נתניהו: החסינות היא אבן יסוד בשיטה הדמוקרטית

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור להגיע את בקשת החסינות לכנסת עד יום רביעי הקרוב • היום הוא אמר כי יודיע על כוונתו בתוך יומיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמור להגיש את בקשת החסינות שלו לכנסת עד ליום רביעי הקרוב. הערב (א'), באירוע הדלקת נרות של הליכוד, אמר נתניהו כי חסינות היא אבן יסוד בשיטה הדמוקרטית, וכי הוא יודיע על כוונתו בתוך יומיים.

אתמול אמר נתניהו באמצעות דוברו כי משמעות החסינות היא דחייה של המשפט עד לתום הכהונה, וכי לא מדובר "בהתחמקות מהעמדה לדין". אולם לפי החוק בישראל אין הגבלת כהונת ראש ממשלה, כך שדחיית ההעמדה לדין עשויה להיות ממושכת.

גם לאחר שנתניהו יגיש את בקשת החסינות, הכנסת ה-22 לא תוכל בשלב זה לדון בה, כיוון שהכנסת נמנעה מהקמת ועדת הכנסת המטפלת בבקשות מן הסוג הזה. גם ח"כ חיים כץ הגיש את בקשת החסינות שלו כמה ימים לפני הבחירות לכנסת ה-22, ועניינו טרם נדון.

לפני כ-8 חודשים, בראיון בערוץ 12, נשאל נתניהו על-ידי המגישה קרן מרציאנו לעמדתו בנוגע לחסינות וחקיקת המונעת את העמדתו לדין, ואמר: "מה? מה פתאום? מה שיפיל את התיקים זה העובדות עצמן".

נושא הקמת ועדת הכנסת נמצא בפני בג"ץ בעתירה שהגישו עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם. היום, אחרי שנתניהו הגיש את תגובתו לבג"ץ, הועבר העניין להרכב של שלושה, ומועד הדיון אמור להיקבע בהקדם.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.