רוטציה | ניתוח

המתווה שלא היה: איך הפיל הליכוד על ריבלין הצעה לרוטציה

במערכת הפוליטית שוב עולות הקריאות לכבד את "מתווה הנשיא", וחוזרת המנטרה: שנה-שנתיים-שנה • אלא שריבלין מעולם לא הזכיר רוטציה ולא הציע שנתניהו ישוב לשנת הכהונה הרביעית • כיצד נולד הספין, איך הוא התגלגל, ואיך נראית רוטציה אמיתית? • המשרוקית של גלובס

רה"מ בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין / צילומים: איל יצהר ורויטרס
רה"מ בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין / צילומים: איל יצהר ורויטרס

דוברים בכירים בליכוד שוב נאחזים ביוקרה של נשיא המדינה בהתנצחות האינסופית על המתכון לממשלת אחדות. אחרי שקראו במשך חודשיים לכבד את מה שכינו "מתווה הנשיא", שכביכול יבטיח לבנימין נתניהו לחזור לראשות הממשלה אחרי שנתיים של בני גנץ - הם אפילו הסכימו להתפשר על הפרטים. השר להגנת הסביבה זאב אלקין אמר לרשת 13 בראשית השבוע: "התקופה הראשונה שלנו לא תהיה שנה, כפי שהציע מתווה הנשיא, אלא קצת פחות מחצי שנה". דיווחים דייקו שבליכוד התפשרו על חמישה חודשים, שבעה פחות ממה שהמליץ ראובן ריבלין. מכל מקום, שבעה פחות ממה שהליכוד שכנע אותנו שריבלין המליץ.

פרשת "מתווה הנשיא" היא דוגמה מאלפת לדרך שבה קובעים תודעה. נדרשנו לספין הזה לפני יותר מחודש, קצת אחרי שהמנדט להרכבת ממשלה עבר לגנץ. שר האנרגיה יובל שטייניץ הסביר אז לכאן ב’ כי "אנחנו חודש לאחר שגורם ניטרלי - נשיא המדינה - הניח על השולחן מתווה שהוא האפשרות היחידה לממשלת אחדות".

והוא פירט: "מתווה הנשיא אומר שיש רוטציה, נתניהו שנה, גנץ שנתיים ואחר כך נתניהו עוד פעם שנה"

בדקנו, חיפשנו, חפרנו, ולא מצאנו זכר לכך שריבלין הציע נוסחה כזו, "שנה-שנתיים-שנה". לפני שתיקנו את הטענה מעל דפי העיתון, שאלנו את שטייניץ מתי הציג הנשיא לוח זמנים כזה. תשובה עניינית לא קיבלנו, אבל בחלוף חודש, כלומר לפני ימים ספורים, שטייניץ שוב מחה על סרבנותם של אנשי כחול לבן, הפעם בגלי צה"ל: "כשאמרנו שנתיים-שנתיים, אמרו בכחול לבן ‘שנתיים זה מוגזם, כי נשב איתו במהלך המשפט’. כשבא מתווה הנשיא ואמר ‘שנה, שנתיים, שנה’, אמרו ‘זה עדיין קשה לנו’".

כדי לראות איך כזב נולד צריך לחזור לשבוע שקדם לטקס מסירת המנדט לנתניהו, שבו הציע ריבלין כמה עקרונות לממשלת אחדות בין הליכוד לכחול לבן. שישה ימים אחרי הבחירות, כשהקושי של שני הגושים להשיג רוב העסיק את המערכת הפוליטית, התראיין לקשת 12 דוד ביטן, חבר צוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד. גנץ ונתניהו צריכים לשבת ולדבר, אמר, אחרת לא ייצא כלום. והוא הסביר:

"יש דרך לפתור את בעיית הרוטציה, למשל: שנה נתניהו, שנתיים גנץ, ואז שנה לליכוד או נתניהו"

זה המקום שבו מצאנו לראשונה את הנוסחה "של הנשיא". ייתכן שמישהו העלה אותה עוד קודם. בכל מקרה, כשריבלין הציג את הצעתו כעבור יומיים, היא נשמעה אחרת לחלוטין.

ב-25 בספטמבר, עם מסירת המנדט לנתניהו, שטח ריבלין מול המצלמות מתווה ליציאה ממה שכינה "המבוי הפוליטי הסתום". עיקריו, שאותם כבר הציג לדבריו לראשי הסיעות הגדולות, היו כדלקמן: ממשלה שיהיה בה שוויון בין הגושים; חיזוק מעמדו החוקי של ממלא מקום ראש הממשלה, כדי שבמקרה של יציאת ה"ראש" לנבצרות יקבל ממלא המקום את כל סמכויותיו; וביטול המגבלה החוקית על משך הנבצרות, שעומדת על 100 יום.

את התמליל המדויק של נאום ריבלין קיבלנו באדיבות בית הנשיא, ומי שירצה לקרוא בו בעצמו ימצא לינק לטקסט המלא ברשימת המקורות בסוף האייטם. שימו לב שריבלין לא הציע שום לוח זמנים לרוטציה, אלא קבע שהחילופים יתבצעו כאשר יימצא "צורך בהודעה על נבצרות". למעשה, הוא כלל לא נקב במילה "רוטציה". גם הכתבים הפוליטיים שכיסו את האירוע לא הזכירו אותה, וירון דקל אף הקפיד לציין ב"מקור ראשון" שהנשיא לא דיבר על רוטציה.
מהי רוטציה, לפי הניסיון הפוליטי בישראל? הסכם הרוטציה המפורסם נחתם ב-1984 בין העבודה, בראשות שמעון פרס, לליכוד, בראשות יצחק שמיר. כיוון שהחוק הישראלי לא מכיר באפשרות להחליף ראש ממשלה באמצע כהונת הממשלה, סיכמו המפלגות על המנגנון הבא: פרס יכהן שנתיים כששמיר הוא ממלא מקומו, ואז תתפטר הממשלה, ושמיר יקים ממשלה חדשה - שבה פרס הוא ממלא מקומו. בליכוד פחדו שפרס יתחכם, אבל המנגנון עבד.

