק הרוסי, יש לתייג את כל הסיפורים שנכתבים או מופקים על ידי אדם המקבל כספים מחו"ל כמופצים על ידי 'סוכן זר'", נכתב.

"אם מישהו כותב סיפורים מסוימים הקשורים למצב החברתי-פוליטי במדינה, הוא מסתכן שאולי יופיע ברשימת הסוכנים הזרים", הסביר המחוקק ליאוניד לוין.

שלא במפתיע, קבוצות שונות לזכויות אדם מבקרים היום את ההחלטה של ממשלת פוטין: "לחוק החדש תהיה השפעה מזיקה על הסביבה שכבר היום מגבילה מאוד את העיתונאות העצמאית ברוסיה. זה יהפוך לכלי משמעותי להשתקת קולות האופוזיציה", אמרו והוסיפו כי "לבלוגרים יש תפקיד חשוב בהודעת דעת הקהל ברוסיה וזה ניסיון לשלוט במקור המידע הלא נוח הזה".

בתוך כך, נשיא רוסיה פוטין חתם אתמול גם על חוק שמחייב את כל חברות הטלפונים החכמים, המחשבים ומכשירי הטלוויזיה החכמה הנמכרים במדינה להטמיע בכל המכשירים תוכנות רוסיות. החוק, שייכנס לתוקף ב-1 ביולי 2020, הוצג כדרך לסייע לחברות IT רוסיות להתמודד עם חברות זרות ולחסוך לצרכנים הורדה של תוכנות רוסיות לאחר רכישת מכשירים חדשים.