דעה: הקול הרוסי: מה מונע מבני גנץ להפוך לרה"מ?

גם בלי מצביעים מהמגזר הרוסי "כחול לבן" יכולה להפוך למפלגה הכי גדולה בישראל, אבל האם בלעדיהם בני גנץ יכול להפוך גם לראש הממשלה? • דעה 

בני גנץ ואביגדור ליברמן / צילום: אמיר מאירי
בני גנץ ואביגדור ליברמן / צילום: אמיר מאירי

שיא ישראלי חדש נשבר, ואנו עומדים בפני בחירות שלישיות באותה שנה. התוצאות כנראה יהיו זהות, והפלונטר הפוליטי? גם הוא יימשך. אם תוצאות הבחירות יישארו זהות, ומפלגת כחול לבן תזכה ברוב מנדטים גם בבחירות אלה, כנראה שהיא לא תצליח להרכיב ממשלה, שוב. את מי ניתן להאשים בכך? את נתניהו? ליברמן? אני סבור כי הסיבה נמצאת במקום אחר.

רשימת "כחול לבן" ירדה בבחירות האחרונות מ-35 מנדטים ל-33 מנדטים. בשביל להבין ירידה זאת מספיק להסתכל על התמיכה שהיא קבלה במגזר הרוסי: תוך חצי שנה היא ירדה מ-3 מנדטים ל-2. מאז 1992 לא נבחר ראש ממשלה ללא תמיכת העולים. גנץ צריך להיות מודאג מחוסר הנוכחות שלו במגזר.

הקול הרוסי־ישראלי מהווה את לשון המאזניים בבחירות מאז שנות ה־90; הרחוב הרוסי מתאפיין בהצבעות מחאה ולכן נעדר נאמנות מפלגתית. פעם אמרו שהרוסים הם שמאלנים כי הם הביאו לשלטון את יצחק רבין ואהוד ברק; אחר-כך החליטו שכמעט כל הרוסים ימנים; והיום טוענים כי הם לא ימין ולא שמאל. לפי נתוני הלמ"ס, הקול הרוסי מהווה 13% מבעלי זכות הבחירה, שהם כ־770 אלף קולות ובהתאם, 16 מנדטים.

הנכונות להעביר את הקול בין המחנות היא שהופכת את העולים לגורם כל כך חשוב. בעוד חלק גדול מההצבעה בישראל מבוססת על דמוגרפיה ומבנה שבטי, יוצאי ברית-המועצות לשעבר משוחררים מהמשקעים האלה. אפשר גם לטעון שמנקודת המבט של הבוחר הרוסי, שום פוליטיקאי ישראלי לא גילה נאמנות להבטחות שנתן לעולים ולכן אין סיבה שהם יהיו נאמנים לאיזשהו פוליטיקאי.

הפופולריות של ישראל ביתנו בבחירות האחרונות לא נבעה מהצלחתן להיטיב את מצבם של דוברי הרוסית בארץ, אלא הייתה תוצר של ריבוי נציגים מקרב עולי ברית-המועצות בכנסת ובממשלה (לפי סקרים, 45% מהם הודיעו כי יצביעו רק למפלגות שיש בהן נציגים מוכרים מהמגזר), וגם עקב כישלונן של המפלגות המתחרות. רק ישראל ביתנו דיברה על בעיות של המגזר וסיסמת כחול לבן "רק לא ביבי" בלי תוכן נוסף לא יכולה להביא למהפך שלטוני.

בבחירות הקודמות עשתה מפלגת "כחול לבן" את כל הטעויות האפשרויות שמנעו ממנה לנצל את הפוטנציאל האלקטורלי שלהם כשישה מנדטים במגזר הרוסי. כחול לבן לא היית מורגשת בשטח, ברשימה שלה לא היו מועמדים מוכרים ולא הצליחה לקבוע סדר יום ושיח בשפה הרוסית. במקום לסמוך על עצמה היא סמכה על ליברמן.

נכון להיום רק שתי מפלגות מקבלות תמיכה גדולה של המגזר: ישראל ביתנו והליכוד. הצלחתם בקרב דוברי הרוסית לא נובעת מפעילותם למען עולים, אלא בגלל כישלונות של רשימת "כחול לבן", שלא הצליחה לבנות אלטרנטיבה.

לפי סקרים רשימת "כחול לבן" תתחזק בבחירות הקרובות על חשבון גוש מרכז שמאל ויש סכנה שמפלגות "מחנה הדמוקרטי" ו"עבודה" בגלל זה לא יעברו את אחוז החסימה. גם בלי מצביעים מהמגזר הרוסי "כחול לבן" יכולה להפוך למפלגה הכי גדולה בישראל, אבל נשאלת השאלה האם בלעדיהם בני גנץ יכול להפוך גם לראש הממשלה? 

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים