שבוע המסחר האחרון לשנת 2019: צפי לראלי סוף שנה, סיכום ההנפקות שנכשלו בגדול ומי זינקה ב-238%

שנת 2019 תיזכר כשנה חלומית בשוקי המניות אך פחות בשוק ההנפקות נוכח השמדת ערך ע"י אובר וליפט, וביטול הנפקת WeWork • לקראת השבוע האחרון למסחר השנה, בסין יפורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לדצמבר, בשוק המקומי יפורסמו נתוני הצמיחה למשק לרבעון השלישי ובארה"ב יפורסמו מדד אמון הצרכנים, מדד ה-ISM למגזר הייצור ופרוטוקול הפד • התחזית השבועית של "גלובס"

סיכום שנה חלומית במדדי המניות / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סיכום שנה חלומית במדדי המניות / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שבוע המסחר האחרון לשנת 2019 מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בסימן השיאים שנקבעו בוול סטריט, בציפייה למפגש הפסגה בין טראמפ לשי ג'י פינג לחתימה על הסכם הסחר, כפי שצייץ טראמפ בימים האחרונים, ומה שצפוי להימדד בחודשים הקרובים בהתאם לנכונות של הצדדים לקיים את ההסכם שמלוא פרטיו עוד לא ידועים. ביום רביעי לא יתקיים מסחר במרבית הבורסות בעולם בשל ערב השנה האזרחית. ביום חמישי לא יתקיים מסחר בניו זילנד, יפן ושוויץ בשל חגיגות סיום השנה האזרחית.

בסוף השבוע האחרון המדדים המובילים בניו יורק ננעלו במגמה מעורבת, כך הנאסד"ק השיל 0.17%, הדאו ג'ונס טיפס ב-0.08% ומדד S&P 500 ננעל ללא שינוי. ביום חמישי חצה הנאסד"ק לראשונה את רמת ה-9,000 נקודות, אך נסוג מרמה זו בשישי.

1. מסכמים שנה חלומית במדדים; אכזבה בהנפקות הראשוניות

מתחילת השנה המדדים רשמו עליות שהתגברו לקראת סופה לרמת שיא כל הזמנים, כך מדד S&P 500 עלה מתחילת השנה בכ-30%, מדד דאו ג'ונס ב-23% ומדד הנאסד"ק עלה ב-36.8% מתחילת השנה.

עף גבוה: ה-S&P 500  בביצועים הטובים ביותר מזה 6 שנים
 עף גבוה: ה-S&P 500 בביצועים הטובים ביותר מזה 6 שנים

בין המניות שהובילו את העליות בשנת 2019 בקרב הדאו ג'ונס, ניתן למצוא את מנייתה של ענקית הטכנולוגיה אפל, עם מהלך עליות של 83.7% מתחילת השנה, סקייוורקס עם עלייה של 82.5% מתחילת השנה, אינבדיה עם זינוק של 77.4%, מיקרון עלתה ביותר מ-70% מתחילת השנה, קוואלקום ב-56% מתחילת השנה, וטיפאני (שנמכרה ללואי ויטון) זינקה ביותר מ-66%. 

מנייתה של הרשת החברתית פייסבוק זינקה ב-58.7% מתחילת השנה, וענקית המחשוב מיקרוסופט עלתה ב-56.5% מתחילת השנה, ואיבדה את המקום הראשון מבחינת השווי שוק לענקית הטכנולוגיה אפל שנסחרת לפי שווי שוק של 1.29 טריליון דולר.

בין הישראליות הבולטות בשנה החולפת, מנייתה של סולאראדג' רשמה מהלך עליות של 168%, סיווה עלתה ב-22% מתחילת השנה, קמטק בכ-58%, אמדוקס ב-24% ואלוט ב-37%. מנגד, מנייתה של טבע הישראלית איבדה 35% מתחילת השנה, איתוראן נפלה בכ-22%, ביוליין ב-65%.

