צרפת משותקת: שביתה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות שמוביל מקרון

ביומה הראשון של שביתה במחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות, שותקה 90% מתנועת הרכבות ובוטלו 30% מהטיסות הפנימיות • מחר מאיימים "האפודים הזוהרים" להצטרף למחאה

מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת היום / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס
מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת היום / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

90% מתנועת הרכבות המהירות והאזוריות בצרפת הופסקה, מאות טיסות בוטלו ורק קווים בודדים של המטרו עובדים בפריז; זאת, לאחר שאיגודי העובדים בחברות הממשלתיות במדינה החלו היום במה שמאיימת להיות אחת השביתות הנרחבות ביותר בעשור האחרון בצרפת.

כלי התקשורת במדינה דיווחו כי בפריז, עסקים רבים נסגרו בציפייה לשביתה, וכי אלפי שוטרים נפרשו כדי להתמודד עם הפגנות, במדת הצורך. בין המפגינים צפויים להיות מורים, סטודנטים ואפילו חלק מהשוטרים. במקביל, חברת "אייר פראנס" הודיעה על ביטול מאות טיסות פנימיות בצרפת, וגם טיסות לטווחים קצרים באירופה. 30% מהטיסות הפנימיות בוטלו. רק 11 קווי מטרו מתוך 16 הפועלים בפריז עובדים במתכונת כלשהי.

שביתה בתחנות מטרו בפריז / צילום: BENOIT TESSIER, רויטרס
 שביתה בתחנות מטרו בפריז / צילום: BENOIT TESSIER, רויטרס

הרקע לשביתה הוא ניסיון לבצע רפורמה מקיפה בפנסיה של עובדי 42 חברות ממשלתיות, ביניהם עובדי הרכבת, תאגיד התחבורה של פריז, מורים ואפילו שחקנים ב"קומדי פראנסז" ועובדים במזקקות דלק. נשיא צרפת עמנואל מקרון מנסה לאחד את הסכמי הפנסיה הנדיבים והשונים המוענקים להם ולהחליף אותם בהסכם פנסיה אחיד, המשווה את התנאים שלהם לאלה הנהוגים לעובדים במגזר הפרטי. על ידי כך, הוא מקווה, לבטל בעצם את ההטבות הנדיבות מהן נהנים עובדי חברות ממשלתיות, הכוללות פנסיה גבוהה ופרישה מוקדמת. האיגודים טוענים כי פנסיה אחידה תפגע בזכויות של מי שעובדים באופן קשה יותר ושוחק יותר מאחרים, וכי יש מקום לפנסיות דיפרנציאליות.

הממשלה בצרפת פירסמה נתונים לפיהם לעובדי תאגיד התחבורה של פריז (RATP) ישנם תנאים יוצאי דופן לטובה, וגיל הפרישה הממוצע שלהם עומד על 56 שנים, לעומת הגיל המינימלי לפרישה בצרפת העומד על 62 (גיל הפרישה הרשמי לגמלאות הוא 67). בנוסף, הפנסיה של עובדים אלה מחושבת לפי שש המשכורות האחרונות שלפני פרישתם, במקום ממוצע 25 השנים עם השכר הגבוה ביותר, כפי שנעשה לגבי עובדים אחרים. לפיכך, הפנסיה החודשית שלהם, לפי הדיווחים של העיתונות בצרפת, עומדת על 3,075 אירו בממוצע. הפנסיה הממוצעת בצרפת עומדת על 1,422 אירו. עובדי תאגיד ממשלתי זה, לצד עובדי הרכבת (SNCF), נחשבים לסמן הקיצוני של השביתה, ואף איימו להמשיך אותה לתקופה ארוכה.

שביתה בתחנות מטרו בניס צרפת  / צילום: Eric Gaillard, רויטרס
 שביתה בתחנות מטרו בניס צרפת / צילום: Eric Gaillard, רויטרס

מפגין כחלק ממחאה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס
 מפגין כחלק ממחאה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

סוגיית ביטולן של "הפנסיות המיוחדות" (régimes spéciaux) מהן נהנים עובדי החברות הממשלתיות בצרפת הוא נפיץ. הניסיון המקיף האחרון לשינוי בוצע ב-1995, על ידי הנשיא ז'אק שיראק. נהגי אוטובוסים ומטרו שבתו אז במשך שלושה שבועות, עובדי ציבור אחרים שבתו במשך ימים ארוכים, ושני מיליון בני אדם יצאו לרחובות ב-5 בדצמבר של אותה שנה, עד שהממשלה בראשות אלן ז'ופה חזרה בה. עלות ההטבות מוערכת על ידי הממשלה הצרפתית ב-8 מיליארד אירו מדי שנה.

מחרתיים (שבת) מאיימים להצטרף לשובתים ולמפגיני גם אנשי תנועת "האפודים הזוהרים", ובעלי משאיות תובלה הזהירו כי הם מתכוונים לחסום כבישים מהירים.