בורסות עולם | סיקור שוטף

ירידות קלות בשנחאי ובטוקיו; בורסות אירופה וארה"ב סגורות היום

יוליוס בר: הפאונד טרם הסיר מעצמו את משקולת הברקזיט • מניית ניסאן איבדה כ-3% לאחר התפטרות מנהל בכיר • ברוב בורסות העולם לא מתקיים מסחר לרגל חג המולד • חברת הרכבת המהירה בייג'ינג-שנחאי פרסמה תשקיף לקראת הנפקה בשנחאי

הולכת רגל מחוץ לבורסת טוקיו / צילום: רויטרס
הולכת רגל מחוץ לבורסת טוקיו / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

15:00

יוליוס בר פרסמו תחזית מטבעות ל-2020, התחזית גובשה ע"י דיוויד קוהל, כלכלן המטבע הראשי של הבנק וע"י הכלכלנים דייוויד אלכסנדר מאייר וד"ר סופי אלטרמאט. לפי יוליוס בר, נתוני הרקע של המחזוריות הכלכלית צפויה לאתגר את התמיכה המבנית שהדולר קיבל בשנים האחרונות של העשור. הרווחיות הגבוהה וההכנסות של חברות אמריקאיות בהשוואה לשאר העולם מגנטו הון בעשור האחרון, מה שגרם לביצועים טובים של שוק המניות האמריקאי ותמיכה בדולר.

לפי הסקירה, בשנתיים האחרונות התמיכה חזרה הודות לפערי הריבית הגדלים, לצמיחה העדיפה בארה"ב ולנכסי מקלט בטוח שנרכשו בדולרים. הפקטורים הללו עזרו לדולר להמשיך לקבל הערכה בשווקים לאחר התיקון שחווה ב-2017 - כשהכלכלה העולמית פרחה. במבט קדימה, יוליוס בר צופים כי כל הפקטורים התומכים מהשנתיים האחרונות יחלו להתכלות. שער הריבית בארה"ב נמוך ב-75 נקודות בסיס ביחס ללפני שנה, הצמיחה הגלובלית צפויה לחזור ב-2020 ולביקוש לנכסים שמהווים "מקלט בטוח" יש סיכוי טוב להתמתן.

ביוליוס בר סבורים שלמטבעות האירופאים המושפעים ממחזוריות דוגמת היורו, הפאונד הבריטי והקרונה השוודית יש את הסיכויים הטובים ביותר להרוויח כשהצמיחה ברחבי העולם חווה שיפור, ביחס לארה"ב. המטבעות האירופאים יקבלו גם תמיכה ביחס לדולר ב-202 בעקבות העמקת השינוי במדיניות המוניטרית. הבטחון הגדול בצמצום של המדיניות המוניטרית תרמה להיחלשות היורו בעבר. יש סיכוי טוב שהמדיניות הזו תשתנה. גוש האירו, שבדיה ובריטניה עוברים מצמצום למדיניות פיסקלית מרחיבה, זאת בזמן שנראה שהמרווח למדיניות פיסקלית מעודדת צמיחה בארה"ב נוצל לעייפה.

בהתייחס לפאונד, ביוליוס בר מציינים כי המטבע טרם הסיר מעצמו את משקולת הברקזיט, בזמן ששיחות בנושא הדיל הנרקם בין בריטניה לאיחוד האירופי עדיין נמצאות בכותרות. עוד מציינים כי הגדלת ההוצאה הציבורית בבריטניה עשויה לרכך כל השפעה שלילית במקרה של ברקזיט קשה והימנעות מהשפעות נוספות של הברקזיט שמורידות את שער הפאונד. בהתאמה לכך, חזרה של השקעות ישירות זרות בבריטניה מהווה את הבסיס לתחזית השורית ארוכת הטווח של יוליוס בר לפאונד.

בהתייחס למטבעות היציבים שמהווים "מקלט בטוח" עבור משקיעים, דוגמת הין היפני והפרנק השוויצרי מציינים ביוליוס בר כי הם צופים יתרון קל בשער החליפין מול הדולר האמריקאי. הבחירות לנשיאות ארה"ב מהוות מקור לאי ודאות והיריבות בין ארה"ב לסין והשפעותיה הכלכליות תבטיח שאי הודאות הגיאו-פוליטית לא תיעלם לגמרי. בנוסף, למטבעות אלה לנוע בדומה למטבעות האירופים כך שצפויה תמיכה נוספת ב-202 גם מאזור זה.

10:00

המסחר בטוקיו ננעל היום בירידות של 0.2% ובורסת שנחאי ננעלה בירידה מזערית של 0.03%. בורסת טייוואן נסגר בעליות של 0.3%, ובמלזיה נרשמו ירידות של 0.6%. 

בקוריאה, בהונג קונג ובאוסטרליה לא התקיים מסחר, וגם בורסות אירופה וארה"ב יהיו סגורות היום.  

06:50

חלק גדול מהבורסות סגורות היום לרגל חג המולד, לרבות קוריאה הדרומית, אוסטרליה והונג קונג. בטוקיו נרשמת ירידה של כ-0.15% במדד ניקיי . מניית ניסאן בולטת בירידות לאחר שמנהל בכיר התפטר שבועות ספורים לאחר שנכנס לתפקיד במטרה להוביל להבראה במצבה הבעייתי של יצרנית הרכב. 

בשבוע שעבר נסחר הניקיי ברמה קרוב לשיא של 14 חודשים, על רקע אופטימיות מכיוון התחזית הכלכלית הגלובלית והמגעים בין ארה"ב וסין, אולם הראלי הזה דעך עם צאתם של רבים מהשחקנים בשוק לחופשת החגים. 

מניית קמעונאית הביגוד Shimamura צונחת בכ-7% לאחר שהחברה קיצצה את תחזיות הרווח שלה לשנה המסתיימת בפברואר בכ-25%, על רקע מכירות חלשות. 

רווחי רשת הדראגסטור Sugi Holdings לא עמדו בציפיות ברבעון והמניה צוללת בכ-7%.

בבורסת שנחאי  לא נרשמים שינויים משמעותיים, ובורסת שנזן מאבדת כ-0.5%. 

חברת Beijing-Shanghai High Speed Railway פרסמה תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונית בשנחאי, שצפויה להיות הגדולה ביותר בסין היבשתית זה עשר שנים כמעט. 

בוול סטריט הסתיים אמש יום המסחר המקוצר לרגל חג המולד בשינויים קלים במדדים המובילים: דאו ג'ונס ירד בכ-0.1%, הנאסד"ק עלה בכ-0.1% ומדד S&P 500 ננעל כמעט ללא שינוי ונחלש ב-0.02%.