השקעות | ניתוח

הגורם העל-אנושי בהשקעות: האם "דצמבר המר" היה נמנע בעזרת האלגו-טריידינג?

שנה לאחר גל הירידות החדות האחרון, משקיעים לא מעטים מגלים כי פספסו את 2019, שמתבררת כאחת השנים המוצלחות בעשור האחרון • שילוב של מודלים כמותיים, שנועדו לנטרל את ההטיות של כל מנהל השקעות אנושי ולהתמקד במספרים ולא באינסטינקטים, עשוי לסייע להם בפעם הבאה

הגורם העל-אנושי / איור: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הגורם העל-אנושי / איור: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הנה שאלה שכמעט כל משקיע בשוק ההון יידע מיד לענות עליה: "מה עשית בדצמבר 2018?"

בדיוק לפני שנה נרשם המימוש הגדול האחרון בשווקים הפיננסיים, כאשר בתוך שלושה שבועות בשוקי המניות בישראל ובעולם נרשמו ירידות של עד 20% ומדדי האג"ח הקונצרניות רשמו ירידות של 3% ואף יותר. משקיעים לא מעטים נמלטו אז מהשווקים במהירות, מכרו מכל הבא ליד במניות ואג"ח ומיהרו להישאר מחוץ לשוק מתוך חשש כי אחרי עשור של עליות הנה מגיח המשבר.

במרחק של שנה, נראה כי הטראומה הגדולה של דצמבר 2018, מנעה מרבים מהמשקיעים ליהנות מ-2019, שהפכה לאחת השנים הטובות ביותר בשווקים הפיננסיים בעשור האחרון. רוב המשקיעים המתינו בחשש כדי לראות אם גל העליות בשווקים שהחלו בחג המולד הקודם הוא זמני - מה שמנע מהם ליהנות מעליות של יותר מ-25% בשוקי המניות בכל העולם, ועליות של מעל 10% במקרים רבים גם בשוק האג"ח.

בשוק הישראלי אפשר בקלות ללמוד על כך מתנועת הכספים בתעשיית קרנות הנאמנות. במחצית השנייה של 2018 יצאו מתעשיית הקרנות כספים בהיקף של כ-15 מיליארד שקל, שרובם נותרו במזומן בחשבונות המשקיעים. אותו כסף חזר לשוק ההון ולקרנות הנאמנות רק בחודשים האחרונים - ובכך פספס חלק גדול מהעליות.

מיקוד בנתונים ולא באינסטינקטים

אך כל הדרמות וההתרגשות שמעוררת ההשקעה בשוק ההון, העליות הפוטנציאליות והחשש מירידות חדות, מאפילים לעתים על המטרה האולטימטיבית של כל משקיע: להרוויח. בדיוק כדי להיות ממוקדים במטרה זו מצד אחד, ולמזער את כל יתר הגורמים הרגשיים ותחושות הבטן מצד שני, נוצרו המודלים הכמותיים בהשקעות.

מטרתה של הגישה הכמותית היא להתמקד במספרים ולא באינסטינקטים. המודלים האלה מכונים "כמותיים" (Quantitative), מכיוון שמריצים אותם באמצעות מחשב על כמות גדולה של נתונים, מספרים ופרמטרים שונים כדי לקבל בסופו של דבר החלטות השקעה - שלא מעורבים בהן גורמים אנושיים. המודלים יכולים להיות מבוססים על מגוון גדול של משתנים, החל מנתונים כלכליים, פרמטרים פונדמנטליים או קורלציות בין נכסים, במטרה לבנות תיק יעיל מבחינת תמהיל בין תשואה לסיכון.

המקצוענים של עולם ההשקעות כבר גילו את התחום הזה מזמן. גופים גדולים ומוסדיים רבים הסיטו בשנים האחרונות יותר ויותר השקעות לתחום המודלים הכמותיים, בעיקר באמצעות קרנות גידור. מעל טריליון דולר, כשליש מתעשיית קרנות הגידור כיום, כבר מנוהלים באמצעות מודלים כאלה, כולל שתיים מהחברות הגדולות בתעשייה, ברידג'ווטר (Bridgewater), שאותה מוביל ריי דליו, ורנסנס טכנולוג'יס (Renaissance Technologies), שאותה הקים ג'ים סימונס.

רנסנס נחשבת לחלוצת המודלים הכמותיים בעולם. היא הוקמה לפני כ-40 שנה, כשסימונס עזב בגיל 40 את תפקידו כפרופסור לפיזיקה באקדמיה כדי להתעסק במסחר והשקעות. בהתבסס על כישוריו כמתמטיקאי וכמפצח קודים, הוא הקים קרן גידור שהתבססה אך ורק על ניתוחים קרים ומודלים ללא כל מעורבות של שיקולים רגשיים. מאז 1998, הקרן שלו הניבה מדי שנה תשואה של 66% (39% לשנה אחרי כל העמלות למשקיעים).

נטרול הגורם הפסיכולוגי

המודלים הכמותיים נועדו בין היתר לנטרל את ההטיות של כל מנהל השקעות אנושי ולהפוך את החלטות ההשקעה לאל-אנושיות. המיקוד של הקרנות במספרים ובנתונים, נועד בסופו של דבר לסייע להן להימנע לעתים מהשקעות בחברות שבנויות סביב סיפורים מרתקים כמו אובר טכנולוג'יס  או WeWork ותחת זאת למקד אותן בחברות שמציגות צמיחה עקבית או נתוני מסחר חזקים. אגב, לא מפתיע שגם רבות מהחברות הנחשבות כיום לסיפורי הצלחה כמו אמזון או נטפליקס , עובדות בסופו של דבר על אלגוריתמים מתוחכמים כאלה.

אחרי הכל, הקדמה הטכנולוגית היא הגורם המרכזי שהוביל להתפתחות תחום המודלים הכמותיים, כחלק מעולם ניהול ההשקעות האקטיבי. לעתים קשה למנהל ויועץ ההשקעות להתעלם מאירועים מסוימים ולפעול אך ורק על בסיס הנתונים הפונדמנטליים. ניהול דרך כללי החלטה קשיחים הנקבעים מראש על פי מחשב, עשוי לנטרל הטיה פסיכולוגית שלא מעט מחקרים הצביעו על קיומה ועל העובדה שהיא עשויה לפגוע בתשואות. כך ניתן להימנע ממגוון גדול של טעויות, החל מקנייה במחירי שיא, דרך מכירה במחיר שפל ועד להחלטות מהירות על בסיס אירועים שנתפסים כדרמתיים ומהר מאוד מתבררים כאירועים נקודתיים. בדיוק כמו דצמבר 2018.

למרבה ההפתעה, גם לגורואים של אסטרטגיות ההשקעה הכמותיות קשה להתעלם מאירועים כאלה. סימנוס, שצבר את כל הונו (23 מיליארד דולר) מניהול השקעות ללא רגשות שפיתח ברנסנס טכנולוג'יס לא חף מרגשות בעצמו. ספר חדש שיצא לאור באחרונה וחושף את סיפור ההצלחה שלו, מגלה כי בעת האירועים הדרמטיים בשווקים בתחילת דצמבר של השנה שעברה שהה סימונס בחופשה יחד עם אשתו. כשראה את המסכים האדומים, הרים טלפון לחבר'ה ברנסנס ושאל "לא הגיע הזמן לקנות הגנה על התיק?" 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע