בדרך לפרישה קרובה מהאיחוד האירופי: ניצחון היסטורי לג'ונסון בבחירות בבריטניה

לפי מדגמים ותוצאות חלקיות, השמרנים בבריטניה זכו בבחירות ברוב גדול, הסולל את הדרך לפרישה מהאיחוד האירופי כבר בינואר 2020 • "ניצחון בקנה-מידה היסטורי", הכריז ג'ונסון • הלייבור הובסו, קורבין הודיע שיעזוב עד הבחירות הבאות • עם פרסום המדגמים, הפאונד זינק ב-2.3%

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית שהוא עומד בראשה רשמו אתמול ניצחון היסטורי בבחירות שהתקיימו בבריטניה, שסולל את הדרך לפרישתה של הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי כבר בחודש הבא.

תוצאות כמעט-סופיות שפורסמו היום (ו) מעלות כי המפלגה השמרנית זכתה ב-364 מושבים בפרלמנט, לעומת 203 מושבים בלבד של ה"לייבור". מדובר בתוצאה הטובה ביותר של השמרנים מזה יותר משלושה עשורים, ובתוצאה הגרועה ביותר של הלייבור מאז 1935, בבחירות שכל הנראה הביעו את מורת רוחו של העם הבריטי מהתמשכות תהליך הפרישה מהאיחוד ("ברקזיט").

משמעות התוצאות היא, שלג'ונסון יש כעת רוב גדול כדי להעביר בהצבעה קרובה את הסכם ה"ברקזיט" שגיבש מול האיחוד האירופי באוקטובר אחרון. דחיית ההסכם על ידי הפרלמנט היוצא הייתה הסיבה לקיום בחירות הבזק אתמול. שרת הפנים השמרנית הבטיחה "להתקדם במלוא המהירות" לאישור ההסכם, ייתכן שעוד לפני חג המולד. "מדובר בבחירות בקנה-מידה היסטורי" אמר ג'ונסון עצמו לפנות בוקר, "שמעניקות לנו את היכולת לכבד את ההכרעה במשאל העם ולקדם את בריטניה - וזה מה שנעשה". הוא נבחר מחדש במחוז הבחירה שלו בפאתי לונדון.

ג'ונסון, שנכנס לתפקיד ראש המפלגה השמרנית רק ביולי האחרון, היה זקוק ליותר מ-326 חברי פרלמנט שמרנים כדי לזכות ברוב בבית הנבחרים (שבו 650 מושבים). משמעות העובדה כי מפלגתו צפויה לקבל 364 מושבים היא שיש לו "רוב משמעותי" שאינו תלוי בגחמות של מורדים ומתנגדים מתוך המפלגה, במיוחד מהאגף הימני שלה. ההימור הפוליטי שלו על בחירות חדשות השתלם. לפי הערכות, הצבעה על אישור הסכם ה"ברקזיט" עשויה להתקיים כבר בשבוע הבא, מה שיביא לפרישתה של בריטניה לכל המאוחר ב-31 בינואר 2020, וייתכן כי תאריך זה אף יוקדם. הליש"ט הגיבה בזינוק של כ-2% לאחר פרסום המדגמים בחצות (שעון ישראל).

למעשה, השמרנים העבירו לידיהם לפחות 44 מושבים במחוזות בחירה ברחבי בריטניה, במיוחד מהלייבור, ובמיוחד באזור במרכז אנגליה שהיה ידוע כמעוז של מפלגת השמאל. "החומה האדומה (כפי שכונה האזור) נפלה הלילה", אמר פרשן ה"בי-בי-סי" עם פרסום תוצאות האמת ממחוזות אלה. מדובר בשורת מחוזות בחירה שהצביעו ברוב משמעותי בעד עזיבת האיחוד האירופי ב-2016, וככל הנראה התושבים בהם לא תמכו בעמדת ה"לייבור" הנוכחית בנושא, שהציעה לקיים משא ומתן חדש מול האיחוד האירופי על הסכם פרישה אחר, ואז לקיים משאל עם נוסף עליו.

ה"לייבור" הביעו הלם מהתוצאות. "זו אכזבה נוראה. אני בהלם מסוים, חשבתי שזה יהיה קרוב יותר", אמר בכיר המפלגה ג'ון מקדולנד בראיון בטלוויזיה. הוא האשים את ההפסד הצורב בעמדת המפלגה בנוגע ל"ברקזיט". "חשבנו שנושאים אחרים יהיו חשובים, אבל זאת לא הייתה התמונה". פרשנים בבריטניה, וגם חברי המפלגה, עם זאת, מיהרו להגיב ואמרו כי לא ניתן לתלות את ההפסד כולו בסוגיית הפרישה מהאיחוד האירופי, וכי גם העובדה שג'רמי קורבין עומד בראש המפלגה ושהוביל אותה בכיוון שמאל סוציאליסטי - אחראים לתבוסה. קורבין עצמו הודיע כי לא יוביל את המפלגה לבחירות נוספות, אך לא ברור מתי יפרוש מתפקידו. "זהו לילה מאכזב מאוד", אמר.

מי שחיזקה את כוחה בסקוטלנד היא המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP), שזכתה לפי ההערכות ב-48 מושבים. התנופה לה זכתה המפלגה, בראשות ניקולה סטרג'ן, מעלה מחדש את האפשרות שסקוטלנד תדרוש לקיים משאל עם מחייב על עצמאותה ואת האפשרות לפרוש מהממלכה המאוחדת. הסקוטים הצביעו ברוב גדול להישאר באיחוד האירופי ב-2016, ובמצב שבו בריטניה תפרוש ממנו, מעוניינים בעצמאות ובחיבור מחדש לאיחוד. ה"ליברל-דמוקרטים" ספגו תבוסה משמעותית, זכו ל-11 מושבים בלבד, ומנהיגת המפלגה ג'ו סווינסון איבדה את התמיכה במחוז הבחירה שלה.

במבט-על, נראה כי הבחירות הציבו בפני הציבור את הצורך להכריע בין ביצוע "ברקזיט" לתמיכה במדיניות כלכלית סוציאליסטית. קרוב לארבע שנים אחרי ההחלטה במשאל העם, נראה כי סוגית הפרישה מהאיחוד האירופי הכריעה את הכף. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, מה שכבר אירע כמה וכמה פעמים, הבחירות מתוות דרך ברורה לבריטניה אל מחוץ לאיחוד האירופי בינואר הקרוב, אחרי קרוב ל-50 שנות חברות בו.