הענף הלוהט בבורסה בת"א: מדד הנדל"ן קפץ בכ-70% מתחילת השנה

בצמרת טבלת התשואות בולטות כמה מניות של חברות נדל"ן למגורים, הנהנות מפריחה ענפית • בין החברות בענף, בולט זינוק של כ-210% שמציגה מתחילת השנה מניית קבוצת אשטרום

עליות בבורסת ת"א / צילום: Shuttetstock
עליות בבורסת ת"א / צילום: Shuttetstock

העסקה הגדולה שעליה דיווחו אתמול (ג') ישראל קנדה ומנרב פרויקטים נעשית בתחום הלוהט ביותר בבורסה של ת"א בשנה החולפת. קפיצה של כ-70% שמציג מדד הנדל"ן מתחילת השנה, רגע לפני סיומה של 2019 - מציבה אותו בפער גדול לפני יתר מדדי הבורסה. ביצועי המדד ממחישים את התקופה החיובית ממנה נהנות חברות הבנייה, אשר באה לידי ביטוי בתוצאות עסקיות חיוביות ששלחו רבות מהן להיסחר ברמות שיא. 

מניית ישראל קנדה בולטת בצמרת טבלת התשואות השנתיות, במדד הנדל"ן ובבורסה בכלל, עם קפיצה של כ-160% מתחילת השנה, ואילו מניית החברה הנרכשת, מנרב פרויקטים, "מסתפקת" בכמחצית התשואה - עם עלייה של כ-80% שממנה נהנתה מתחילתה של 2019. בהנחה שלא יירשמו זעזועים משמעותיים בשוקי ההון בעולם בתקופה הקרובה, יותר מעשר חברות נדל"ן צפויות לסכם את 2019 עם עליות תלת-ספרתיות, בהן ישראל קנדה, ויותר מ-20 מהן, ובהן גם מנרב פרויקטים, עם זינוקים של לפחות 80%.

בצמרת טבלת התשואות בולטות כמה מניות של חברות נדל"ן למגורים, הנהנות מפריחה ענפית אשר באה כאמור לידי ביטוי בתוצאותיהן הכספיות, עם עלייה חדה במספר הדירות הנמכרות ושיפור בהכנסות וברווחים, כשהגורם המתדלק הניצב בבסיס העליות הוא רמת הריבית הנמוכה בשוק (התומכת גם בפעילות חברות הנדל"ן למגורים וגם בפעילות חברות הנדל"ן המניב). מדובר בדרך כלל במניות של חברות גדולות ומבוססות יחסית, אשר שוויין מתחיל מכמה מאות מיליוני שקלים ומגיע עד לחברות הנכללות במדדים המובילים בבורסה, אשר שוויין כמה מיליארדי שקלים.

המניות הבולטות במדד הנדל"ן מתחילת השנה
 המניות הבולטות במדד הנדל"ן מתחילת השנה

בין חברות הענף, בראש בולט זינוק של כ-210% שמציגה מתחילת השנה מניית קבוצת אשטרום, העוסקת בפעילות נרחבת בתחום הנדל"ן, וכוללת בין היתר קבלנות בניין ותשתיות, נדל"ן מניב, ייצור חומרי גלם לבנייה ועוד, ובתחום המגורים פועלת בעיקר באמצעות החברה הבת אשדר. אחריה, מתחילת השנה בולטות כמה מניות בתחום הנדל"ן למגורים, בהן פרשקובסקי שזינקה בכ-175%, דוניץ שהוסיפה לערכה כ-125% ודמרי שעלתה בכ-110%.

עוד בולטת לחיוב שיכון ובינוי, שגם לה פעילות בתחום המגורים, נוסף לפעילות של תשתיות, בנייה, זכיינות ועוד, שמנייתה קפצה מתחילת השנה בכ-140%. בין חברות הנדל"ן המניב בולטת מגה אור שזינקה בכ-120%. זאת בעוד צמד ענקיות הנדל"ן המניב של עזריאלי ומליסרון "מסתפקות" בעלייה שנתית של כ-50% כל אחת.

בין החברות הקטנות יחסית במדד, בשווי של כמה מאות מיליוני שקלים, ליבנטל, המבצעת עבודות בנייה, פיתוח והשכרת נדל"ן, קפצה כ-160%, וצמח המרמן, הפועלת בעיקר בתחום הנדל"ן למגורים, קפצה בכ-145%.

לצד הביצועים המרשימים של חברות הנדל"ן, בצד השלילי של המדד הענפי בולטות מניות ב. יאיר וספיר קורפ, שאיבדו כ-25%-30%. את הטבלה סוגרת מניית מירלנד, הפועלת ברוסיה, שצללה כמעט ב-60%.