מקסיקו | ניתוח

כלכלה מדשדשת ואלימות גואה: מה סוד הקסם של נשיא מקסיקו

עלייה בפשיעת הקרטלים, נתוני צמיחה נמוכים מהצפוי, אלימות גוברת וביקורת קולנית שטוענת כי הנשיא "נע לעבר דיקטטורה פופוליסטית" - כל אלה לא מצליחים לפגוע בשיעורי התמיכה חסרי התקדים להם זוכה הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור

אנדרס מנואל לופס אוברדור, נשיא מקסיקו / צילום: CARLOS JASSO , רויטרס
אנדרס מנואל לופס אוברדור, נשיא מקסיקו / צילום: CARLOS JASSO , רויטרס

עשרות אלפי בני אדם התאספו בתחילת החודש בכיכר המרכזית של מקסיקו סיטי וצעקו "כבוד לתמוך באוברדור". האלפים הגיעו למקום כדי לחגוג את יום השנה הראשון לנשיאותו של אנדרס מנואל לופז אוברדור. במקביל, במרחק כמה רחובות, צעדו אלפי מפגינים לאורך שדרת "הרפורמה האלגנטית" במחאה נגד הנשיא. הקריאה שלהם הייתה הפוכה: "זוועה לתמוך באוברדור".

מאז שעלה לשלטון, הנשיא בעל השיער הכסוף קיטב את מקסיקו יותר מכל נשיא אחר שעולה בזיכרון. רוב העם רואה בו את המנהיג הישר הראשון מזה עשרות שנים, איש־העם וגיבור העניים הנשכחים. לעומת זאת, מבחינת המיעוט שהולך ומתרחב, הנשיא הוא מנהיג סמכותני מסוכן שמרכז בידיו יותר ויותר כוח ואינו נותן מענה לבעיות הבסיסיות ביותר כמו פשיעה שיצאה משליטה וצמיחה כלכלית חלשה.

השנה הראשונה לא מבשרת טובות לחמש השנים שנותרו לכהונתו של מי שמכונה "טראמפ של מקסיקו". כלכלת מקסיקו לא צמחה כלל השנה, והיא מציגה את הביצועים הגרועים ביותר שלה בעשור האחרון. גם כאשר הכלכלה האומריקנית השכנה עובדת היטב, העסקים במקסיקו האטו את ההשקעות, בגלל חשש מסגנון ההנהגה של הנשיא ומהחלטות כלכליות כמו השעיית הפתיחה ההיסטורית של מגזר האנרגיה להשקעות פרטיות.

בתקופתו הפשיעה עלתה לשיא חדש, עם עלייה של 2.2% במקרי הרצח בין ינואר לאוקטובר ששברה את השיא המפוקפק של השנה שעברה, 36,685 מקרי רצח. יותר מתמיד, חלקים במקסיקו נראים בלתי ניתנים לשליטה כאשר ארגוני פשע רבי-עוצמה מתעמתים עם הממשלה. באוקטובר, קרטל סינלואה השתלט על העיר הצפונית קוליאקן כדי לאלץ את הממשלה לשחרר בארון סמים שהיא לכדה. הוא אכן שוחרר לבסוף - עדות עצובה לחולשת הממשלה.

אמונה ותקווה

הנשיא טראמפ צפוי עדיין להכריז על קרטלי הסמים של מקסיקו כארגוני טרור זרים, כמו דאעש ואל קעידה. לפני שבוע הוא הודיע שהוא "יעצור זמנית" את ההכרזה הזו לבקשת אוברדור. בטוויטים שלו, טראמפ כתב ששתי המדינות "יגבירו את המאמץ המשותף לטפל בהחלטיות בארגונים הצומחים האכזריים הללו!", והוסיף שכל עבודת ההכנה הנחוצה להכרזה על הקרטלים כארגוני טרור כבר נעשתה.

סדרת התנגשויות בין לוחמי הקרטלים וכוחות הביטחון, והרג של אזרחים במדינה, לכדו את תשומת הלב הבינלאומית. בחודש שעבר, חמושים מאחד הקרטלים רצחו שלוש אימהות ושישה מילדיהן, כולם אזרחים אומריקנים מהקהילה המורמונית במדינת המחוז הצפונית צ'יוהאואה.

רפאל צ'אבז, קבלן שעוסק בשיפוץ בתים, הצביע ללופז אוברודר בשנה שעברה בזכות הבטחתו "לשנות מהיסוד" את המדינה. ההאטה החדה במגזר הבנייה כפתה עליו לצמצם את כוח העבודה שלו מ־30 ל־12. "הייתה לי תקווה שהוא יהיה מסוגל לעשות שינוי", אומר צ'אבז. "אבל עם הגידול בפשיעה והכלכלה החלשה, נראה לי שהכל מתפורר".

