בנק הפועלים עקף את לאומי ושוב מחזיק בשווי הגבוה בענף הבנקאות

בימים אלה נרשם שינוי מהותי במאזן הכוחות בין שני הבנקים הגדולים - בעייני המשקיעים וכפי שהוא משתקף בבורסה • בנק הפועלים אוחז בצמרת דירוג השווי שוק בבנקאות, כשהיום הוא נסחר לפי שווי של 36.5 מיליארד שקל למול שווי של 35.7 מיליארד שקל ללאומי

שלהי 2019 מבשרים על גל מיזוגי בנקים חדש לאחר עשורים שבהם חלה קונסולידציה ניכרת, והוא כנראה הגל האחרון שנותר בקנה בגלל שלא יוותרו בנקים עצמאיים רבים. בסופו של דבר יוותרו פה רק שש קבוצות בנקאות עצמאיות: שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי, אחריהם שני הגדולים-בינוניים - מזרחי טפחות ודיסקונט, ואחריהם הגדול-הקטן הבינלאומי והרחק מאחוריו בנק ירושלים הקטנטן שבקרוב יוותר הבנק העצמאי הקטן היחיד.

בתחילת החודש הנוכחי נמחקו מהמסחר בבורסה מניות בנק מוניציפל, לשעבר בנק דקסיה, כשהבנק הקטן, שלא פועל מול הציבור הרחב, מוזג לתוך מרכנתיל דיסקונט. בד-בבד הוסרה היום משוכה מרכזית שעמדה בפני מיזוג משמעותי הרבה יותר, של בנק אגוד בבנק מזרחי טפחות - שיבסס את מעמדו כבנק השלישי בגודלו במשק, ויתקרב במידה ניכרת לנתחי השוק של שני הגדולים. עם זאת, עדיין לא מדובר בסוף פסוק, כשרשות התחרות צריכה לקבוע כללים לגבי פעילות אגוד למתן האשראי לענף היהלומים, כשבתווך נראה כי הנושא עשוי לשוב לכתלי בית המשפט.

אגב, לפני תקופה קצרה נתן בנק ישראל אישור ראשון מזה ארבעה עשורים להקמת בנק מסחרי (דיגיטלי) חדש בישראל - של היזמים מריוס נכט ואמנון שעשוע, אך בנק זה לא מתוכנן להתחיל ולפעול לפני אמצע 2021.

מהלכים אלה קורים אגב מינויים של שלושה מנכ"לים חדשים בבנקים הפועלים (דב קוטלר), לאומי (חנן פרידמן) ודיסקונט (אורי לוין), כשבימים אלה נרשם שינוי מהותי במאזן הכוחות בין שני הבנקים הגדולים - בעייני המשקיעים וכפי שהוא משתקף בבורסה - כשבנק הפועלים שב לאחרונה להיסחר בשווי גבוה יותר מזה של לאומי.

מדובר בהתפתחות נוספת במטוטלת הדומיננטיות שקיימת בענף: בתחילת מרץ 2012 הפועלים עקף את לאומי במונחי שווי שוק, כאשר מאז הפער לטובת בנק הפועלים נשמר בעקביות עד תחילת מרץ 2018, אז עקף לאומי את הפועלים והפך לבנק בעל השווי שוק הגבוה בישראל.

מאז הייתה כחצי שנה שבה ההובלה בהיבט זה עברה בין הבנקים, כשבסוף יולי אותה שנה לאומי פתח פער בשווי שוק שנשמר עד ספטמבר השנה, אז הפועלים עבר לראשונה מזה זמן את לאומי בשווי שוק. מאז ההובלה במונחי שווי שוק עוברת מבנק לבנק, כשמיום המסחר האחרון בנובמבר ועד היום, בנק הפועלים אוחז בצמרת דירוג השווי שוק בבנקאות, כשהיום הוא נסחר לפי שווי של 36.5 מיליארד שקל למול שווי של 35.7 מיליארד שקל ללאומי.