אלשטיין וחוק הריכוזיות: במקרה הגרוע מבחינתה תידרש נכסים ובניין למכור מניות גב ים נוספות

חוק הריכוזיות קובע כי בית המשפט הוא שמוסמך למנות נאמן להחזקות של חברת שכבה שנייה בחברת שכבה שלישית, כשהן בניגוד לחוק

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

אחד הנושאים המרכזיים שהעסיקו את קבוצת אי.די.בי-דסק"ש בכלל, ואת חברת נכסים ובניין  בפרט, בשנה האחרונה, הוא הצורך להתאים עצמן לדרישות חוק הריכוזיות שנכנסו לתוקפן בימים האחרונים.

נכסים ובניין נחשבת מאז 2017 כחברת שכבה שנייה בפירמידת השליטה של דסק"ש, ומשום כך נדרשה להוביל שינוי בהחזקותיה בשלוש חברות ציבוריות: גב ים, ישפרו ומהדרין. ישפרו, שפועלת בתחום הנכסים המסחריים, הוגדרה כחברת שכבה שלישית, בגלל סדרת אג"ח בודדת שהנפיקה בעבר לציבור. באוקטובר 2019 בוצע פדיון מוקדם מלא לאג"ח אלה בהיקף של 131 מיליון, ועקב כך חדלה ישפרו מלהיקרא "חברת שכבה".

מהדרין עוסקת בנטיעה, עיבוד, אריזה ושיווק של מטעים ופרי הדר. מוקדם יותר החודש חילקה נכסים ובניין את מלוא החזקתה (45.6%) במהדרין כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה, ובכך חדלה מהדרין מלהיקרא חברת שכבה שלישית. דסק"ש, שקיבלה לידיה במסגרת המהלך 31.4% ממניות מהדרין, אינה מגדירה את החזקתה זו כשליטה, ומשום כך גם מהדרין אינה נחשבת עוד ל"חברת שכבה".

אצל חברת המשרדים להשכרה גב ים היה העניין מורכב יותר לכאורה, הן בשל השווי הגבוה של גב ים (כ-5.6 מיליארד שקל) והן בשל ההיקף הגדול של איגרות חוב שהנפיקה בעבר לציבור, העומד כיום על כ-3.64 מיליארד שקל. לאור זאת, החליטה נכסים ובניין למכור חלק מהחזקתה בגב ים - ובאופן זה לרדת משליטה בה.

ברבעון השלישי של 2019 מכרה נכסים ובניין 16.8% ממניות גב ים בתמורה ל-680 מיליון שקל, וירדה להחזקה של 34.9% בחברה הבת. בעקבות המכירה הכריזה נכסים ובניין כי היא אינה שולטת עוד בגב ים, ומשום כך גב ים אינה נחשבת עוד "חברת שכבה". היקף המכירה נעשה על פי חוות דעת משפטית, שהתבססה על הלכות עבר, ושלפיה החזקה בשיעור נמוך מ-35% אינה מוגדרת כשליטה.

עם זאת, עדיין מדובר בשיעור החזקה מהותי, כשבמקביל זוכה קבוצת אי.די.בי לנוכחות מהותית בדירקטוריון גב ים, עם שלושה דירקטורים מתוך השבעה המכהנים כיום. נוסף על כך, מכהן אלחנדרו אלשטיין, אחיו של אדוארדו אלשטיין, בתפקיד יו"ר גב ים.

על רק המצב הנוכחי, נשמעו קולות בשוק ההון שלפיהם המצב לא השתנה כלל, וכי בפועל ממשיכה השליטה של נכסים ובניין בגב ים. מטעמם של רשות ניירות ערך, משרד המשפטים וכונס הנכסים הראשי לא נשמעה עד היום כל התייחסות לנושא. יש לציין כי חוק הריכוזיות קובע כי בית המשפט הוא שמוסמך למנות נאמן להחזקות של חברת שכבה שנייה בחברת שכבה שלישית, כשהן בניגוד לחוק. הפנייה לבית המשפט למינוי נאמן יכולה להיעשות על ידי בעל מניות בחברת השכבה, נושא משרה בה או הכונס הרשמי, לאחר התייעצות עם רשות ני"ע. תפקידו של הנאמן, אם מונה, הוא למכור את המניות - כך שהפרת החוק תחדל.

במלים אחרות, אם תיעשה פנייה כזאת לבית המשפט, עלולה נכסים ובניין, במקרה הגרוע ביותר מבחינתה, להידרש למכור 5%-10% נוספים מהחזקתה בגב ים. עם זאת, במצב הנוכחי מדובר בעניין פשוט יחסית, לנוכח התיאבון העצום של המשקיעים למניות של חברות איכותיות, כדוגמת גב ים.