טראמפ לפלוסי: "את מכריזה מלחמה גלויה על הדמוקרטיה האמריקאית"

ערב ההצבעה על כתב האישום נגדו במליאת בית הנבחרים, שלח נשיא מכתב נסער, אישי ומתקרבן ליו"רית בית הנבחרים: "כל ההאשמות נגדי - פרי דמיונך" • לדמוקרטים יש מספיק קולות כדי לאשר שני סעיפי אישום נגד טראמפ, לרבות קולות צירים מאזורי בחירה שבה הוא זכה ברוב ב-2016

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו“רית בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו“רית בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: רויטרס

במכתב נסער, תוקפני ובעל אופי אישי לננסי פלוסי, מאשים דונלד טראמפ את יו"רית בית הנבחרים שהחלטתה להגיש כתב אישום נגדו היא "הכרזת מלחמה גלויה על הדמוקרטיה האמריקאית". למעשה, הוא כותב, "את רואה בדמוקרטיה אויבת שלך".

המכתב התפרסם 24 שעות לפני פתיחת מושב המליאה של בית הנבחרים (היום אחר-הצהריים לפי שעון ישראל), שבו יועמד להצבעה כתב אישום בן שני סעיפים נגד נשיא ארה"ב. לדמוקרטים, יוזמי המהלך, יש מספיק קולות כדי לאשר את שני הסעיפים, למרות המחאות הקולניות של המחוקקים הרפובליקאים.

מכתבו של טראמפ לפלוסי - "זעקת מחאה של הנשיא", כהגדרת מחוקק רפובליקאי - מעניק נופך דרמטי נוסף לתהליך אבל הוא לא יחולל שינוי בתוצאות ההצבעה, שידועות מראש. בית הנבחרים יאשים טראמפ רשמית ב"עבירות ופשעים חמורים"- ניצול לרעה של סמכויותיו כנשיא ומאמץ לשבש הליכי חקירה של הקונגרס - ויגיש את כתב האישום לסנאט, שנמצא בשליטת הרפובליקאים.

שם, כעבור כמה שבועות, יזוכה הנשיא משני סעיפי האישום. גם את התוצאה הזו לא יהיה אפשר לשנות, למרות הראיות שצברה ועדת המודיעין של בית הנבחרים במהלך גיבוש כתב האישום בחודשים שחלפו. בסופו של דבר, הליך האימפיצ'מנט (הגשת כתב האישום) והליך ההדחה שבא אחריו הם מיזמים פוליטיים, לא משפטיים.

"כל הטענות נגדי הן פרי דמיונך, טענות כוזבות לחלוטין, נטולות בסיס ובלתי ראויות", מוחה טראמפ במכתבו לפלוסי. הנשיא מציג עצמו כקרבן חסר ישע של פלוסי והמחוקקים הדמוקרטים, ומכנה את סעיפי האישום נגדו כ"פנטזיה".

"שני סעיפי האישום אינם עולים בקנה אחד עם שום תיאוריה מוכרת של החוקה האמריקאית", כותב טראמפ. "... הם משקפים ניצול לרעה של סמכויות המחוקקים, ניצול לרעה שאין לו אח ורע ב-250 שנות ההיסטוריה של הליכי החקיקה בארה"ב".

"בהחלטתך לקדם את תהליך האימפיצ'מנט, תהליך נטול תקפות, הפרת את שבועת האמונים שלך כשנכנסת לתפקידך, מעלת בחובת הנאמנות שלך לחוקה, והכרזת מלחמה גלויה על הדמוקרטיה האמריקאית", מצהיר טראמפ בסערת לבו, כשהוא מתעלם מהעובדה שהליך האימפיצ'מנט מוגדר בחוקה ומהווה חלק מהסמכויות שהיא מקנה למחוקקי בית הנבחרים.

את הליך האימפיצ'מנט נגדו רואה טראמפ כ"משפט שדה" (star chamber), שמנהל מנגנון חד-מפלגתי של הדמוקרטים, במאמץ לחולל "ניסיון הפיכה". והוא מזהיר את הדמוקרטים: "ההיסטוריה תשפוט אתכם בחומרה לנוכח תהליך ההונאה של האימפי'צמנט".

"זה לא יותר מניסיון הפיכה מפלגתי בלתי חוקי, שיביא, בסופו של דבר, לכישלון חמור בקלפיות, על סמך הלך הרוח בציבור כיום", כותב הנשיא.

ובפניה נרגשת לפלוסי הוא כותב: "את עושה דבר נורא, אבל את תצטרכי לחיות עם זה, לא אני".