מאז שעלה לשלטון, האיש שאומר פעם "לעזאזל עם המוסדות שלכם", הפך לנשיא החזק ביותר מזה עשרות שנים, עם רוב גדול משני בתי הקונגרס. הוא תקף מוסדות שבריריים רבים כמו מערכת המשפט, הבנק המרכזי ורשויות פיקוח במסגרת המאבק ב"מאפייה של כוח" שפועלת נגדו. מפלגתו מנסה כעת להדיח גם את יו"ר ועדת הבחירות לקראת בחירות הביניים ב־2022. "אלו לא נורות אזהרה צהובים, אלא אדומים בוהקים", אומר אנריקה קראוזה, מההיסטוריונים המובילים במדינה. לדעתו, הממשל של לופז אוברודר "כבר עלה על מסלול הדיקטטורה הפופוליסטית"

תמיכה מעוררת קנאה

למרות השנה הראשונה הקשה, אוברדור עדיין נשאר המנהיג הפופולרי ביותר במדינה מזה עשרות שנים, עם סקרים שונים שמצביעים על שיעורי תמיכה של 60%־70%. אלו מספרים מעוררים קנאה במיוחד אם לוקחים בחשבון שכמה מנהיגים באמריקה הלטינית מגיעים לתמיכה בשיעור חד־ספרתי בלבד, ואחרים ניצבים מול מחאות אלימות ברחובות."זה פרדוקס", אומר הקטור אגילר קמין, היסטוריון וסופר ידוע, "כי מדובר זה נשיא שיש לו תמיכה גבוהה וביצועים גרועים מאד".

התשובה טמונה אולי בשימוש הפנטסטי של אוברדור בסמלים פוליטיים. הוא קיצץ את שכרו ואת שכר פקידים בכירים, בטענה שמקסיקו אינה יכולה לחיות עם ממשלה עשירה ואזרחים עניים. החיסכון בסעיף השכר הופנה בחלקו להרחבת העברות כספים לתוכניות סיוע לקשישים, חטיבות ביניים ועוד.

הצנע הזה הוא שינוי מבורך במדינה שרבים מנשיאיה בעבר פרשו כמולטי־מיליונרים. אנריקה פניה נייטו, קודמו של אוברדור, פרש בעיצומה של שערורייה עם שיעור תמיכה של 16%. הוא מופיע בקביעות במגזינים במקסיקו, כשהוא מצולם בחופשות חוג סילון באירופה עם חברתו החדשה, דוגמנית בת 31.

לופז אוברדור הוא ההיפך. הוא העמיד למכירה את מטוס "חיל האוויר 1" שלו, בואינג 787, וטס במחלקת תיירים, לשמחת נוסעים אחרים; הוא פיזר את משמר הנשיאות שכלל 8,000 לוחמים, בנימוק שהעם יגן עליו; והוא הפך את מתחם ארמון הנשיאות המסועף והסודי לאטרקציה לתיירים שמיליוני אזרחים כבר ביקרו בה; ובמקום לנוח ולשחק גולף בסופי שבוע, הוא מבקר בפינות העניות ביותר במדינה.

"זה אחד הדברים הטובים ביותר שקרו בחיים שלי", אומר עומאר אקסבדו, בן 59, עובד מדינה בפרישה, על ביקור של הנשיא בעיירת הילידים (אינדיאנים) אמנלקו ליד מקסיקו סיטי. לא מדובר במעשה חד פעמי: בעשור האחרון, הפוליטיקאי אוברדור ביקר בכל 2,457 הנפות של מקסיקו.

הוא גם התברר כאיש תקשורת מיומן. במדינה שבה הנשיאים לא מקיימים כמעט מסיבות עיתונאים, אוברודר מופיע כמעט כל בוקר בשידור חי ברדיו, בטלוויזיה ובאינטרנט . בהופעות הללו הוא מדגיש את החזון של המדינה. לטענתו, מתנגדיו הם "שמרנים" (מונח בעל קונטציה שלילית עוד מימי מלחמת האזרחים מהמאה ה־19 במדינה) "בוגדניים" ו"ניאו־ליברלים" מהעידן החדש. כל אלה, לדבריו, הם מושחתים, שבויים באינטרסים זרים או עשירים מנותקים מהעם. אוברדור החיה עוד מונח מהמאה ה־19, "פיפי" (fifí), כינוי גנאי למקסיקנים שחיקו את הצרפתים כדי לתאר אותם.

ממול כל אלה, אוברדור מציב את עצמו ואת תומכיו. אלו הם צאצאי הפטריוטים והמהפכנים של המאה ה־19 במקסיקו, שרוצים להצמית את השחיתות ולייצר רווחה לכולם, בייחוד העניים והתושבים המקוריים (האינדיאנים). "אם אתה מתנגד לאוברדור אתה 'בוגד', 'מושחת' או 'מחרחר הפיכות'", אומר חוזה קרספו, פרשן פוליטי מאוניברסיטת CIDE במקסיקו סיטי. "זהו שימשו דואלי בהיסטוריה, שבו יש מצד אחד מקסיקנים טובים ומהצד השני רעים".

סיום המלחמה בסמים

הפשע הוא אולי נקודת החולשה העיקרית שלו. רוב המקסיקנים מעניקים לו ציון שלילי בנושא זה, שהוא לדעתם הבעיה הקשה ביותר של מקסיקו. סקר חדש של העיתון רפורמה מצא ש־65% מהמקסיקנים מאמינים שהפשע המאורגן חזק יותר מהממשלה. רק 29% חשבו ההיפך.

