יכול להיות שרוב המורים לחשבון לא למדו חשבון באוניברסיטה?

האם ייתכן שבעשור הקודם רק חמישית מהמורים לחשבון הוכשרו לכך כפי שהשר אלקין טוען? בדקנו • המשרוקית של גלובס

זאב אלקין, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס
זאב אלקין, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

איך מסבירים את הממצאים הטריים של מבחני פיז"ה, שלימדו על ירידה בציוני התלמידים הישראלים וגידול בפערים ביניהם? כשהשר להגנת הסביבה זאב אלקין נשאל על כך בקשת 12 הוא הציע, בין היתר, הסבר מפתיע. "אין כמעט התאמה היום בין המורים לתחום שהם מלמדים", הוא אמר. "עשיתי בדיקות כשהייתי חבר ועדת החינוך. גיליתי לתדהמתי שרק ל-20% מהמורים בבית ספר יסודי יש השכלה מתמטית מעבר לבגרות".

אלקין היה חבר בוועדת החינוך בכנסת ה-17, בין 2006 ל-2009. בדקנו במסמכים ישנים כדי לראות אם אמנם באותה עת רק חמישית ממורי החשבון ביסודי היו בעלי הכשרה הולמת. אחר כך בדקנו מה המצב היום.

נתחיל בהיסטוריה. בראשית 2008 ניהל אלקין ישיבה בוועדת החינוך שהוקדש להכשרת המורים למתמטיקה. בפרוטוקול הדיון מתועדים דבריו של נציג הלמ"ס: "בסקר שביצענו בשנת הלימודים 2006", הוא סיפר, "מצאנו שכ-80% מהמורים למתמטיקה בחינוך היסודי לא הוכשרו ללמד מתמטיקה". המספרים המדויקים בסקר של הלמ"ס, כפי שהם מצוטטים בדוח של מרכז המחקר של הכנסת שאלקין ביקש בעקבות הדיון, הם כדלקמן: בקרב המורים שנמצא מידע על השכלתם, 17.8% הוכשרו במתמטיקה - תואר אקדמי, תעודת הוראה, או תואר בחינוך עם התמחות בתחום; 37.7% למדו "הוראה כוללת" (לא במקצוע מסוים); השאר קיבלו הכשרות מסוג אחר.

אז אלקין זוכר נכון. אבל את השיעור הנמוך צריך לסייג קלות. ראשית, תלמידי הוראה במסלול "הוראה כוללת" משתלמים בין השאר בהוראת מתמטיקה, אף שמספר השעות שמוקדשות לכך מצומצם. שנית, במניין המורים שהוכשרו במתמטיקה לא נכללו בוגרי תארים כמו פיזיקה ומחשבים, שהשכלתם האקדמית כוללת גם קורסים במתמטיקה.

מה השתנה מאז? עד היום משרד החינוך אינו דורש הכשרה מתמטית ממורי המתמטיקה ביסודי, אבל דוח מבקר המדינה ממאי השנה מספר על שינוי בגישה, והמלצה שמורים מכיתות ד' ומעלה יהיו בעלי הכשרה. ואמנם, בשנת הלימודים 2017/18, שיעור בעלי ההכשרה בקרב המורים למתמטיקה בבתי ספר יסודיים עלה ל-40%.

■ בשורה התחתונה: דברי אלקין נכונים ברובם. רוב מורי המתמטיקה בבתי הספר היסודיים לא הוכשרו לתחום. לפני עשור הייתה ל-18% מהם הכשרה מתמטית, ומאז השיעור הוכפל. עם זאת, מורים נוספים הוכשרו לכך חלקית בלימודי "הוראה כוללת" או מקצועות משיקים כפיזיקה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

מספרים: שיעור מורי המקצוע ביסודי עם הכשרה בתחום* 

2006 - 18%

2018 - 40%

*בעלי תעודת הוראה או תואר במתמטיקה, או בוגרי חינוך עם התמחות במתמטיקה