בועות לקראת הסילבסטר: עובדות לא חשובות על המשקה הכי מענג שיש

לכבוד השנה האזרחית החדשה, כמה עובדות לא חשובות על השמפניה – מלכת החגיגה והטקס, ויש גם טעימות

שמפניה / צילום: איתיאל ציון
שמפניה / צילום: איתיאל ציון

מאחר שהמדור הזה חוגג באדיקות את סוף השנה האזרחית בעזרת קצת יינות מבעבעים, החלטתי השנה להניח קצת לעיסוק ה"רציני" בשמפניה, ולשעשע את עצמי, ואולי גם אתכם, בכמה עובדות לא חשובות על המשקה הכי מענג שיש.

היות וזה עיתון כלכלי, נתחיל דווקא במחיר. הנה לפניכם כמה מהשמפניות היקרות בעולם כרגע:

מואט א שנדון (אורחת המדור הפעם) במהדורת Esprit du Siecle (רוח המאה), שמפניה נדירה שרק 323 בקבוקים יוצרו ממנה, ובתוכה בלנד (ערבוב) של 11 הבצירים הטובים ביותר במאה ה-20, תעלה לכם לא פחות מ-11,088 דולר, אם תצליחו לשים יד על בקבוק כזה. לידה אפילו דום פריניון רוזה, האח הגדול של המואט, במהדורת ה- P3 Plenitude הנדירה, היא ממש מציאה ב-10,260. נשמע דומה, אלא שכאן המחיר הוא בשקלים. שמפניה קריסטל מבית לואי רודרד, במהדורת "מדליית זהב", תעלה לכם 13,343 שקלים (מחיר עולמי ממוצע).

טוב, נדמה לי שהבנתם את הפרינציפ. אגב, יש גם שמפניות הרבה יותר זולות כפי שתגלו מיד.

אבל לפני כן, עוד כמה עובדות:

● כשרוצים לחגוג, ובתנאי שיש אחת כזו בסביבה, ואתם באמת יודעים להשתמש בה, נהוג להסיר את קצה צוואר בקבוק השמפניה הנבחר בעזרת חרב, במקום סתם לחלוץ את הפקק. אגב, גם חליצת פקק רגילה עלולה להיות מסוכנת אם לא נזהרים, לכן תמיד כוונו אותו לא לעבר אנשים וחלונות, ובבקשה אל תנערו את הבקבוק, אלא אם כן השקתם ספינה או זכיתם במרוץ מכוניות.

● מי שהפך את מנהג השימוש בחרב למפורסם הוא נפוליאון, למקרה שתהיתם.

● מחקר שנערך באוניברסיטת רדינג באנגליה מצא ששתיית שמפניה האטה את אובדן הזיכרון אצל חולדות. מעניין אם זה עובד גם על בני אדם. אני, למשל, לא זוכר הרבה אחרי קצת יותר מדי שמפניה.

● מרלין מונרו התרחצה פעם באמבטיה מלאה בשמפניה. לא פחות מ-350 בקבוקים נדרשו למלאה.

● הלחץ בתוך בקבוק שמפניה (כתוצאה מהגזים הכלואים בו) גדול פי 3 מזה שיש בצמיג מכוניתכם. אז כמו שכבר כתבתי, בזהירות בבקשה.

● שיא המרחק שחצה פקק שמפניה שנחלץ מבקבוק הוא 54 מטרים. מתברר שיש פקקים שהם יותר בכושר ממני. פקקים שנחלצים מבקבוקים שנוערו בכל זאת, יכולים להגיע למהירות של 40 קמ"ש.

וכמה עובדות לסיום על בית השמפניה המככב במדור השנה:

● בית מואט ושנדון ( Chandon & Moet ) הוא אחד מבתי השמפניה הגדולים, הוותיקים, המפורסמים והחשובים ביותר, אם לא למעלה מזה. הוא נוסד בשנת 1743 ומייצר כיום כמעט 30,000,000 בקבוקי שמפניה בשנה.

● שמפניית הדום פריניון המהולל, הקרויה על שמו של הנזיר הבנדיקטיני העיוור, שעל-פי האגדה הרווחת "המציא" את המשקה המבעבע, היא חלק מבית מואט.

● בית מואט ושנדון התמזג עם בית הקוניאק הנסי ב-1971, וב-1987 הפך חלק מתאגיד היוקרה LVMH הכולל כידוע חוץ ממואט והנסי גם את בית האופנה המהולל לואי ויטון ועוד לא מעט מותגי יין.

● בית מואט הוא ספק השמפניה הרשמי של המלכה אליזבת השנייה.

● דומיין שנדון, השלוחה העולמית של בית השמפניה, מייצרת יינות מבעבעים גם בקליפורניה, ארגנטינה, אוסטרליה ואפילו סין והודו.

הנה לפניכם כמה שמפניות קלאסיות, ופחות קלאסיות, של בית מואט ושנדון. שנה אזרחית טובה.

טעימת שמפניות של מואט ושנדון

מואט אימפריאל - Brut Imperial. המותג הקלאסי והנמכר ביותר של מואט, הלוא הוא הברוט אימפריאל, חוגג השנה את יום הולדתו ה-150. בלנד של יותר ממאה יינות שמפניה שונים, חלקם הגדול מדרגת רזרב. השמפניה הקלאסית הזו מורכבת בדרך כלל מ-40%-30% פינו נואר, אותה כמות בערך של ענבי פינו מונייה והשאר שרדונה. יש לה ניחוח נפלא של תפוחים ירוקים, פרחים לבנים ופרי הדר, מינרליות נהדרת וטעמי בריוש ואגוזים. כיף גדול מאוד שאינו נגמר לעולם. 195 שקל.

רוזה אימפריאל - Brut Rose. השמפניה הוורודה של מואט ושנדון מורכבת מ-50%-40% פינו נואר, 40%-30% פינו מונייה והשאר שרדונה. שוב, 30%-20% מהענבים מגיעים מחלקות הרזרב. חוץ מצבע הוורוד המקסים, היא מציעה ניחוחות מדליקים במיוחד של תותים, פטל ודובדבנים ולצידם מעט פריחת ורדים. בטעם מצטרפים גם אפרסק ואפילו קצת מנטה. שמפניה חגיגית במיוחד. קררו אותה היטב, כמו כל שמפניה אחרת, ואם יש לכם שמפניירה וקרח להגשה, מה טוב. 245 שקל.

אייס אימפריאל - Ice Imperial. ה"יציאה" האופנתית האחרונה והמעט מוזרה, אני חייב להודות, מבית מואט ושנדון, היא שמפניית ה"קרח", כלומר שמפניה שיוצריה ייעדו לשתייה בתוספת קוביות קרח. אלוהים יודע למה, אבל ניסיתי את זה, והיא אכן מצוינת בלי, וגם - שומו שמיים - עם קרח, אף שאני מתקשה מאוד להבין את תפקידו בסיפור (חוץ מזה שהוא מצליח לשמור על המשקה קר מאוד). הבלנד דומה לאלו של הרוזה, והניחוחות מפתיעים - פירות טרופיים כמו מנגו וגויאבה ולצידם פטל. הטעם מזכיר, ובכן, סלט פירות וקצת קרמל ואפילו ג'ינג'ר וכמובן מאפה טרי. שמפניה שונה ומפתיעה, וגם, מדליקה מאוד ומיוחדת. 250 שקל.