והנה, ארבעה ימים אחרי שקיבל נתניהו את המנדט, שמענו לראשונה על רוטציה. "בליכוד דורשים כתנאי סף את היותו של נתניהו ראשון ברוטציה תוך שהם מקבלים את מתווה הנבצרות שהציע הנשיא", דיווחה ב"גלובס" עמיתתנו טל שניידר. לדיווח נלוותה תגובת הליכוד:

"אם כחול לבן לא יקבלו את מתווה הנשיא (רוטציה וממשלה שוויונית) ולא יציעו מתווה אחר - אין טעם"

הצורה המדויקת של החילופים בממשלת אחדות תשפיע במישרין על מצבו המשפטי של נתניהו, שעומד בפני כתב אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים (וחשוב להזכיר, נהנה עדיין מחזקת החפות).השאלה אם ייצא לנבצרות וכיצד תכריע אם יוכל לנהל משפט בלי לוותר סופית על ראשות הממשלה.

מכל מקום, יותר משבועיים אחרי הודעת הליכוד כבר יצא המסגור של "מתווה הנשיא" מגבולות הליכוד. אביגדור ליברמן פרסם בפייסבוק הצעה לממשלת אחדות שבה ישתתפו רק הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו - שחבריה לא המליצו לנשיא על איש מהמועמדים:

"במידה ותושג הסכמה על קווי היסוד, יש לאמץ את מתווה הנשיא לרוטציה על ראשות הממשלה"

מקץ שבועיים נוספים החזיר נתניהו את המנדט לנשיא, והוא עבר לגנץ. ריבלין הביע תקווה שתקום ממשלת אחדות בין הליכוד לכחול לבן, ושוב הזכיר את המתווה שלו - בלי לנקוב בפרטיו ובלי להוסיף לו דבר. הליכוד הגיב להודעה בטוויטר: "מברכים על קריאתו החוזרת של הנשיא ריבלין להקמת ממשלת אחדות רחבה לפי המתווה שהציע". גם ההודעה הזאת הכניסה לריבלין מילים לפה: הוא לא דיבר על ממשלה "רחבה".
בשבועות הבאים, כמו שראינו, ייחסו דוברי הליכוד לריבלין גם את המתווה המעגלי המפורט, שבו שב נתניהו לתפקיד אחרי שתי שנות כהונה של גנץ. הם המשיכו בכך אחרי שגנץ הודה גם הוא שנכשל בהרכבת ממשלה. בבוקר שלמחרת החזרת המנדט הבהיר מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי בגלי צה"ל:

"הנשיא השאיר פתח רחב לראשי המפלגות להגיע להסדרים ביניהם, ואמר - כל הסכמה, אני לא אתערב"

אבל באותו ערב, באותו ערוץ, ידע שר התיירות יריב לוין לספר למאזינים: "נתניהו אמור לחזור לכיסא רה"מ בתום הכהונה של גנץ, כי הרי דובר על רוטציה של שנה-שנתיים-שנה". לוין גם הסביר את הרציונל שמאחורי המתכונת היצירתית: "ראש הממשלה יכהן כממלא מקום בתקופה שבה בני גנץ יהיה ראש הממשלה, וייהנה בעצם מאותן זכויות ומאותו מעמד, נוכח העובדה שהוא גם אמור לחזור לכיסא ראש הממשלה בתום תקופת הכהונה של בני גנץ".

כל חלוקת העבודה הזאת לא באה באמת מריבלין עצמו, אבל כשלוין נשאל מתי אמור נתניהו לצאת לנבצרות הוא נתלה במתכון הזה: "הצענו שמועד הנבצרות יהיה פשוט המועד שבו יסוכם שמתבצעים החילופים". לדבריו, "כך התהליך המשפטי יתנהל במקביל לעניין, ולא יכתיב את לוחות הזמנים של העניין".

"שנה נתניהו, שנתיים גנץ, שנה בסוף נתניהו. יש לזה היגיון בסיסי - על כל פנים, זאת הצעת הנשיא"

- פסק לפני ימים ספורים שטייניץ, מפיץ נמרץ של ה"מתווה", בגלי צה"ל. והחזרה על הדברים מחלחלת. קחו למשל את המראיין הוותיק שלום קיטל, ששמע משטייניץ את הדברים בתוכניתו לפני חודש. כמה דקות אחר כך הוא שוחח עם ח"כ מאיר כהן, איש כחול לבן. כהן התלונן כי "המתווה הוא אחד הדברים הלא-ברורים". "מה לא ברור?" - הגיב קיטל - "שנה, שנתיים, שנה". 

לקריאה נוספת:

המשרוקית - יובל שטייניץ על מתווה הנשיא לקואליציה בין הליכוד לכחול לבן

בית הנשיא - דברי הנשיא בעת מסירת המנדט להרכבת הממשלה לבנימין נתניהו

גלובס - "הליכוד יהיה מוכן להפוך כל אבן כדי להגיע לממשלת אחדות", 29.9.2019

בית הנשיא - שידור ממעמד הטלת הרכבת הממשלה על בני גנץ