טיולים | פיצ'ר

השבוע האחרון של פסטיבל "נאמן למקום": יינות והופעות

פסטיבל היין של מטה יהודה חבר לאירוע התרבות “נאמן למקום” ויחד הם מציעים ביקור ביקבים, סיורי יין ושפע אירועי תרבות ואמנות מתוצרת מקומית

צבעים של תחילת החורף. הפרחים נובטים והגפן משירה עליה / צילום: יותם יעקבסון
צבעים של תחילת החורף. הפרחים נובטים והגפן משירה עליה / צילום: יותם יעקבסון

בימים אלה, עם נביטה ופריחה של תחילת החורף ושלל גוני שלכת, מתקיים פסטיבל "נאמן למקום" במטה יהודה. האזור ידוע בכרמיו המשובחים וביינותיו האיכותיים ומתגאה ביינות טרואריים, שהם על טהרת כרמי האזור - גם זה סוג של נאמנות למקום. השנה חבר פסטיבל היין הוותיק בפעם הראשונה לאירוע התרבות המקומי "נאמן למקום", וישלב ביקור ביקבים וסיורי יין עם תרבות ואמנות על טהרת היוצרים המקומיים. זה השבוע האחרון של הפסטיבל, שמשלב חגיגות יין עם חוויות ומפגשי תרבות, מוזיקה ואמנות, בהובלתם של אמנים ויוצרים תושבי האזור.

פרח הכרכום / צילום: יותם יעקובסון
 פרח הכרכום / צילום: יותם יעקובסון

מחר, שישי בבוקר, 27.12, תופיע דנה ברגר, תושבת מטה יהודה, ביקב נבו במושב מטע, במופע אקוסטי אינטימי, ולאחר המופע יתקיימו סיורים ביקב וטעימות יין. עוד באותו בוקר ובאותו מושב: ויסמבו סימבה, שירת האריות, מופע לכל המשפחה של מוזיקה אפריקאית, עם כלי הקשה ונבל אפריקאי. ביקב קדמא שבמושב כפר אוריה יתקיים המופע "עד עולם", שבו שחר בן שמחון ואליה מגנס ינגנו מוזיקה מסביב לעולם וקטעים מקוריים. ביקב צפרירים שבמושב צפרירים, ובקיבוץ נתיב הל"ה יתקיים מופע של "אנדלושס", הרכב של נגנים עם מוזיקה צפון-אפריקאית בעיבודים חדשים.

ביקב שורק בית הספר ליין מקיבוץ נחשון יקיים אירוע השקה חגיגי ליינותיו החדשים, מגוון יינות אדומים שמשלבים יינות זניים עם בלנדים מעמק הרון או מספרד. האטרקציה המרכזית לחובבי היין היא הסיור ב"דרך היין" של מטה יהודה המשלבת כרמים ונופים. הסיורים כוללים ביקור ביקבי יהודה, כשבכל יום שישי מבקרים בשלושה יקבים אחרים (מחיר סיור: 100 שקל לאדם בהרשמה מראש). השלישייה של השבוע היא שני יקבים במושב נס הרים (יקב חביב ויקב קטלב) ואחד (יקב רמ"א) במושב מטע. אוטובוס יאסוף את הנרשמים ומדריך מומחה ליין ילווה את הקבוצה בהסברים על האזור ועל היקבים, ובכולם ייערכו כמובן טעימות (לפרטים נוספים על הפסטיבל והרשמה לסיורים: מחלקת התיירות מטה יהודה, 8108* או בטלפון: 02-9958650, באתר: www.tour-yehuda.org.il ובעמוד הפייסבוק ‘הלב הירוק תיירות מטה יהודה’).

ואם כבר הגעתם עד לכאן, תחילת החורף היא עונה נפלאה לטייל בה בשפלת יהודה. האבק נשטף והעצים כמו מתנערים בירוק, השדות נחרשים לקראת זריעה ובמקומות אחרים ניכרת נביטה בירוק בהיר ורענן. המדרונות כבר זרועים עלי רקפות דמויי לב, ובקרוב יעלו גם הפרחים. סתווניות וכרכומים מעטרים את האדמה ונרקיסים מבשמים את האוויר. על עצי הזית עוד תלויים פירות אחרונים, משחירים, ועלי הגפנים נושרים בגוני צהוב, אדום וחום.

מסלולי טיול באזור ישנם בשפע: ניתן לטייל ברכב בסבך דרכי העפר שבתל צרעה ולשלב עצירה להליכות רגליות ולתצפיות על עמק שורק; אפשר להשקיף ממרומי מצפה משואה על גב ההר ועל השפלה ולצאת משם במסלולי הליכה אל חורבת מדרס, תל גודד או מערות לוזית. שלוש האפשרויות הללו כוללות ירידה ממצפה משואה, הליכה ביער קק"ל ובחורש טבעי. כל השלוש אינן מעגליות ומחייבות הקפצת רכבים אל נקודת הסיום. בחורבת מדרס עצמה ישנו מסלול מעגלי שכולל אתרים ארכיאולוגיים מעניינים: מערכת מסתור מימי בר כוכבא, מערת קולומבריום (מתקנים חצובים בסלע מהתקופה העתיקה ובהם גומחות רבות), מערת קבורה מפוארת ועוד.

מסלולים מעגליים באתרים ארכיאולוגים ניתן לערוך גם בחורבת בית לויה ובחורבת עתרי. ניתן למצוא בהם גם גתות, עדות לקדמות תעשיית היין באזור. מסלול הליכה קצר ונוח יוצא מעין ראפא לעבר עין לימון. מסלולי הליכה יפים יש גם באזור מטע. מחורבת חנות הסמוכה, שלצדה נמצא אתר המזוהה כ"קבר גוליית" מאז התקופה הביזנטית, ניתן לרדת אל הנחל, שבו מעיין, שרידי בוסתנים וחווה צלבנית.

עוד מקום יפה בסביבה הוא מנזר בית ג'מאל. מנזר הנשים הוא המבנה הראשי, שהוקם בשנת 1873. בהמשך הוקמו גם בית ספר חקלאי ופנימייה לילדים עניים ויתומים. בית ספר וחטיבת ביניים התקיימו כאן עד 1981. לפי אחת המסורות, שם המקום נגזר משמו של היישוב הקדום, שנקרא על שמו של רבן גמליאל, ראש הסנהדרין, שחי כאן.
גולת הכותרת היא הכנסייה, שהוקמה על שרידי כנסייה ביזנטית מהמאה ה-5. כשנבנתה הכנסייה החדשה, ב-1932, שולבה ברצפתה הכתובת היוונית מהכנסייה העתיקה. הכנסייה מעוטרת כולה בפסיפסי קיר, ציורי קיר וחלונות צבעוניים. ניתן לרכוש מתוצרתם המקומית של הנזירים יין, זיתים, שמן זית וכלי קרמיקה מצוירים. מהחורשה הסמוכה יוצא שביל הליכה נעים דרומה, לאורך השלוחה. בסוף השבוע הזה (שבת 28.12, 12:30), כמדי שנה, בשבת האחרונה בחודש דצמבר, מופיעה המקהלה הקאמרית "מוסיקה אטרנה" בקונצרט חגיגי ביצירות של מלחינים שונים ברוח החג.