חמישה דברים שאתם חייבים להתייחס אליהם לפני ששבוע המסחר מתחיל

תאריך הטלת המכסים של ארה"ב על סין מתקרב בצעדי ענק • הפד צפוי להכריז על גובה הריבית בארה"ב, בעוד הציפיות להפחתתה מתרחקות • הבריטים שוב ילכו לקלפיות • והאם בנק ישראל ימשיך להתערב בשוק המט"ח? • התחזית השבועית של "גלובס"

דונלד טראמפ ובוריס ג'ונסון בפסגת G& / צילום: ארין שאף, רויטרס
דונלד טראמפ ובוריס ג'ונסון בפסגת G& / צילום: ארין שאף, רויטרס

שבוע המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח בהמשך לעליות שנרשמו ביום שישי האחרון בוול סטריט לאחר נתונים טובים משוק העבודה, ולקראת הודעת הריבית של הפד ביום חמישי. ביום שישי האחרון בניו יורק הדאו ג'ונס הוביל את העליות וקפץ ב-1.2%, הנאסד"ק עלה ב-1% ו-S&P 500 הוסיף 0.9% לערכו. 

אלו האירועים הצפויים לעמוד במרכז העניינים השבוע בשוק:

1. הסלמה במלחמת הסחר?

סין וארה"ב אומנם קרובות לחתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר, אך תאריך היעד להטלת מכסים של 15% על יבוא סיני בהיקף של 165 מיליארד דולר ב-15 לדצמבר הולך ומתקרב. כלכלני בנק פועלים כותבים כי "במידה וההתקדמות בשיחות לא תהיה מספקת, לפחות בעיניו של נשיא ארה"ב, המכסים עלולים לעלות ולהביא להסלמה נוספת במלחמת הסחר. קשה להעריך כעת מה הסיכויים להתפתחות כזאת. מצד אחד, הנשיא עצמו הצהיר לאחרונה שייתכן וכדאי לדחות את המשך השיחות עד אחרי הבחירות בנובמבר 2020. מאידך, חלק מהדוברים האחרים נשמעו יותר קשוחים באשר לצורך בהתקדמות מהירה לקראת הסכם".

2. מאקרו

הנתונים האחרונים בארה"ב, ובייחוד נתוני שוק העבודה הפתיעו לטובה ותרמו לאווירה החיובית בשווקים. בחודש נובמבר האחרון נוספו למשק האמריקני 266 אלף משרות, הרבה מעבר לתחזיות שצפו תוספת של כ-160 אלף משרות. בנוסף, נתוני התעסוקה לחודשים ספטמבר ואוקטובר תוקנו כלפי מעלה עם תוספת כוללת של 41 אלף מקומות עבודה. שיעור האבטלה ירד שוב לרמה של 3.5%, השיעור הנמוך ב-50 השנים האחרונות, והשכר לשעת עבודה ממשיך לעלות בשיעור שנתי של 3.1%. בפועלים כותבים כי "החששות מפני גלישה למיתון, נראות פחות סבירות כעת על פי ההתפתחויות האחרונות בשוק העבודה".

3. הודעת הריבית של הפד

ביום חמישי הקרוב הפד צפוי להכריז על גובה הריבית בארה"ב, בעוד הציפיות להפחתת ריבית נוספת בארה"ב הולכות ומתרחקות. השוק צופה כעת בהסתברות של 60% הורדת ריבית לרמה של 1.50% בספטמבר 2020. כלכלני פועלים כותבים כי עקום התשואות מגלם רמה יציבה יחסית של ריבית בטווח הקצר, ופרמיה נמוכה לזמן, כלומר עקום שטוח יחסית. "מבחינת הפד, הפחתות הריבית ושינוי המסר בהודעה האחרונה עשו את העבודה - שיפוע העקום כבר אינו שלילי, והשווקים אינם מתמחרים כעת מגמה מתמשכת של הפחתות ריבית. השיפוע החיובי של עקום התשואות מצמצם להערכתנו את הסיכון של גלישה למיתון", כתבו בפועלים.

4. בחירות בבריטניה

ביום חמישי הקרוב אזרחי בריטניה שוב ילכו לקלפיות. ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, אומנם מוביל בסקרים, אך הוא מתמודד לאחר כהונה קצרה (חמישה חודשים) שבה הפסידה מפלגתו כמעט בכל ההצבעות בפרלמנט ושבה חברים רבים נטשו את המפלגה השמרנית. "הברקזיט מהווה כצפוי את הנושא העיקרי בבחירות, אך גם לזהותו השנויה במחלוקת של מנהיג הלייבור תהיה השפעה מכרעת על תוצאות הבחירות", כתבו כלכלני פועלים.

5. האם בנק ישראל ימשיך להתערב בשוק המט"ח

בנק ישראל רכש בחודש נובמבר מט"ח בהיקף של 1.3 מיליארד דולר, לאחר רכישות של 314 מיליון דולר באוקטובר. יתרות המט"ח עלו לשיא של 122.4 מיליארד דולר. רכישות המט"ח הגדולות בחודש נובמבר לא הצליחו למנוע ייסוף נוסף של 2.1% בשער השקל מול סל המטבעות בחודש נובמבר, אם כי ללא הרכישות הייסוף היה כנראה גדול יותר. לפי כלכלכני פועלים, "אי-הפחתת הריבית במהלך נובמבר הקדימה אולי מכירות מט"ח בטווח הקצר, אולם אנו ממשיכים להעריך שבמצב הנוכחי רוב תנועות ההון אינן קשורות לשערי-הריבית. יתכן שהלחץ הגדול לייסוף השקל בחודשיים האחרונים הושפע מעליות השערים החדות בשוקי המניות בעולם, שפועלות להגדלת שווי הנכסים נקובי המט"ח של מנהלי הכספים המוסדיים, ואלו כתגובה מכרו מט"ח על-מנת לצמצם חשיפה זו".