דעה: גם בזכות הכלכלה, אתמוך בבנימין נתניהו

בעולם שעבר, ועובר, מהפכות ענקיות ואי-יציבות משוועת, ובעיקר באזורנו הסוער והאלים, ניווט נתניהו את הספינה, מדינת ישראל, לחופי מבטחים • דעה

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

בגאווה גדולה אצעד ביום חמישי הקרוב אל הקלפיות במערכת הבחירות המקדימות בליכוד, המפלגה הדמוקרטית הגדולה (והיחידה כמעט) בישראל - ואצביע. גם הפעם, אבחר בבנימין נתניהו ליו"ר התנועה, כמועמדנו לראשות הממשלה גם בכנסת הבאה.

26 שנה אחרי שהונהגה בליכוד שיטת הבחירות המקדימות, רבות בהובלת נתניהו עצמו, לא נמצאה שיטה טובה ודמוקרטית יותר לבחירת העומד בראש, והרכב הרשימה, שבה נבחרתי בעצמי ארבע פעמים לרשימת הליכוד לכנסת.

בחיים הפוליטיים נדרשות הכרעות - ולא ישיבה על הגדר. טשטוש עמדות - אינה עמדה, אלא בריחה מהכרעה. נתניהו יזכה להבעת אמון נוספת שלי בשל הדרך האחראית ועתירת הניסיון שבה הוא מוביל את ישראל בעשר וחצי השנים האחרונות.

בעולם שעבר, ועובר, מהפכות ענקיות ואי-יציבות משוועת, ובעיקר באזורנו הסוער והאלים, ניווט נתניהו את הספינה, מדינת ישראל, לחופי מבטחים.

לזכותו, זיהוי מרוץ החימוש הגרעיני של איראן, החלשת הטרור של האסלאם הקיצוני, והתמודדות עם מזרח-תיכון שמשתנה בכל יום. הוא פעל להעצמת כוחה הביטחוני של ישראל, ולכריתת בריתות בינלאומיות ואזוריות.

אם נביט לרגע על הכלכלה הישראלית, נוכל לומר שישראל סוגרת השבוע את אחד העשורים המוצלחים מאז הקמתה. תפיסותיו הכלכליות של נתניהו, המבוססות על עקרונות הכלכלה החופשית, הביאו אותנו אל הפסגה. מוריו היו רונלד רייגן, מרגרט תאצ'ר ומילטון פרידמן, והוא יישם בהצלחה את תפיסותיהם.

הזרעים נזרעו בעת כהונתו כשר האוצר בשנים 2003-2005, לרבות הרפורמות של פתיחת השווקים לתחרות והפרטת חברות שהיו שנים בשליטת "חנק" ממשלתית. צמצום הוצאות הממשלה והפחתת מסים הם נדבך נוסף וקריטי במדיניות שהביאה לפריצתו של שגשוג המשק בעשור האחרון.

בראשית העשור, כשכיהנתי כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, נפתח שוק הסלולר לתחרות, נולדה רפורמת "השמיים הפתוחים,, שוק התעסוקה גדל במידה ניכרת, והאבטלה ירדה לשפל שלא ראינו מאז שנות ה-70.

המאבק על קידום כלכלת שוק לא היה מהקלים. מול הרצון לפתוח את השווקים, להפחית מסים ולקצץ בהוצאות הממשלה, עמד ארגון ותיק ומיומן: ההסתדרות הכללית. הפגנות מאורגנות של עשרות אלפים, לעיתים תחת חלון לשכת שר האוצר, לא עצרו את נתניהו. הרפורמות אושרו, יצאו לדרך, והתחזיות המופרכות והאימתניות של השמאל הכלכלי קרסו אל סלע המציאות. הצמיחה גברה, האבטלה ירדה, ומדד האי-שוויון הצטמצם, ולא התרחב כפי שטענו מתנגדי מדיניות השוק החופשי.

כדי לקדם מדיניות כזאת, בניגוד לרוחות האופנה, נדרשות שתי תכונות עיקריות ממנהיג. האחת, תפיסת עולם ברורה שאינה ניתנת לערעור. והשנייה - אומץ לב וידיעה ברורה של אובדן פופולריות לטווח קצר (והזנקתה בטווח הארוך).

קולות הלעג, הבוז והביקורת משמאל על המדיניות הכלכלית, דעכו ושקעו. רוב ענק בציבור הבין שהנוסחה לחברה טובה וחזקה יותר עוברת דרך כלכלה חופשית ולא ריכוזית וסוציאליסטית.

עם כל זאת, משימות רבות וחשובות עוד לפנינו. בהשקפתי, נדרשת עוד הפחתת מסים - על הכנסות, הפחתת המס על רווחי הון, וכן הורדת מס החברות. נוסף לכך שכל אלה לא יקטינו את הכנסות המדינה, העמקת הגבייה תביא לעלייה בהכנסות המדינה בטווח הארוך יותר. שווקים שונים נוספים צריכים להיפתח לתחרות, ויש להביא להפחתה במכסים עליהם. כל אלה נדרשים במסגרת התוכנית הכלכלית שתעביר הממשלה באביב 2020.

בזכות הרפורמות הרבות שכבר נעשו, יחד עם רבות נוספות שעוד צריך לקדם, ובתוספת האתגרים שעוד נכונים לנו - אני אבחר ביום חמישי באדם המתאים ביותר לבצע אותם, ולהמשיך להוביל את מדינת ישראל: בנימין נתניהו. 

הכותב הוא שר המדע והטכנולוגיה, מפלגת הליכוד