תרופות | ניתוח

הפליק-פלאק של ה-FDA באישור התרופה של סרפטה

מה גרם ל-FDA לשנות את החלטתה בנוגע לתרופה למחלת דושן, ומה זה אומר לגבי הסיכוי של ביוג'ן לקבל אישור לתרופה לאלצהיימר ולגבי ראש הרשות הנכנס?

מטה ה-FDA במרילנד, ארה"ב / צילום: Jason Reed, רויטרס
מטה ה-FDA במרילנד, ארה"ב / צילום: Jason Reed, רויטרס

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) הודיעה השבוע על אישור התרופה של חברת סרפטה (Serapta) למחלת דושן, ותפסה את השוק בהפתעה. תקציר הפרקים הקודמים: באוגוסט השנה כבר הפתיעה הרשות את המשקיעים כאשר סירבה לאשר את התרופה למחלה, המתאפיינת בניוון שרירים. מה גרם לרשות לשנות את דעתה בטווח של חודשים ספורים בלבד? נעשה סדר בהשתלשלות האירועים. 

התרופה שהעלתה את רמות החלבון החסר. התרופה שהוגשה לאישור, Vyondis 53, אמורה לטפל בכ-8% מחולי דושן, מחלה נדירה הפוגעת ב-1 מכל 5,000 לידות של זכרים. בניסויים הקליניים, סרפטה הראתה שהמוצר שלה יכול להעלות בגוף את רמות החלבון שחסרונו נחשב משמעותי להתפתחות המחלה. עדיין לא נערך ניסוי שבו הדגימה החברה הארכה בפועל של חיי הילדים או שיפור במצב התסמינים שלהם, אבל בשנים האחרונות ה-FDA מקדם יותר ויותר גישה שלפיה יש לאשר תרופות מצילות או משנות חיים שנראות בטוחות יחסית, על בסיס סמנים ביולוגיים בלבד (כמו חלבון שרמתו עולה ויורדת), והוא אינו מחייב הוכחה לתועלת קלינית. שינוי הגישה נבע מהרצון לא למנוע מחולים תרופה שיכולה להציל את חייהם. עם זאת, לפחות על הנייר אמור להתבצע אחרי אישור השיווק מעקב נוסף כדי לבדוק את השפעת התרופה, בטיחותה ויעילותה.

בעיות הבטיחות שהתגלו וההפתעה של המשקיעים. באוגוסט השנה סירבה רשות המזון והתרופות לאשר את התרופה בגלל בעיות בטיחות מדאיגות בניסויי בעלי חיים שקדמו לניסוי בבני אדם. סרפטה טענה שהבעיה היא כנראה זיהום באזור ההזרקה ורעילות של התרופה לכליות והדגישה כי מינון המוצר בניסוי החיות היה גבוה פי כמה מאשר המינון הצפוי בטיפול בבני אדם, ולכן אין רלוונטיות להשפעה על הכליות בניסוי זה, אך הסירוב נותר בעינו, והוא הפתיע את רוב המשקיעים. אלה ציפוי לאישור בעיקר על רקע הדמיון בין התרופה הזאת לתרופה אחרת שסרפטה כבר משווקת לקבוצה אחרת של חולי דושן ומבוססת על מנגנון פעולה דומה.

הרשות פועלת בניגוד לחוות-הדעת שקיבלה. פעמיים. התרופה המקורית אושרה ב-2016, במהירות רבה, אחרי ניסוי קטן כמו הניסוי הנוכחי, ובניגוד לחוות-הדעת של הוועדה המייעצת של הרשות - פרשה שיצרה אז קרע בין מדענים ברשות ודרשה תהליך גישור ביניהם. בינתיים, בתקופה שהתרופה בשוק, לא נמצאו סימנים המעידים על בעיות בטיחות משמעותיות במוצר, אם כי ניסוי מעקב שאליו התחייבה החברה טרם הסתיים. עם זאת, היו גורמים בשוק שהטילו ספק ביעילות המוצר וטענו שההשפעה על רמות החלבון בדם לא מיתרגמת על הטיפול הקיים, הכולל סטרואידים ופיזיותרפיה. בכל זאת, על רקע האישור הקודם, הוועדה המייעצת של הרשות דווקא תומכת באישור ה-Vyondis 53, אבל הרשות הולכת נגד חוות-הדעת, הפעם לכיוון השני, ולא מאשרת את התרופה.

סרפטה מערערת והרשות מאשרת במהירות. אחרי שסורבה, סרפטה הגישה ערעור, ומאז היה שקט בגזרה. כעת החברה מגלה בהודעה על האישור שהיא הגישה לרשות מידע חדש. לדבריה, ראש המשרד לתרופות חדשות ב-FDA בחן את הנתונים החדשים במהירות וביעילות, והחליט לאשר את המוצר. התהליך היה קצר מאוד ביחס למקובל באישור תרופות שסורבו פעם אחת. הרשות עצמה, אגב, לא פרסמה מה מנע ממנה לאשר את התרופה מלכתחילה ומה הוביל לשינוי דעתה, והשוק מסתמך על הגרסה של סרפטה לדברים. בכל מקרה, גם הפעם החברה התחייבה לניסוי מעקב אחרי התרופה, ויש לקוות שהוא יסתיים ב-2024 כמתוכנן.

גם ביוג'ן תקבל אישור? אנליסטים מבנק ההשקעות ג'פריז תהו אם האישור המהיר הזה יכול להיות בשורה גם לביוג'ן, שמגישה כעת לאישור תרופה לאלצהיימר, אף שבעבר נטען כי נכשלה בניסוי הגדול שלה. ביוג'ן ביצעה עיבוד מחדש של נתונים וגילתה כי התרופה בעצם כן עובדת, אם מביטים בנתונים באופן מסוים. בג'פריז טוענים כי אם ה- FDA מסוגלת לאשר תרופות על בסיס מידע מוגבל, אולי אישור לתרופה של ביוג'ן אכן באופק, ואולי החברה קיבלה רמזים חיוביים לכך לפני ששבה והגישה את המוצר לשיווק.

מה יעשה ראש ה-FDA החדש. האם האישורים המהירים הללו, על בסיס מידע חלקי, יימשכו? הכול תלוי בראש ה-FDA הנכנס, ד"ר סטפן האן, עד עתה המנהל הרפואי של המרכז לטיפול בסרטן MD Anderson. האן הוביל בתפקידו הקודם לא מעט ניסויים קליניים, וציין בעבר כי הוא מעוניין ש-FDA תהיה גוף יותר גמיש וזריז, על רקע המדע המתקדם במהירות. עד כמה גמיש וזריז? נראה בחודשים הקרובים.