תמנון השירותים שמנסה לשכנע אותנו שהוא רק ענק נדיב

ג'ף בזוס, מייסד, מנכ"ל ונשיא אמזון, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ג'ף בזוס / צילום: רויטרס  Shannon Stapleton
ג'ף בזוס / צילום: רויטרס Shannon Stapleton

לפני כשנה טרח ובדק "הביזנס אינסיידר" כמה מרוויח ג'ף בזוס, או יותר נכון כמה עושה הכסף של ג'ף בזוס, כל שנייה, דקה, שעה, יממה וכך הלאה. לפי אותה שיטת חישוב מייסד אמזון מרוויח היום סכום מטורלל לגמרי של 7,168,949 מיליון דולר - בשעה. עובד של אמזון בשכר מינימום (כ-15 דולר לשעה) יצטרך לעבוד 24 שעות ביממה במשך כשישים שנה כדי להרוויח מה שהכסף של בזוס עושה בשעה אחת.

איך נראית שעה של ג'ף בזוס? "אני אוהב לקחת את הזמן בבוקר", סיפר לאחרונה בכנס, "אני אוהב לקרוא את העיתון, לשתות את הקפה, אני אוהב לאכול ארוחת בוקר עם הילדים… זמן הבטלה הזה חשוב לי מאוד", אמר והוסיף כי הוא מקפיד על מנוחת צהריים, מדיטציה ואימונים. כל יום בשש הוא הולך הביתה.

איך נראית שעה של עובד אמזון זוטר? כבר שנים שמתפרסמים עוד ועוד תחקירים על תנאי העבודה הברוטאלים בחברה, על התעללות נפשית, שחיקה, אחוזי פציעות גבוהים ועוד. אבל העובדים מוחים, הכלבים נובחים - ושיירת האספקה האינסופית ממשיכה לעבור.

הפער הבלתי אפשרי בין בזוס ועובדיו בא לידי ביטוי פואטי בתחילת דצמבר, כשעובדי החברה הפגינו מתחת לביתו בקור הניו יורקי במחאה על תנאי העסקתם. "ביתו", בואו: לפני כחצי שנה רכש בזוס את שלוש הקומות העליונות בבניין "הכתר" ("The Crown") המפורסם בשדירה החמישית על ה-57: 1,115 מ"ר ו-12 חדרי שינה אם רוצים להניח את הראש. זו הייתה עסקת הנדל"ן השנייה בגודלה בניו יורק השנה. המחיר: 80 מיליון דולר. יום עבודה קצר בשביל ג'ף בזוס.

מהירח עד לארון התרופות

"ג'ף בזוס יכול להיות ברשימה הזו 20 שנה ברצף", כתבה עמיתתי ויקי אוסלנדר בגיליון אנשי השנה של "גלובס" לפני שנתיים (ממליץ), ואין ספק שהצדק עימה: בזוס, מהפכן של ממש, הוא מאנשי העשור הבולטים. לא רק בשל עושרו המופלג - אלא בשל העובדה ששינה, ואז שינה שוב, ועוד יְשָנה, כמה מהתחומים המרכזיים בחיים של בני האדם. בסוף כל משפט שאתם כותבים באינטרנט, יושב ג'ף בזוס עם הקרחת הבוהקת והחיוך הזה שלו, שקצת מקשה לכעוס עליו, לא? הוא נראה כל כך נחמד.

את הפרטים כולנו מכירים: בזוס הקים את אמזון לפני 25 שנה, ב-1994, התחיל למכור ספרים, עבר לתקליטורים, המשיך בצעצועים, אלקטרוניקה, בגדים, אוכל - הכל בעצם. אמזון לא "רק" השתלטה על שוק הקמעונאות, היא הפכה אותו על פניו ושינתה אותו לנצח, תוך שהיא זורעת הרס אצל המתחרים שנאלצו לסגור עשרות אלפי סניפים ובלא מעט מקרים אף לפשוט רגל. כשהונפקה אמזון לציבור במאי 1997, עמד מחיר המניה שלה על דולר אחד ותשעים ושישה סנט. היום נסחרת המניה ביותר מ-1,750 דולר - רווח של 89 אלף אחוזים למי שהיה שם בהתחלה. שווי השוק שלה עומד על כמעט 900 מיליארד דולר (בזוס מחזיק ב-12% מהחברה).

בדרך הביא בזוס לעולם את הקינדל, קורא הספרים הדיגיטלי הראשון, את הסיוע הוירטואלי של אלקסה - הרמקול שיעשה בשבילך כמעט הכל, רכש את "הוושינגטון פוסט" ונכנס לעימות פומבי עם טראמפ, רכש את בלו אוריג'ין (Blue Origin), חברה שנמצאת בשלבים מתקדמים להטסת בני אדם לחלל (עוד אי אפשר להזמין מקום), ויש גם רחפנים ואפילו צי מטוסי מטען של אמזון שהולך ונבנה.

