ועדת הבחירות: לא נוכל לקיים בחירות תוך 45 יום מהחלטת הכנסת

במסיבת עיתונאים בכנסת אמרה עדס כי במאמץ רב ניתן אולי לקצר את תהליך ההכנה ל-75 ימים: "יהיה קשה וגבולי מאוד אבל אפשרי"

מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס אומרת כי לא ניתן יהיה לקיים בחירות בתוך 45 ימים מיום ההחלטה בכנסת. במסיבת עיתונאים בכנסת אמרה עדס כי במאמץ רב ניתן אולי לקצר את תהליך ההכנה ל-75 ימים: "יהיה קשה וגבולי מאוד אבל אפשרי".

כפי שפורסם התאריכים המדוברים הם 25 בפברואר, ה-5 במרץ וה-17 במרץ. אם הכנסת לא תחוקק חוק מיוחד, המשמעות היא שהבחירות יתקיימו ב-10 במרץ, שבו חל פורים. בשבוע הקרוב הכנסת תוכל להביא להקדמת מועד הבחירות. לפי עדס אם יובא חוק כזה "נדרוש כי לא יהיה פחות מ-75 ימים מיום ההחלטה". דחיית המועד אפשרית למקסימום עשרה ימים, ברוב מיוחס של 61 חברי כנסת.

עדס פירטה את התהליכים הנדרשים לקראת הבחירות ובין השאר ציינה כי תהליך הגשת הרשימות ואישורן, לרבות הדיונים על בקשות הפסילה, ואישור בית המשפט העליון, לוקח יותר משלושה שבועות, וזמן ההכנה מתקצר. לדבריה היא קיבלה מאות פניות ושאלות מדוע לא ניתן לקצר את התהליכים לאור העובדה כי מדובר בבחירות שלישיות בתוך שנה. "יש תחושה כזאת שהכל אפשרי ואיך יכול להיות שבבריטניה אפשר לעשות תוך 30 יום ובישראל הקטנה לא".

בין השאר אמרה כי המצב כרגע הוא שאין למעשה עובדים, למעט צוות קבוע של ועדת הבחירות המונה 30 עובדים. בתקופת ההכנה לבחירות המספר עולה לאלף ובבחירות עצמן מועסקים 45 אלף עובדים לדברי עדס: "אין גוף בישראל היכול למיין להכשיר ולשבץ עשרות אלפי עובדים בפרק זמן כה קצר. אנחנו מגייסים 17 אלף מזכירי קלפיות, צריכים לשכור אולמות ולגייס מדריכים". היא סיפרה כי רבים מעובדי הבחירות הם עובדי מדינה, עובדה המצריכה שיתוף פעולה של כל מנכ"ל המשרדים והסכמה לשחרור אותם עובדים.

עדס ציינה כי חוק הבחירות עבר ב-69, והוא אותו חוק גם היום, למרות שיש כמעט פי 4 קלפיות.

לדבריה אין תקציב מאושר לבחירות השלישיות כך שעדיין לא ניתן להתחייב לשום דבר, קרי השכרת אתרים ומקומות לקלפיות, למרכזים האזוריים, לוועדות המחוזיות ולמרכזים הלוגיסטיים. תקציב הוועדה לבחירות הקודמות אזל ואין אפילו בקשה להקצאה נוספת כדי להשלים את התהליכים שלאחר הבחירות. לדבריה אין אפשרות ממשית להתכונן לבחירות אף שזו אפשרות קרובה, "לא החלטה סופית לא נוכל להתחיל לעבוד". דברי עדס. תקציב וועדת הבחירות היה 329 מיליון שקל, ועדס אמרה כי לבחירות שלישיות ידרש תקציב גדול יותר.

בהיבט הלוגיסטי אמרה עדס " אם עושים השוואה לצה"ל: אין לנו תחמושת. המחסנים התרוקנו".

כלומר, את כמעט כל הציוד הנדרש לבחירות יש לרכוש, שכן הציוד ששימש לבחירות הקודמות התבלה, או שאינו מתאים. תהליך הרכישה לוקח לפחות חודשיים והיא ציינה בין השאר שאת הקלפיות עצמן רוכשים ממפעלים בסין, שתצא בסוף ינואר לחופשה ארוכה בשל ראש השנה הסיני.

לדבריה רוב המצלמות שבהן השתמשו פקחי הבחירות בספטמבר נמצאות במחסנים ויעשה בהן שימוש אם כך יחליט יו"ר ועדת הבחירות. 1,000 מצלמות שהשאילה המשטרה לוועדה, הוחזרו לה.

היא אמרה כי הוועדה החלה לבדוק קלפי מסוג חדש, שקופה שלא תאפשר החדרה של יותר ממעטפה אחת, כדי למנוע ניסיונות זיוף, אך הבדיקה הופסקה שכן בלחץ הזמנים הנוכחי הקלפי הזו לא תהיה מוכנה לבחירות השלישיות.

עוד אמרה כי יתכן ומעטפות הבחירה ישונו כדי למנוע זיוף, מה שיצריך עוד הכשרה למזכירי הקלפי.