מיזוג מוניציפל לדיסקונט: רווח של 30% למוסדיים שרכשו את מניות בעל השליטה הקודם בבנק

מוניציפל מחזיק בסניף אחד בלבד ופעילותו נעשית רק בתחום האשראי לרשויות מקומיות • מיזוגו לקבוצת דיסקונט לא תשנה מהותית את נתח השוק של דיסקונט - העמיד מעל 173 מיליארד שקל אשראי ברבעון השלישי השנה והיווה 16.1% משוק זה

לצד הערך שאותו מקווה בנק דיסקונט  לקבל ממיזוג בנק מוניציפל (לשעבר בנק דקסיה) לתוכו, שהושלם בתחילת השבוע שעבר, מי שכבר נהנים מהצפת ערך משמעותית בעקבות השלמת המיזוג הם שורת גופים מוסדיים, שרכשו את מניות השליטה במוניציפל לפני כשנה וחצי. השווי שלפיו רכש דיסקונט, באמצעות מרכנתיל, את מלוא מניות מוניציפל במסגרת המיזוג עומד על כ-690 מיליון שקל, לפי שווי מניה של 784 שקל.

במרץ 2018 רכשו המוסדיים מניות מוניציפל שהפיץ בעל השליטה דאז, הבנק הבלגי דקסיה, לפי שווי של כ-600 מיליון שקל ובמחיר מניה של 674 שקל (דיסקאונט של 13% על מחיר השוק אז). בנטרול דיבידנד שחילק הבנק לבעלי מניותיו, מחיר המניה נטו שלפיו נעשתה העסקה אז מוערך ב-583 שקל, כך שמדובר ברווח של כ-30% עבורם על ההשקעה תוך פחות משנתיים. הגופים הבולטים שנהנו מהרווח כוללים את חברות הביטוח הפניקס  והראל , בתי ההשקעות מיטב דש , פסגות, ילין לפידות, אנליסט  והלמן אלדובי, והקרנות נוקד וספרה. בסך הכול השקיעו אותם גופים כ-350 מיליון שקל ברכישת המניות.

זמן קצר לאחר מכן, החליטו בדקסיה להתמזג עם בנק נוסף. בית ההשקעות ווליו בייס, שייצג בעבר את בעל השליטה בדקסיה בהפצת המניות למוסדיים, ייצג בהמשך את הבנק בעסקת מיזוגו לדיסקונט. יאיר אפרתי, מנכ"ל ווליו בייס מיזוגים ורכישות, מסר אז כי "מדובר בעסקה יוצאת דופן בשוק הבנקאות הישראלי, שבה בנק ללא גרעין שליטה מתמזג לתוך בנק אחר, על כל המורכבות המשתמעת מכך. התוצאה מוצלחת מאוד הן עבור בעלי המניות של מוניציפל, בין היתר מכיוון שהעסקה בוצעה בשווי גבוה משמעותית מההון העצמי של הבנק, והן עבור עובדי הבנק ולקוחותיו, שמצטרפים כעת לקבוצת דיסקונט".

התרחבות למתן אשראי לרשויות מקומיות

כאמור בשבוע שעבר, כשנה וחצי לאחר שגרעין השליטה בבנק מוניציפל פוזר, הושלם מיזוגו של הבנק העצמאי הכי קטן במערכת המקומית לתוך קבוצת בנקאות גדולה. מוניציפל מחזיק בסניף אחד בלבד ופעילותו נעשית רק בתחום האשראי לרשויות מקומיות. לעסקה בין דיסקונט ומוניציפל הייתה אופוזיציה מצד בנק ירושלים, שרצה להשתלט על הבנק בעצמו. דירקטוריון מוניציפל בחר מלכתחילה בהצעה של דיסקונט והתקדם עמה, תוך שקיבל את האישור הגורף לכך מצד בעלי מניותיו. בית הדין לתחרות דחה את בקשת בנק ירושלים לצו ביניים שיעצור את המיזוג עם דיסקונט.

העסקה למיזוג מוניציפל לקבוצת דיסקונט לא תשנה מהותית את נתח השוק של דיסקונט: נכון לסוף הרבעון השלישי היה עמד תיק האשראי של מוניציפל על כ-4.7 מיליארד שקל בלבד (0.4% מהשוק כולו), לעומת יותר מ-173 מיליארד שקל אשראי שהעמיד דיסקונט (16.1% מהשוק). יחד עם זאת, העסקה תרחיב את פעילות דיסקונט בתחום האשראי לרשויות מקומיות, לנוכח אסטרטגיה אגרסיבית לצמיחה באשראי.