הקמעונאות הייתה הצעד הראשון. הצעד השני היה הענן - AWS, שנוסדה ב-2002 אחרי שבזוס הבין שאפשר למכור שטחי אחסון. היא מספקת שירותי מחשוב ענן ליחידים, חברות ולגופים ממשלתיים, ונגיד את זה ככה - אם AWS נופל כל האינטרנט נופל. וכל זה עוד לפני שמדברים על הפרסום - החטיבה של אמזון שיודעת מה באמת קניתם ומה אתם באמת אוהבים ומגלגלת 11 מיליארד דולר בשנה. 

אוכל, אינטרנט, פרסום, קניות - מה חסר? בריאות. לאחרונה השיקה אמזון את שירות Amazon Care, מעין קופת חולים מקוונת (כולל רופאים בשיחת וידאו) בשילוב עם משלוחי פארמה. מעניין (וקצת מדאיג) לראות איך זה יתפתח. 

להתחמק מהצהובונים (ומתשלום מסים)

ב-1999, והוא בן 35, הפך ג'ף בזוס למיליארדר (מגזין "טיים" בחר בו אז לאיש השנה). ב-2017 עבר הונו את רף ה-100 מיליארד דולר. ביולי השנה חתמו ג'ף ומקנזי בזוס על הסכם הגירושים היקר בהיסטוריה, שבמסגרתו קיבלה מקנזי 4% ממניות אמזון בשווי 38.3 מיליארד דולר. לרכילות ולשערוריות היה שותף כל העולם.

עד אז היה ג'ף בזוס טיפוס נחבא אל הכלים. בשונה ממנהיגים אחרים בתעשייה, הוא לא חיפש את אור הזרקורים. מאז השתנה בו משהו: הרכישה של "הוושינגטון פוסט" והעימות עם טראמפ, השרירים, הפנטהאוז מנקר העיניים - כל אלה הוציאו אותו אל האור. לפעמים נראה שהוא נהנה מזה, לפעמים פחות. 

לחשיפה, ולרוח התקופה בכלל, היה גם צד שלילי שריכז הרבה חצים של ביקורת מוצדקת לכיוונם של בזוס ואמזון בנושא תשלומי המסים שלה. בדו"ח שפורסם בסוף 2018 נחשף כי "שישיית הסיליקון" - כינויין של פייסבוק, אפל, נטפליקס, גוגל, מיקרוסופט ואמזון - התחמקו ביחד מתשלום מסים בגובה כ-100 מיליארד דולר בעשור האחרון. ואמזון הייתה הגרועה ביותר מביניהן.

בדו"ח נטען כי אמזון שילמה מס הכנסה של 3.4 מיליארד דולר בלבד מאז 2010 - רק 12.7% מהרווח שלה, כשבשבע מעשר השנים האלה עמד מס החברות בארה"ב על 35%. בשלוש השנים הנותרות הוא עמד בסביבות ה-20%. סוגיית תשלומי המס של בזוס גרמה אפילו לברני סנדרס ודונלד טראמפ להשמיע קול אחד, אליו הצטרפו גם פוליטיקאים ממדינות אחרות בעולם.

הצירוף של ההתחמקות מתשלום מס ומדיניות ההעסקה הבעייתית ימשיכו להכתים את תדמיתו של בזוס. בתגובה לביקורת, הוא ניסה לפנות לפילנטרופיה, אבל רק בחצי כוח: למרות שהוא לא יורד מהמקום השני בטבלת עשירי העולם, הרי שבטבלת הפילנטרופים של העולם הוא מזדנב במקום ה-23.

האם אמזון, כדרכן של אימפריות, הפכה לגדולה מדי? לאחרונה אמר בזוס לעובדיו: "אמזון היא לא גדולה מדי מכדי להיכשל, ולמעשה אני צופה שיום אחד היא תיכשל". ומה עם בזוס - האם פילנטרופ קטן, מעסיק פוגעני ומיליארדר מנותק שמתחמק ממסים זו תדמית שהוא חי איתה בשלום? האם זו המורשת שישאיר אחריו גם בתום עשור שרק עכשיו מתחיל? וזה עוד לפני שדיברנו על כניסתה של אמזון לישראל, והשאלה האם נקבל מהדורה חוזרת של כל הרעות החולות שלה גם כאן.

ימים יגידו. בינתיים נישאר איתו, כאילו שיש לנו ברירה.