דרמה בבג"ץ: ידון אם נתניהו כשיר להרכיב ממשלה

השופט עופר גרוסקופף החליט להעביר את השאלה אם נתניהו כשיר להרכיב ממשלה בעקבות שלושת האישומים שהוגשו נגדו בתיקי האלפים

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

השופט עופר גרוסקופף החליט להעביר את השאלה אם נתניהו כשיר להרכיב ממשלה בעקבות שלושת האישומים שהוגשו נגדו בתיקי האלפים.

בהחלטה הקצרה של גרוסקופף נכתב כי "העתירה תיקבע לדיון לפני הרכב בהקדם האפשרי. היועץ המשפטי לממשלה יגיש הודעה עד 48 שעות לפני מועד הדיון".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח ביום שישי זמן קצר לפני שבת הודעה לבג"ץ בעתירה המבקשת כי בית המשפט יקבע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא כשיר לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה, בעקבות שלושת האישומים נגדו.

השופט עופר גרוסקופף ביקש את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אם עליו לעסוק בכך והאם על בג"ץ לעסוק בכך, אולם כעת מנדלבליט החליט להחזיר את התפוח הלוהט היישר לפתחו של בית המשפט העליון.

בהודעת הפרקליטות לבג"ץ נכתב כי "עמדת היועמ"ש היא כי לנוכח מכלול השיקולים הצריכים לעניין - ובתוכם הרגישות המתחייבת מכך שאנו מצויים בתקופת בחירות - ככל שבית המשפט הנכבד לא ימצא לנכון לדון ולהכריע בשאלות העולות בעתירה בעת הזו, אין גם מקום למתן חוות דעת מטעם היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה דנן. זאת מאחר שגילוי דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, תהא אשר תהא, בסוגיה בעת הזו - על רגישותה הברורה, שאליה נידרש בהמשך - לא יגביר את הוודאות המשפטית שבשמה מתבקשת חוות הדעת, כל עוד בית המשפט הנכבד לא יכריע בסוגיה".

היועמ"ש הוסיף עוד כי הוא משאיר לשיקול דעתו של בית המשפט אם להתערב בסוגיה זו או לא. "היועץ המשפטי לממשלה יבקש להותיר לשיקול דעת בית המשפט הנכבד את ההכרעה בטענת העותרים לפיה על בית המשפט הנכבד להכריע קודם למועד הבחירות לכנסת ה-23 בסוגיית האפשרות להטיל על בנימין נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. כפי שיפורט להלן, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, קיימים שיקולים לכאן ולכאן בסוגיה זו, וההכרעה בעניין מצויה בלב שיקול הדעת השיפוטי של בית המשפט הנכבד בשבתו כבית משפט גבוה לצדק".

לדברי מנדלבליט, אם בג"ץ יחליט לדון בסוגיה זו, אזי הוא יבקש להגיש את עמדתו בסוגיה "עובר למועד הדיון שייקבע לפני ההרכב שיכריע בעתירה", וכי על העתירה לידון בפני הרכב מורחב של שופטי בג"ץ כמקובל בשאלות חוקתיות ובעלות השלכות רוחב.

נשיאת העליון אסתר חיות קבעה כי העתירה תידון ביום שלישי בשבוע הבא, בפני הרכב של שלושת השופטים הבכירים: הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט עוזי פוגלמן.