שדרנים ואנליסטים משתמשים במילה אחת לתיאור מכתבו של טראמפ: unhinged (מטורלל, מופרע). בעלת הטור הימנית ג'ניפר רובין, כותבת הבוקר: "קשה לתאר כמה מוזר ומפחיד המכתב המבולבל והמופרע הזה רק ע"י מניין הכזבים שבו (למשל: הקונגרס משבש הליכי משפט)... הדבר המדהים ביותר הוא הספקטקל של המכתב בשלמותו ".

ויש אכן משהו מוזר בהתייחסות האישית של טראמפ לפלוסי. פרשן תיאר את המכתב כזעקה של גבר נבגד. הנה, למשל, הפסקה הבאה: "את (פלוסי) מעליבה אמריקאים דתיים בכך שאת חוזרת ואמרת שאת מתפללת למען הנשיא, בעוד שאת יודעת שאין בכך שמץ של אמת, אלא אם כן את מתפללת שיקרה לו משהו רע".

או: "התפתח אצלך משהו שרבים במדיה מכנים 'מופרעות (השנאה) לטראמפ' ולמרבה הצער את אף פעם לא תצאי מזה".

חלק גדול מהמכתב מוקדש לחזרה על טענות ותיקות של טראמפ על מה שהוא מכנה השחיתות של ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר; על מעורבותה של אוקראינה בבחירות לנשיאות ב-2016; ועל שלילת זכויותיו בהליך האימפיצ'מנט: "למכשפות שהועמדו לדין בסיילם (כן, אלה שנלכדו ברשתות ציד המכשפות שטראמפ מרבה לדבר עליו - ר.ד.) היו יותר זכויות בהשוואה לזכויותיי בהליך האימפיצ'מנט".

מצד אחד, אפשר לראות במכתב הזה תכסיס פוליטי מתוחכם, מסמך שמופנה לבייס של טראמפ במטרה לשלהב עוד יותר את זעמם של תומכיו נגד "השונאים". זה מאמץ לקושש תמיכה נוספת לקראת הבחירות לנשיאות, בעוד פחות משנה. מצד אחר, המכתב מאפשר לטראמפ, שידוע בעורו הדקיק, לפרוק מעליו את נטל העלבון המצטבר של תהליך האימפיצ'מנט, שמציג אותו, יום אחר יום, כנשיא פורע חוק שמציב את האינטרס האישי שלו מעל האינטרס הלאומי.

למעשה, מכתב טראמפ לפלוסי בנוי כציוץ אחד ארוך - "הציוץ הארוך ביותר בהיסטוריה", כדברי פרשן בתוכנית מלל טלוויזיונית - והוא כולל חלק גדול מציוציו בחודשים שחלפו על ה"עוולות" שגורמים לו הדמוקרטים. הנשיא עצמו אומר כי הוא החליט לכתוב את המכתב "למען ההיסטוריה וכדי להעלות את מחשבותיי על מסמך קבוע ובלתי מחיק, למען הרקורד".

את שיחתו המפורסמת עם נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי - שבה הוא ניסה ללחוץ עליו שיצהיר על פתיחת חקירה פומבית נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר בתמורה לקבלת סיוע צבאי אמריקאי בסך 400 מיליון דולר - תיאר טראמפ שוב כ"מושלמת". כעבור זמן, בשיחה עם עיתונאים, הכריז הנשיא שהוא אינו מקבל עליו שום אחריות למה שמה שמיוחס לו בכתב האישום. "שום כלום, אפס", הוא אמר. כפי שהיה אפשר אולי לתאר, מכתב טראמפ אינו נוגע כלל בראיות הרבות שנמברו נגדו במהלך השנה.

פלוסי הגיבה בקצרה על מכתב טראמפ: "מגוחך, מחליא מאוד".

אחרי אישור כתב האישום נגדו, טראמפ יהיה הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שמורשתו תוכתם באימפיצ'מנט. קדמו לו אנדרו ג'ונסון, הנשיא ה-17, וביל קלינטון, הנשיא ה-42. בית הנבחרים החל הליכי אימפיצ'מנט נגד ריצ'ארד ניקסון, הנשיא ה-37, אך הוא התפטר לפני סיום ההליכים.

ואלה שני סעיפי האישום נגד טראמפ שמליאת בית הנבחרים צפויה לאשר כתום הדיון במליאה שיחל היום (ד'):

סעיף האישום הראשון טוען כי הנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה, שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר ע"י הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען כי הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר - אך לא רק - על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.

מי יהיו אנשי העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים