בצל ההתרסקויות: בואינג תפסיק לייצור את מטוסי ה-737 מקס

מדובר בדגם שקורקע ברחבי העולם בחודש מרץ האחרון בעקבות שתי התרסקויות קטלניות בתוך חמישה חודשים, שגבו את חייהם של 346 נוסעים ואנשי צוות • מניית בואינג ירדה אמש גם במסחר אחרי הנעילה, לאחר שאיבדה 4% במסחר היומי הרגיל

מטוס בואינג 737 מקס במפעל הייצור ברנטון, וושינגטון / צילום: David Ryder, רויטרס
מטוס בואינג 737 מקס במפעל הייצור ברנטון, וושינגטון / צילום: David Ryder, רויטרס

חברת בואינג הודיעה אתמול (ב') כי תשעה את ייצור מטוסי 737 מקס שלה, ובכך הוסלם המשבר ביצרנית המטוסים הענקית, שתטלטל גם את תעשיית התעופה העולמית.

בואינג מסרה כי היא מתכננת לעצור את ייצור הדגם הזה בינואר, לאחר שהיא הרכיבה כ־40 מטוסי 737 מקס במפעל שלה ליד סיאטל, מאז שהדגם הזה קורקע ברחבי העולם בחודש מרץ האחרון בעקבות שתי התרסקויות קטלניות בתוך חמישה חודשים. שני האסונות, באינדונזיה ואתיופיה, גבו את חייהם של 346 נוסעים ואנשי צוות.

בואינג, שהעבירה לפני כמה שנים את המטה שלה לשיקאגו, ממלאת תפקיד גדול בכלכלת ארה"ב: היא יצואנית הייצור הגדולה ביותר ואחת מחמש המעסיקות הפרטיות הגדולות ביותר. מקס הוא הדגם הנמכר ביותר שלה.

בואינג מעסיקה כ־12,000 עובדים במפעל ההרכבה של מטוסי 737 ברנטון, מדינת וושינגטון. ייצור מקס 737 תומך גם באלפי מקומות עבודה ברשת של מעל 600 ספקים ועוד מאות חברות קטנות בשרשרת האספקה העולמית של המפעל הזה.

בואינג מתכננת להציב את עובדי המפעל במקומות אחרים, והיא אינה מתכננת פיטורים. החברה לא סיפקה פרטים על משך הסגירה של הייצור שתשפיע על ספקים ברחבי העולם.

"יהיה קשה לחשוב על חברה אחרת שסוגרת ייצור של מוצר אחד ופוגעת בכלכלה כמו בואינג", אמר לוק טילי, הכלכלן הראשי בחברת ניהול ההשקעות ווילמינגטון טרסט. הוא מעריך כי הפסקת ייצור דגם מקס לרבעון אחד תגלח 0.3 נקודת אחוז מן התמ"ג הרבעוני האמריקאי. הקרקוע של מקס העיק על כלכלת ארה"ב השנה ופגע ביצוא ובהזמנות למוצרים בני־קיימא, לפי נתונים פדרליים.

"זה לא אסון, אבל אנחנו לא זקוקים כעת לעוד שחיקה במגזר הייצור", אמרה דיאנה סוונק, כלכלנית ראשית בגרנט תורנטון. "זה שוחק את היכולת שלנו לצמוח, מפני שמדובר במוצר במחיר כה גבוה".

בואינג ניצבת בפני לחץ פיננסי גובר שנובע מצבירה של מטוסים שלא סופקו ללקוחות. עצירת הייצור עשויה לעזור לה להתגבר על הלחץ הזה. העצירה הזמנית של הייצור תפחית בחצי את 4.4 מיליארד הדולר במזומן שבואינג שרפה בכל רבעון בייצור ואחסון המטוסים, מעריכה האנליסטית שילה קיאאוגלו מחברת ג'פריס.

אבל עצירת הייצור גם מגדילה את העלויות לטווח הארוך על-ידי פיזור ההוצאות הקבועות על פחות מטוסים. בואינג הפרישה 3.6 מיליארד דולר לכיסוי עלויות ייצור גבוהות יותר ו־6.1 מיליארד דולר לפיצוי על האסונות. קיאאוגלו מעריכה כי שני הנתונים הללו יוכפלו.

בואינג גם הודיעה כי לא תגדיל את הדיבידנד השנתי שלה, לראשונה מזה שמונה שנים.

מניית בואינג  ירדה אמש גם במסחר אחרי הנעילה, לאחר שאיבדה 4% במסחר היומי הרגיל. גם מניות ספקיות גדולות ירדו, כמו מניית יצרנית גופי המטוסים ספיריט אירוסיסטמס, שאיבדה 4% אחרי המסחר.

לבואינג יש הזמנות ל־4,545 מטוסי מקס נכון ל־30 בנובמבר, והיא מייצרת את המטוס בקצב של 42 בחודש מאפריל, לפי החברה. רוב ספקי מקס כבר הורידו ייצור יחד עם השיעור הזה. חלקן, כמו יצרנית המנועים CFM אינטרנשיונל (מיזם משותף של ג'נרל אלקטריק וספראן הצרפתית), יכלו כתוצאה מכך לפתור את בעיית העיכובים בייצור שלהן, שפגעו באספקה לבואינג בשנה שעברה.

GE מסרה כי היא מצפה שקרקוע דגם מקס יפגע בתזרים המזומנים שלה ב־1.4 מיליארד דולר השנה, כאשר מפעליה מייצרים פחות מנועים, והיא אינה מקבלת תשלום מלא עליהם. ספקים רבים אמרו כי הם מעדיפים שבואינג תשמור על ייצור מסוים של המטוס, מחשש שהם יאבדו עובדים בשוק עבודה הדוק. פיטורי עובדים ועצירת מכונות יהיו קשים יותר מהנמכת תפוקה, והתחלה מחדש של פסי ייצור תהיה תהליך יקר.

בואינג מסרה כי היא תתמקד באספקת צבר של כ־400 מטוסי מקס שכבר הושלמו, אחרי שתקבל אישור רגולטורי לחדש את הוצאת המטוס לשירות. האישור הזה צפוי להינתן רק בפברואר לכל המוקדם.

עצירת הייצור המתוכננת באה פחות משבוע אחרי שמפקחים בארה"ב הזהירו את בואינג שהיא קבעה יעדים לא מציאותיים להחזרת מטוס מקס לשרות. באביב ובקיץ האחרונים, בואינג ואנשי מנהל התעופה הפדרלי, FAA, הציעו שהמטוס יוכל לטוס שוב כבר בנובמבר או דצמבר. היעד הזה הוחמץ בגלל אתגרים טכניים, עיכובים בבדיקות ותלונות של מפקחים בחו"ל שהם אינם שותפים לדיונים על כך.

לאחרונה מנסה FAA להבליט את עצמאותו, והוא מותח ביקורת על הנהלת בואינג, שלטענתו מנסה ללחוץ על המפקחים לזרז את תהליך האישור מחדש להחזרת מקס לשירות.