דעה: ההסתדרות השתנתה

עולם העבודה משתנה במהירות, ובזמן שההסתדרות מתאימה את עצמה ומניפה דגלי חדשנות, יעילות ושיפור השירות, ישנם גורמים שמעוניינים להשאיר אותנו בעבר • דעה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

בשנים האחרונות מעמדם של העובדים בישראל מתחזק, ונראה שזה מפחיד את השרה לשעבר, הח"כית איילת שקד. זו הסיבה שהיא קוראת להגבלת כוח העבודה המאורגנת ולהחלשת מערכת בתי הדין לעבודה. לטענתה, הדבר שמעכב את הצמיחה הכלכלית, הם העובדים וההסתדרות. אלא שהאמת רחוקה מאוד מכך. ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, ששקד מצטטת במאמרה כדי לנגח את ההסתדרות, פרסם לפני שבועיים דוח מקיף שמגולל ב-270 עמוד את ההשפעה החיובית שיש לעבודה המאורגנת על תעסוקה גבוהה, פריון גבוה ואי-שוויון נמוך.

הדוח שניתח ממצאים מ-36 מדינות חברות בארגון, קבע שעבודה מאורגנת ומו"מ קיבוצי מהווים כוח מניע להשגת צמיחה במשק - שפירותיה מגיעים למרבית האוכלוסייה, ולא רק לקבוצות הצרות שבשמן פועלת שקד.

שקד עובדת קשה כדי להעביר את המסים שמגיעים מכלל העובדים במשק, למדינת ההלכה שהיא וחבריה הקיצוניים רוצים לכפות על אזרחי ישראל. מסע ההסתה השיטתי שהיא מנהלת נגד "בית העובדים" הוא הדרך שלה לחלץ עוד כותרת בניסיון להינצל מהתרסקות פוליטית.

עולם העבודה משתנה במהירות, ובזמן שההסתדרות מתאימה את עצמה ומניפה דגלי חדשנות, יעילות ושיפור השירות - ישנם גורמים שמעוניינים להשאיר אותנו בעבר. הטיעונים הדמגוגיים ששוטחת שקד בטור הדעה שלה, נועדו לזרות חול בעיני הציבור ונשענים בעיקר על תדמית ישנה ובעייתית של הארגון, שאין לה קשר למהות ההסתדרות כיום.

בזמן שעשרות אלפי עובדים בשנה, מכל הענפים והמקצועות, ממשיכים להצטרף להסתדרות, מנסה שקד לקושש קולות באמצעות ליבוי היצרים נגד העובדים המאוגדים. ומי הם המאוגדים שהיא רוצה להחליש? נהג האוטובוס שלוקח אותך לעבודה, האחות שעושה חיסונים לילדינו בקופת החולים, לוחמי האש במערך הכיבוי שמסתכנים כדי להציל את חיינו.

אלה 800 אלף אנשים עובדים, שמיוצגים היום על ידי ההסתדרות.

האשמת האנשים שמניעים את גלגלי המשק והיחס לעובדים כאל מספרים בטבלאות, חייבים להיפסק לאלתר. העובדים הם לא האויב.

הדרישה ההזויה לקדם חקיקה מסורבלת ורבת-סיכונים על גב העובדים, בטענה שזה יעשה סדר במשק, מנוגדת למה שקורה היום במדינות המפותחות. ה-OECD הוכיח שעבודה מאורגנת היא כלי מדויק וגמיש יותר מחקיקה, שמתאים ביותר להסדרת שוק העבודה העתידי.

דוגמה מתעשיית ההייטק. בזמן שחברת SAP נאלצה לקצץ השנה 4,000 משרות בעולם, ועד עובדי החברה בישראל, בגיבוי איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, חתמו על הסכם עם ההנהלה שמנע את פיטורי העובדים. במקום זה, הסכימה SAP ישראל להעניק לכמה עשרות עובדים שמעוניינים בכך הזדמנות לפרוש מרצון בתנאים משופרים. גם המעורבות של ההסתדרות במשבר שפרץ בענף הסלולר, בעקבות רגולציה קשה והיעדר השקעה לאומית בתשתיות, השיגה את האיזון הדרוש למניעת פיטורים המוניים של מאות עובדים בערב החג.

בשנה האחרונה הייתה ההסתדרות שותפה לרפורמות משמעותיות במשק - רפורמות שמשפרות את השירותים לאזרחים ומועילות לכלכלה. לדוגמה, ההסכם ההיסטורי שנחתם בחברת מקורות, יעזור לייעול ולקידום משק המים בישראל. ההסכם שנחתם להסדרת תנאי המעבר של פעילות מחלקת הים בנמל חיפה, הוא צעד חשוב ברפורמה שתאפשר תחרות הוגנת במערכת הנמלית.

הסכמים אלו, בדומה להסכמים קיבוציים רבים אחרים, קרמו עור וגידים בזכות ההבנה ששינויים לטובת המשק חייבים להיעשות בהסכמה ובשיח מכבד עם העובדים. הרצון לרמוס את השיח הזה, או לייחס לו אופי של סחטנות, נובע מאינטרסים זרים שאין להם קשר לצמיחה כלכלית.

אגב צמיחה, ובניגוד לטענות שקד, בהשוואה שערך ה-OECD בין מדינות, לבדיקת היחס בין שיעור הכיסוי הארגוני לבין התמ"ג, נמצא שקיים קשר חיובי בין שיעור המאוגדים במדינה לבין התוצר לנפש. כלומר: יותר מאוגדים - יותר תוצר.

ההסתדרות שתיכנס בקרוב לשנתה המאה, תעשה זאת כגוף חזק ואחראי. על אף התמורות שחלו בתדמיתה ובמעמדה מאז שהוקמה, מדובר כיום באחד הגופים המשמעותיים ביותר לכלכלה ולמשק. ההסתדרות הייתה זו שדאגה לחובת ההפרשה לפנסיה, לקיצור שבוע העבודה, להעלאת שכר המינימום, ולהישגים רבים אחרים שהצלחנו לקדם בהידברות עם המעסיקים, וללא יום שביתה אחד במשק.

דווקא בשנה פוליטית סוערת, כמו זו שעברה עלינו, התחדדה כאן ההבנה, כי ממשלות באות והולכות, אבל יש בית אחד שנשאר לדאוג לכולם! לימין ולשמאל, לצעירים ולגמלאים, ליהודים וללא-יהודים, למרכז ולפריפריה. ההסתדרות היא הבית של העובדים בישראל. עוצמתה טמונה באנשים עובדים שקשורים בטבורם לערכים שעליהם נבנתה המדינה. בסולידריות ובערבות הדדית, נמשיך לשרת את הציבור ונפעל ביתר שאת כדי להגן על העובדים והגמלאים מפני אלו שרוצים לקחת מהם. 

הכותב הוא יו"ר ההסתדרות