"פייסבוק היא הסיגריות החדשות של ימינו – חייבים לפקח עליה ברצינות"

כך אמר מארק בניוף, מייסד ומנכ"ל משותף של חברת התוכנה Salesforce • "חברה כה גדולה ורבת-עוצמה לא עושה דברים טובים לשיפור המצב בעולם; הרגולציה עליה חייבת להיות חזקה"

מארק בניוף / צילום: Andrew Kelly, רויטרס
מארק בניוף / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

העולם ניצב בפני משבר של אמינות, וחלק גדול מהאשמה בכך הוא של פייסבוק, שהפכה להיות "הסיגריות החדשות של החברה שלנו, משהו שחייבים לפקח עליו ברצינות" - כך אמר אמש (א') מארק בניוף, מייסד ומנכ"ל משותף של חברת התוכנה Salesforce, בחריפות בלתי רגילה.

Salesforce.com היא חברת תוכנה אמריקאית העוסקת בשירותי מחשוב ענן ומספקת שירותי תוכנה כשירות לניהול קשרי לקוחות וכן פלטפורמת פיתוח לאפליקציות עסקיות עבור ארגונים דרך האינטרנט.

בראיון לתוכנית "מקורות אמינים" ברשת CNN השווה בניוף בין המגזין "טיים", שחברתו רכשה בשנה שעברה, ובין פייסבוק, שהיא, לדבריו, ההפך הגמור. "אני רוצה ש'טיים מגזין' יהיה ללא כבלים. 95 שנות ההיסטוריה המפוארת שלו יימשכו", הוא אמר, וציין כי הגיליון הכי מצליח של המגזין היה האחרון, עם האקטביסטית נגד משבר האקלים, גרטה טונברג השבדית בת ה־16, על עמוד השער.

פייסבוק, לעומת זאת, היא "סכנה לבריאות ילדינו, כמו הסיגריות", הוא אמר. "הערך הזה של אמון לא קיים אצלה. חברה כה גדולה ורבת-עוצמה לא עושה דברים טובים לשיפור המצב בעולם. היחסים של החברה האנושית על פייסבוק צריכים להשתנות. הרגולציה עליה חייבת להיות חזקה", הוא הוסיף. 

הוא הזכיר כי בינואר השנה, כשהוא אמר דברים דומים על פייסבוק, התגובה בתקשורת הייתה כאילו הוא השמיע השמצה חסרת בסיס. "היום אנשים מבינים למה אני מתכוון".

בניוף הוסיף כי ענקית המדיה החברתית פייסבוק - שטולטלה על-ידי כמה שערוריות בשנים האחרונות - חייבת להיות כפופה לרגולציה קפדנית, כמו תעשיית הסיגריות, או שיהיה צורך לפצל אותה.

"הם בהחלט לא בעניין של אמת בפרסום", הוא אמר למראיין בריאן סטלטר ב־CNN. "אפילו הם אומרים את זה. זו הסיבה לכך שאנחנו במשבר ברור של אמון, כשספקית החדשות העיקרית עצמה אומרת שהאמון הוא לא הערך החשוב ביותר. הבט, אנחנו ברגע בזמן שבו כל אחד מאיתנו בכל חברה צריך לשאול את השאלה - מהו הערך העליון שלנו?".

"אני מצפה לתפיסה יסודית חדשה של התפקיד של פייסבוק בעולם", אמר בניוף. "כשיש לך ישות כה גדולה עם כל-כך הרבה השפעה בכוח, שאינה עושה באופן בסיסי דברים טובים לשיפור מצב העולם, אני חושב שמישהו צריך להחזיק מולה אקדח".

בניוף, נדבן ידוע ודובר בוטה בנושאים ליברליים, קרא באפריל השנה לעמיתיו המנכ"לים להפוך לפעילים לתיקון בעיות כרוניות כמו האי-שוויון בהכנסות, מחוסרי הדיור ושינויים האקלים. בראיון אמש הוא אמר כי הוא מקווה ש"טיים מגזין", שהוא קנה ב־2018, יוכל להפוך ל"סוכן של אמון" על-ידי מילוי חובותיו העיתונאיות.

לשאלה אם הוא מתערב בתכני המגזין, השיב בניוף כי Salesforce.com קיבלה החלטה עקרונית שלא להתערב בנושאים מערכתיים, ואפילו לא בתפעול המגזין, כדי לשמור על ערך האמינות או האמון שלו. הוא אישית צורך את החדשות שלו מ"טיים", הוא הוסיף, ומשתמש גם בטוויטר ובכלי תקשורת נוספים. טוויטר, אמר בניוף, היא אומנם מדיה חברתית, אך היא שונה מפייסבוק, שהיא "הפוגעת הגדולה ביותר".

בתשובה לשאלה היכן נהיה בעוד עשר שנים, אמר בניוף כי הבינה המלאכותית היא "המשנה הגדולה של החיים שלנו". לדבריו, זהו שינוי ענקי, "מפני שהמכוניות, הטלפונים, המכשירים שלנו, ייתנו לנו משוב וינחו אותנו".

מניית Salesforce  עלתה השנה בכ־20%, מול עלייה של 29% במדד 500 S&P.