מיום עלייתו לשלטון, הנשיא הכריז על סיום המלחמה בסמים, בטענה ש"אי אפשר להילחם באש עם אש". הנחתים הימיים של מקסיקו, כוח שאומן בארה"ב ולכד את רוב ראשי הקרטלים בעשור האחרון, כולל "אל צ'אפו", נדחק לשוליים, לפי קצינים בחיל ים. בשנה האחרונה לא נלכד או נהרג שום מנהיג קרטל בולט.

אוברדור פיזר את המשטרה הפדרלית החזקה, 40 אלף איש, שנבנתה בימי שני הנשיאים שלפניו שנחשבה למושחתת, כדי ליצור כוח משטרה אמין ובעל יכולת להיאבק בפשע המאורגן. במקומו הוקם משמר לאומי חדש, בעיקר מאנשי צבא וצי. הכוח הזה מונה כעת 70 אלף והוא אף אמור לגדול ל־140 אלף איש בהמשך. "זה כוח תגובה בעיקר, שמפוזר מאד ואין לו חזון ברור", אומר אדוארדו גרנו, אנליסט ביטחון ממקסיקו סיטי.

מלבד הקמת המשמר הלאומי, הנשיא מהמר שהפחתת העוני תפחית גם את הפשיעה. כ־800 אלף בני נוער חתמו על תוכנית מלגות שנקראת "נוער בונה עתיד". בתמורה ללימוד מקצוע, הם מקבלים מלגה חודשית. כך מקווה אוברדור, הם לא יהפכו לעתודת כוח האדם של כנופיות הפשע.

הוא מסתמך גם על כוח האישיות שלו במאבק בפושעים, וקורא לחברי כנופיות לחשוב על האימהות שלהם. "אנחנו קוראים לעבריינים להנמיך להבות, כדי שכולנו נתחיל לשפר את ההתנהגות. לעזאזל הפושעים. הם מגעילים", הוא מצהיר.

בחזית הכלכלית התחזית נראית קודרת. כלכלנים צופים צמיחה של 1.2% בלבד בשנה הבאה, הרבה מתחת להבטחה של אוברדור ל־4% ול־6% בשנת כהונתו האחרונה. הקיפאון הכלכלי מציין את הפעם הראשונה בשני עשורים שהמחזור הכלכלי במקסיקו סוטה מן המחזור של ארה"ב, השכנה הצפונית שהיא היעד ל־85% מהיצוא התעשייתי במקסיקו.

רבים תולים את הקיפאון בהחלטת אוברדור לבטל את בניית נמל תעופה חדש במקסיקו סיטי, שהיה פרויקט העבודות הציבוריות הגדול ביותר במדינה. הוא בוטל אחרי השקעה של 5 מיליארד דולר, בטענה שהוא בזבזני מדי. שר האוצר התפטר לאחר מכן על רקע זה, באומרו שהחלטות כלכליות מתקבלות על בסיס אידאולוגי.

במהלך השנה בוטלו או הושעו עוד רפורמות חשובות - ממבחני מצוינות למורים בבתי ספר ציבוריים עד פתיחת מגזר האנרגיה להשקעות פרטיות - שיזם הנשיא הקודם פניה נייטו. אפילו מכרזים למשיכת השקעות פרטיות באנרגיה מתחדשת כמו חוות תחנות רוח בוטלו.

כדי להצית את הצמיחה, אוברדור מהמר על התאוששות חברת הנפט הלאומית השקועה בחובות "פמקס", והוא מזרים לה כסף ומכריח אותה להקים בית זיקוק חדש בהשקעה של 8 מיליארד דולר במדינת המחוז שלו, טבסקו. אבל תעשיית הנפט מהווה רק 4% מהתוצר המקסיקני.

אוברדור תומך אמנם בעסקת הסחר החופשי החדשה עם ארה"ב, אך הוא מעולם לא ביקר במפעל מודרני אחד. ביולי, בביקור באזור כפרי, הוא העלה על נס מכונת גריסה של קני סוכר שהונעה על ידי סוס חלוש אחד בווידאו שהוא הציג בטוויטר שלו שהפך לוויראלי. "זוהי כלכלה עממית אותנטית", הוא כתב כאשר הסוס המשיך לפסוע במעגל. "זו הכלכלה שאנחנו מקדמים".

אנדרס מנואל לופס אוברדור

גיל: 66 • התאלמן ב-2003 ונישא בשנית ב-2006 • נבחר לנשיא מקסיקו בדצמבר 2018 מטעם מפלגת מפלגת המהפכה הדמוקרטית • כיהן כראש עיריית מקסיקו סיטי • אח בכור מבין 7 אחים ואחיות • בעל שורשים אפריקאים ואינדאנים (אמריקה) • למד מדעי המדינה ומנהל ציבורי • חובב בייסבול ומעריץ מושבע של הקבוצה האמריקאית "סנט לואיס קרדינלס"