בתוך עשור: 230 מיליון ילדים ברחבי עולם ומחצית מהאמריקאים יסבלו מהשמנת יתר

נכון להיום, רק 18% מהאמריקאים סובלים ממשקל-יתר קיצוני • המחקר מחזק את הטענה כי יש קשר הדוק בין מעמד כלכלי נמוך להשמנת יתר • מחקרים מצביעים על כך שבאמצעות מדיניות ממשלתית ועירונית, ניתן להתמודד עם המצב ולהפחית את מספר האנשים שסובלים מהשמנת יתר

השמנת יתר קיצונית בארה"ב / אילוסטרציה: שאטרסטוק
השמנת יתר קיצונית בארה"ב / אילוסטרציה: שאטרסטוק

בעולם יהיו יותר מ-230 מיליוני ילדים שיסבלו מהשמנת יתר חולנית (Obesity) בשנת 2030 - כך לפי דו"ח חדש של חוקרים מאוניברסיטת הרווארד. תחזית מפחידה זו שפורסמה במגזין הרפואי NEJM היא תוצאה של ניתוח נתוני BMI (מדד מאסת גוף) שהתקבלו משישה מיליון איש. עוד נכתב בדוח כי בתוך מחצית מהאמריקאים יסבלו מהשמנת יתר בתוך עשור, אם ארצות הברית לא תנקוט באמצעים כדי לעצור את התופעה הבריאותית המסוכנת.

"בהתחשב בכך שהשמנת-יתר (Obesity) ידועה לשמצה בכך שקשה לטפל בה אחרי התבססות, אתם יכולים לראות שאנחנו במצב בלתי אפשרי", אמרה ל-CNN אביבה מאסט, יו"ר בית הספר לרפואה ציבורית וקהילתית באוניברסיטת טאפט, שלא היתה מעורבת במחקר. "המחיר החברתי הוא גבוה, גם במונחי ההשלכות הרפואיות של השמנת היתר וגם בהוצאות הבריאות, שיכולות להוריד אותנו על הברכיים", היא הוסיפה. יודגש כי לא מדובר במצב של השמנה קלה או אי-רזון, אלא במצב של השמנת יתר חמורה, שמוגדרת רפואית כמשקל גבוה ב-45 ק"ג עודף או כמאה אחוזים מעל המשקל האידאלי שנקבע בטבלאות המשקל.

המחקר מצא שב-29 מדינות, רובן בדרום ובמערב התיכון, יסבלו התושבים בצורה הקשה ביותר, עם יותר מ-50% מהם שייחשבו לשמנים יתר על המידה. אבל כל ארה"ב תיפגע. "מה שמדאיג אפילו יותר הוא העלייה בהשמנת היתר הקיצונית", אמר עורך המחקר הראשי זכארי וורד, אנליסט במרכז למדע הבריאות בבית הספר צ'אן בהרווארד.

"ברמה הלאומית, השמנת יתר קיצונית - מעל 45 קילו של משקל יתר - תהפוך לקטגוריה השכיחה ביותר של BMI", אמר וורד. "השכיחות תהיה מעל 25% ב-25 מדינות". כעת, רק 18% מכל האמריקאים סובלים ממשקל-יתר קיצוני. אם המגמה תימשך, לפי המחקר, "השמנת-יתר קיצונית תהפוך לשכיחה כפי שהשמנת יתר רגילה היתה בשנות ה-90".

עוד מצא המחקר כי תת-אוכלוסיות מסוימות הן בסיכון מוגברת להשמנת-יתר קיצונית: נשים, מבוגרים שחומי-עור ומבוגרים עם הכנסה כלכלית נמוכה, שמרוויחים מתחת ל-50 אלף דולר בשנה. "לגבי מבוגרים בעלי הכנסה נמוכה במיוחד, מתחת ל-20,000 דולר בשנה של הכנסה למשק בית, השמנת-היתר הקיצונית תהיה הקטגוריה השכיחה ביותר של BMI ב-44 מדינות", אמר וורד. לכן, מדובר למעשה בכל ארה"ב.

אחת הסיבות לכך היא העלייה של המשקאות הממותקים והמזונות המעובדים מאד, שתורמים קלוריות ומעט תזונה. סיבה נוספת היא שמחירי המזון, כולל מזון מהיר לא בריא, ירדו באמריקה בניכוי האינפלציה.

מחקרים שונים מצביעים על כך שבאמצעות מדיניות ממשלתית ועירונית, ניתן להתמודד עם המצב ולהפחית את שיעור השמנת היתר באוכלוסיה. למשל, שיפור מערכות התחבורה הציבורית המקומיות כדי לעודד הליכה במקום נהיגה; שמירה על בתי ספר פתוחים אחרי הלימודים כדי לאפשר גישה למגרשי הספורט, והגדלת התמיכה בתוכניות מזון ישיר מהחווה לבית הספר או לעבודה, וכן תמיכה בשווקי איכרים שמגדילים את הגישה הישירה והזולה לפירות וירקות. התערבויות אחרות, כגון סימון ואזהרת הצרכנים מפני מאכלים עתירי מלחים וסוכרים, בדומה למה שמתבצע באחרונה בישראל ברפורמת סימון המזון, גם עוזרות

במחקר הצביעו החוקרים מאוניברסיטת הרווארד על שלוש התערבויות שחסכו יותר עלויות רפואיות מן המחיר של היישום שלהן: שיפור תקני התזונה של חטיפים בבתי הספר, מיסוי גבוה על משקאות ממותקים וביטול ההכרה בפרסום לצרכי מס. החוקרים מצאו כי הפתרון היעיל ביותר מבחינה כספית היה ההיטל על משקאות ממותקים. המחקר מצא שההיטל חסך 30 דולר בעלויות טיפול רפואי על כל דולר שהושקע בתוכנית.