חברה נוספת שבלטה השנה היא החברה של איש העסקים היהודי-צרפתי פטריק דרהי, אלטיס, החולשת על שוק התקשורת באירופה, זינקה ב-238% מתחילתה השנה, בה רכשה החברה את בית המכירות הפומביות סותבי'ס  תמורת 3.7 מיליארד דולר, במה שמסתמנת כעסקת השנה בעולם האמנות. באוגוסט האחרון אלטיס העלתה תחזיות לשנה ודיווחה על צמיחה כפולה מהציפיות של האנליסטים בשוק.

כישלון ההנפקות הראשוניות (IPOs) 

בשוק ההנפקות התמונה נראית קצת פחות אופטימית בסיכום השנה החולפת, ובמיוחד אצל חברות שיתוף הנסיעות אובר וליפט שמציגות השמדת ערך של מיליארדים מההנפקה. מנייתה של אובר שנפלה ב-7.5% ביומה הראשון למסחר, השלימה נפילה של כ-28% מההנפקה בחודש מאי האחרון, כאשר את הרבעון השלישי החברה סיימה עם הפסד של מיליארד דולר, מה ששלח את מנייתה לשפל. בדצמבר האחרון, לאחר שמימש מעל ל-90% מאחזקותיו בחברה בשווי של יותר מ-2.5 מיליארד דולר, פרש המייסד  טרוויס קלאניק את הדירקטוריון, בעוד החברה איבדה את הרישיון שלה לפעול בלונדון ובמדינות נוספות. 

חברה נוספת שרשמה נפילה מתמשכת מאז ההנפקה השנה היא חברת שיתוף הנסיעות ליפט (סימול: LYF) שתפסה טרמפ להתרסקות של 34% מאז שהונפקה במרץ האחרון, והחברה איבדה כ-10 מיליארד דולר משווייה לעומת ההנפקה.

ואיך אפשר בלי נפילתה של WeWork, בעקבות תשקיף ההנפקה של החברה האם We שחשף את ההפסדים הכבדים, המשילות הרופפת בחברה וניגודי העניינים הרבים של המייסד אדם נוימן. כשהיא חולצה על ידי בעלת העניין סופטבנק, WeWork הוערכה בכשמונה מיליארד דולר - לעומת 47 מיליארד דולר בסבב גיוס ההון הפרטי הקודם שלה השנה. 

2. השבוע במאקרו

ביום שלישי השבוע יפורסם בסין מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לחודש דצמבר, מה שצפוי לספק אינדיקציה לפעילות התעשייתית על רקע ההאטה בקצב הצמיחה. התחזיות של הכלכלנים בשוק הן לקריאה של 50.1 נקודות, מה שעשוי להצביע על התרחבות הפעילות הכלכלית, אם כי בקצב נמוך מהחודש הקודם בו נרשמה קריאה של 50.2 נקודות. נזכיר כי כל קריאה מעל ל-50 נקודות מצביעה על התרחבות הפעילות הכלכלית.

ביום שלישי בשוק המקומי יפורסמו נתוני הצמיחה למשק לרבעון השלישי של השנה. 

בארה"ב יפורסם מדד אמון הצרכנים של CB לחודש דצמבר. התחזיות הן לקריאה של 128.2 נקודות, מעל לקריאה של 125.5 נקודות בחודש הקודם. ביום חמישי יפורסם פרוטוקול הריבית של הפד מההחלטה האחרונה, אז הוחלט על אי שינוי הריבית ואיתות על סיום רצץ הורדות הריבית אלא אם כן יהיו שינויים מהותיים במצבה של הכלכלה, מה שצפוי לעמוד למבחן בשנה הקרובה. בהודעת הריבית לחודש דצמבר עלה כי אף חבר פד אינו צופה הפחתת ריבית. שוק האג"ח גם הוא אינו צופה שינוי בריבית במרבית השנה הבאה, אך נותן הסתברות של כ-55% להורדת הריבית לרמה של 1.5% בדצמבר 2020.

ביום שישי בארה"ב יפורסם מדד ISM למגזר הייצור בחודש דצמבר. התחזיות הן לקריאה של 49 נקודות, לעומת 48.1 נקודות בחודש נובמבר.