האותיות הקטנות: כך הצניעה הבורסה התייקרות של 50% בעמלת המסחר על האג"ח השקליות ארוכות

ההחלטה, המעוררת תרעומת בקרב פעילים בשוק, הסתתרה במסגרת הודעה שהתמקדה בהוזלת עמלות המסחר על אג"ח קצרות ומק"מים ב-25% • ברשימת התעריפים הוצנעה התייקרות עמלת המסחר באג"ח הארוכות – שהיקף המסחר בהן גדול פי כמה • לפי בדיקת "גלובס" מדובר בתוספת גבייה של כ-2 מיליון שקל לשנה

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

הנהלת חברת הבורסה בת"א החליטה לאחרונה על ייקור עמלות המסחר באיגרות חוב ממשלתיות ארוכות, מסוג שחר, ב-50%. המהלך מעורר תרעומת בקרב פעילים בשוק, מכיון שהוצנע במסגרת הודעה שפרסמה הבורסה ואשר התמקדה דווקא בהוזלת עמלות המסחר על אג"ח קצרות ומק"מים ב-25%.

ההחלטה, שפורסמה לשימוע בתאריך 6 בנובמבר, נשאה את הכותרת "תקנון והנחיות להערות הציבור - עידוד הסחירות באג"ח קצרות". רק מי שטרח לעיין ברשימה המפורטת של התעריפים, שם לב לכך שהבורסה מייקרת באותה הזדמנות את עמלת המסחר באג"ח הארוכות - שהיקף המסחר בהן גדול פי כמה. התעריפים פורסמו לשימוע ציבורי שהסתיים באמצע החודש הנוכחי - ואושרו בדירקטוריון החברה ב-19 לדצמבר. הם ייכנסו לתוקף בכפוף לקבלת אישור רשות ני"ע. פעילים בשוק ההון אמרו ל"גלובס" כי "ההודעה הטעתה הרבה אנשים שראו את הכותרת ולא הבינו שמדובר גם בהתייקרות וכך פספסו את ההזדמנות להתנגד למהלך בשימוע. לא ייתכן שמאפשרים לבורסה כמונופול להעלות תעריפים בצורה כל כך לא שקופה".

המהלך מגיע מתוך רצון של הנהלת הבורסה לעודד את הסחירות בניירות ערך קצרים שהריבית בהם נמוכה מאד. זאת מתוך כוונה למשוך לבורסה חלק קטן מהר של טריליון שקלים שמופקדים כיום בפיקדונות בנקאיים ובאפיקים שווי מזומן אחרים. בהנהלת הבורסה טוענים מזה זמן כי העמלות שהבורסה גובה מחבריה הן מהנמוכות בעולם, בעוד שהעמלות הסופיות שמשלמים החוסכים בבנקים הן מהגבוהות בעולם.

במסגרת זו, יצרה הבורסה קטגוריה חדשה בשם "אג"ח קצרות" הכוללת בתוכה שלושה סוגי ניירות ערך: מלווה קצר מועד (מק"מ) שמנפיק בנק ישראל, אג"ח ממשלתית קצרה שמנפיק האוצר וניירות ערך מסחריים. עמלת המסחר של האג"ח הקצרות הופחתה מ-0.001% ל-0.00075%.

אלא שלרשימת העמלות שישונו נכנס שינוי נוסף, לפיו עמלת המסחר על כל תעודת התחייבות ממשלתית שאיננה אג"ח קצרות תעמוד על 0.0015% במקום 0.001% כיום. המהלך השווה למעשה את עמלת המסחר על השחרים לזו הנגבית על המסחר באג"ח צמודים מסוג גליל, שהיקפי המסחר בהן נמוכים בהרבה.

העמלה הנ"ל אולי נראית מזערית, אך מבדיקת "גלובס" עולה כי היקף המסחר היומי בניירות הערך שהעמלה עליהם הועלתה ב-50%, עמד בחודשים האחרונים על כ-1.3 מיליארד שקל ליום בממוצע, כך שתוספת של 0.0005% לעמלת המסחר בהם פירושה תוספת גבייה של כ-2 מיליון שקל לשנה, בהיקפי המסחר הנוכחיים. מאידך, היקף המסחר היומי בניירות הערך שהעמלה עליהם הופחתה ב-25% עומד על כ-250 מיליון שקל בלבד. לטענת גורמים בשוק ההון "אם הבורסה הצהירה כי כי מהלך ההפרטה שלה יביא "להגדלת את התחרות, הפחתת עמלות ויותר שקיפות לציבור המשקיעים", הרי שהמהלך הנוכחי אינו מעיד על כך. מעבר לכך טוענים בשוק ההון כי העלאת העמלות על ניירות הערך הממשלתיים הארוכים תפגע בהיקפי המסחר בניירות אלה ותגולגל בסופו של דבר על החוסכים לפנסיה.

בבורסה אמנם הוחלט להשאיר את העמלה המרבית לעסקה על 1,008 שקלים, אולם כדי להגיע לתקרה יש צורך בביצוע פעולה בהיקף של 70 מיליון שקל לפחות, הנחשבת מאד חריגה במסחר היומי.