הנשיא עבר על החוק? טראמפ חשף בטוויטר את שמו של המדליף שסלל הדרך לאימפיצ'מנט שלו

הנשיא שיתף בחשבון הטוויטר שלו ציוץ של surfermom77@, שמגדירה עצמה "100% תומכת בטראמפ", ובו שמו של אדם שאמור להיות ה"שורק במשרוקית" (whistleblower), איש קהיליית המודיעין שחשף את פרטי השיחה בין טראמפ לנשיא אוקראינה • הציוץ נעלם כעבור כמה שעות

דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס

 

"בעוד שדונלד טראמפ מנסה לטפח דימוי של מיליארדר בלתי אנוכי, דימוי כזה מרוחק מהמציאות", כותב "אלמוני", "פקיד בכיר בבית הלבן" שחיבר את הספר "אזהרה", מבט מבפנים על דרכי ההתנהלות של הממשל הנוכחי. "רבים מאתנו שהצטרפו לממשלו מכירים בכך שהוא אדם נקמני שמקדם את עצמו, אדם שמקדיש כמויות זמן מוגזמות לתקוף אחרים כדי לדחוף את האינטרסים שלו".

"המאפיינים האלה מתגלמים בדרך שבה מנהל טראמפ את ממשלו", מוסיף "אלמוני". "כולנו למדנו בדרך הקשה שהמודוס אופרנדי של הנשיא נותן עדיפות ללחימה על פני עשיית שלום, לבריונות על פני ניהול מו"מ, לזדון על פני חמלה, לתהילה על פני מתן בסתר. בקצרה, טראמפ הוא דיוקנו של אדם בלתי הגון".

התיאור הזה, מתוך ספרו של המדליף הגדול הראשון בממשל טראמפ, שיצא לאור לפני כמה שבועות, משמש רקע נאות למאמצי נשיא ארה"ב לנקום במדליף הגדול השני, זה שסלל את הדרך להחלטת בית הנבחרים להגיש נגדו כתב אישום בן שני סעיפים, כתום תהליך אימפיצ'מנט שהראה עד כמה מוכן נשיא ארה"ב להרחיק לכת כדי להכשיל מראש יריב פוטנציאלי בבחירות לנשיאות בנובמבר 2020.

לאזכור: אנליסט ב-CIA, שהושאל למועצה לביטחון לאומי, האזין, על פי הנוהל המקובל, לשיחה של טראמפ עם נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי, ב-25 ביולי ונחרד לשמוע שטראמפ ביקש מזלנסקי "טובה" תמורת הסכמתו לתת לאוקראינה סיוע צבאי: להכריז על חקירה פומבית של ג'ו ביידן, סגן הנשיא בממשל אובמה, ובנו האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בחלק מתקופת כהונתו של אביו. סכום הסיום, כ-400 מיליון דולר, כבר תוקצב ע"י הקונגרס כדי לסייע לאוקראינה במאמציה להדוף את תוקפנות רוסיה, שהחלה בכיבוש חצי האי קרים.

בקשה זו היא ליבת מיזם האימפיצ'מנט. הדמוקרטים אומרים, שמדובר בסחיטה וכי טראמפ ניסה למעשה להציע "שוחד" לנשיא אוקראינה ובכך סיכן אינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקאי, שממוקדים במאמצים לבלום את התוקפנות הגלובלית של רוסיה.

אותו אנליסט פנה לממונים עליו והתריע על התנהלותו של נשיא ארה"ב. פנייתו נעשתה על פי הנהלים המסדירים קובלנות של עובדי ממשל שמנסים לחשוף שחיתויות פנימיות. כדי לעודד חשיפות כאלה, נחקק חוק להגנת עובדים שמוכנים להסתכן ולתת פומבי למעשי שחיתות ואי-סדרים בגופי הממשל השונים. החוק כולל הוראה מפורשת להטיל חיסיון על זהותו של החושף כדי להגן עליו ממעשי גמול של גורמים אינטרסנטיים. מדליף כזה מכונה באנגלית "שורק במשרוקית" (whistleblower) וזה גם כינוי החוק שמגן על אנשים כאלה.

בשימועים בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים, אמר ג'ורג' קנט, סגן עוזר שר-החוץ לענייני אירופה ואירו-אסיה אמר, כי רודי ג'וליאני, פרקליטו האישי של טראמפ הוא שהניע את המאמצים לדחוף לחקירת הביידנים וכי פעילותו של ג'וליאני היתה מבוססת על "קמפיין של שקרים". קנט דחה בתוקף את מאמצי טראמפ להשיק "חקירות סלקטיביות של אזרחים אמריקאים במדינות זרות כדי להפיק רווחים פוליטיים", כלומר להזמין חקירה על הביידנים ממדינה זרה כדי להכפיש את שמו של ביידן האב, בעל הסיכוי הגדול ביותר, בשלב זה לפחות, להתמודד מול טראמפ בבחירות לנשיאות בעוד פחות משנה.

מאז שניתן פומבי לקובלנת האנליסט האלמוני, ניהלו מחוקקים רפובליקאים בשני בתי הקונגרס קמפיין לחשיפת זהותו, אך את הקמפיין הוביל טראמפ עצמו, שטוען כי יש לו זכות, כמו לכל אזרח אמריקאי, לעמוד פנים אל פנים מול מאשימו. מזה חודשים מאיים טראמפ לתת פומבי לזהותו של ה"שורק", למרות ההגנה המפורשת שמעניק החוק לאנשים כמותו.

למעשה, שם ה"שורק" פורסם באתרים ובביטאונים ימניים, לרבות ברייטבארט ניוז, "וושינגטון אקזאמינר" ואפילו האתר הפרטי של דונלד טראמפ ג'וניור, בנו הבכור של הנשיא, אם כי איש לא הביא ראיות שהשם שפורסם הוא אכן שמו של המדליף. בסוף השבוע לא הצליח טראמפ להתאפק.

בליל שבת, בחשבון הטוויטר שלו, עם 68 מיליון עוקבים, הוא שילב ציוץ מ-surfermom77@, צייצנית (או צייץ) שמגדירה את עצמה כ"100% תומכת בטראמפ", ובו שמו של אדם שאמור להיות השורק. אך בשבת בבוקר, נעלם הציוץ הזה מהחשבון של נשיא ארה"ב. מדוע? הבית הלבן מסרב להגיב. לא מן הנמנע שהיועצים המשפטיים של טראמפ הזהירו אותו שהפעם הוא הרחיק לכת.

עורך-הדין סטיבן קון, שמתמחה בהגנה על חושפי מידע ממשלי, אמר ל"וושינגטון פוססט", כי לפנינו מצב חסר תקדים, מפני שחובתו של כל נשיא היא להגן על זכותם של "שורקים" לשמור על עילום שמם, ובמיוחד על "שורקים" מקהיליית המודיעין. עיתוני הזרם המרכזי בארה"ב, לרבות "וול סטריט ג'רנל", "וושינגטון פוסט" ו"ניו יורק טיימס", וכן רשתות הטלוויזיה הגדולות החליטו לא לפרסם את שם ה"שורק".