חברי הכנסת אישרו את הגדלת המימון למערכת הבחירות השלישית

חוק פיזור הכנסת, ובתוכו גם חוק מימון המפלגות, יעלה כעת להצבעה בקריאה ראשונה במליאה • ח"כ עודד פורר היה היחיד שהתנגד: "לא מצליח להבין איך לאנשים שיושבים פה יהיה פרצוף להסתכל לאנשים בעיניים"

שלטי המפלגות, בחירות 2019, מועד ב' / צילום: שני אשכנזי, גלובס
שלטי המפלגות, בחירות 2019, מועד ב' / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הוועדה המסדרת של הכנסת אישרה ברוב קולות את חוק פיזור הכנסת, ובתוכו גם חוק מימון המפלגות, וכעת יעלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאה. ח"כ היחיד שהתנגד להצבעה, היה ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שטען כי אין צורך להעלות את יחידת המימון לבחירות וכי הוא דורש שיום השבתון ינתן רק לאותם הבוחרים אשר יציגו אישור שהצביעו בפועל. "אני לא מצליח להבין" אמר פורר, "איך לאנשים שיושבים פה יהיה פרצוף להסתכל לאנשים בעיניים".

ח"כ מיקי זהר מן הליכוד הקניט את ח"כ פורר מישראל ביתנו: "אני מוכן להסכים עם פורר בעניין הזה, בתנאי אחד שיספר לנו כמה מרטין שלאף תרם להם בקמפיין… כמה? 10 מליון? 15 מליון? כמה. לפי הביטחון הכלכלי של ישראל ביתנו, כנראה שיש שם תרומה רצינית".

במהלך הדיון על מימון הבחירות, הציג היועץ המשפטי עו"ד גור בליי את הבעיותיות בשינוי מימון הבחירות. לדבריו, החוק המוצע פוגע בערך השוויון, כיוון שמתעדף מימון למפלגות קיימות. "ההסדר כולו מעורר הרבה בעיות. פגיעה בשוויון הזדמנויות לפי סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת, כי המפלגות הקיימות מגדילות לעצמן מימון וגם הסדר ההלוואות לא פשוט. האיזון הוא שמפלגות חדשות יוכלו לקבל ערבות 100% (לעומת 70% כיום). בשורה התחתונה, הסידור הזה מיטיב עם המפלגות הקיימות ופוגע בסיכויים של מפלגות חדשות הרוצות להיכנס ולכן חייבים פה רוב של 61 בכל הקריאות. יש פה גם הרבה אי נוחות בהיבט של בזבוז כספי ציבור", אמר בליי.

סיעת ש"ס, אשר לפני כמה ימים הוציאה הודעה, שהיא תתנגד להגדלת יחידות המימון, הצביעה בעד הצעת החוק. חברי הכנסת מטעם ש"ס אישרו את הגדלת המימון.

במכון הישראלי לדמוקרטיה אומרים הערב ששינוי חוק המימון, רגע לפני הבחירות הוא "שערוריה שלא מתיישבת עם עקרונות שלטון החוק - על אחת כמה וכמה כאשר זה נעשה על ידי המפלגות, שמן הסתם מעוניינות בהגדלת תקציביהן. ממש החתול ששומר על השמנת".

לדברי ד"ר אסף שפירא, חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, "אם עד 1994, חברי הכנסת הם שקבעו לעצמם את גובה המימון - וכצפוי הגדילו אותו כל הזמן - הרי שבעקבות העיוות הזה תוקן החוק, וקביעת גובה המימון הועברה לוועדה ציבורית בלתי תלויה. הניסיון לשנות זאת הוא למעשה עקיפה של המנגנון הקיים בחוק. ראשי המפלגות צריכים לנהל הפעם מסע בחירות צנוע וחסכוני, במיוחד כשמדובר במערכת בחירות שלישית, שההיערכות אליה קצרה יחסית, ומתוך הבנה שהם כבר ניהלו תעמולה רחבה במהלך השנה האחרונה".