ועדת הכספים תדון היום בהשעיית חוק קמיניץ לחמש שנים

לפי מתווה הפשרה שמציעים בכחול לבן, החוק יוקפא למשך חמש שנים, שבמהלכן ייעשה תהליך הסדרה מואץ של בנייה בלתי חוקית במושבים, בקיבוצים ובחברה הערבית; על בנייה בלתי חוקית חדשה תעשה אכיפה מוגברת

הריסת בנייה בלתי חוקית / צילום: דוברות משרד האוצר
הריסת בנייה בלתי חוקית / צילום: דוברות משרד האוצר

ועדת הכספים תדון היום (ב') בהשעיית חוק קמיניץ, המטיל ענישה כבדה בתחום עבירות הבנייה, למשך חמש שנים לפי הצעת מתווה שגיבש יו"ר הועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן). הדיון בנושא הוא לפי דרישת ח"כ אחמד טיבי (המשותפת) ובהסכמת יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, אחרי שבליל פיזור הכנסת ה-22, התנה טיבי את קידום חוק פיזור הכנסת, בקיומו של דיון בועדת הכספים בהשעיית חוק קמיניץ.

מדובר בתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה משנת 2017 ששינה את האכיפה והענישה בתחום עבירות הבנייה. הקואליציה בראשות הליכוד העבירה את החוק הזה במטרה להגביר את הטיפול בעבירות בנייה בכפרים ויישובים ערבים, אך החוק חל על כולם, וכך מצאו בימין שהחוק פוגע בעבירות בנייה של חקלאים וגם במתיישבים ביו"ש, וקמה סביב חוק זה מחאה.

בשיא ההפגנות והפעילות נגד תיקון 116, גרפה מפלגת צומת, אשר ייצגה את החקלאים כ-15 אלף קולות. הן בליכוד והן בכחול לבן מנסים לגרוף את קולות החקלאים הללו. נתניהו אף הבטיח בקולו, כשבוע לפני בחירות ספטמבר 2019, כי יפעל להשעיית תיקון 116. הוא חזר על הבטחה זו בדצמבר 2019.

לפי מתווה הפשרה שמציעים בכחול לבן, החוק יוקפא למשך חמש שנים, שבמהלכן ייעשה תהליך הסדרה מואץ של בנייה בלתי חוקית במושבים, קיבוצים ובחברה הערבי. על בנייה בלתי חוקית חדשה תעשה אכיפה מוגברת.

באיחוד הלאומי מתנגדים להקפאת החוק למשך חמש שנים. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ כתב הבוקר: "ביטול חוק קמיניץ יהווה מכה אנושה לשלטון החוק ולמאבק בעבריינות הבנייה הערבית הבלתי חוקית, שמשתוללת כבר עשרות שנים ללא מענה אכיפתי אפקטיבי. אני מתקשה להאמין שידידי השר אוחנה יכנע לח"כ אחמד טיבי ויתן לכך יד. אפשר וצריך לוודא שהחוק לא משמש אמצעי לאכיפת יתר מפלה במגזר החקלאי גם מבלי לבטל אותו ולאפשר לעברייני הבנייה להמשיך להשתולל".

שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, מן הימין החדש התראיינה לפני מספר ימים לעלון 'מצב הרוח' ורמזה שיש לשנות את החוק כך שהוא יקל רק על יהודים, אך ימשיך לטפל בתופעות בנייה לא חוקית בחברה הערבית: "כשעשינו את חוק קמיניץ המטרה היתה להחמיר את האכיפה על בנייה בלתי חוקית בעיקר במגזר הערבי. הרשויות מפעילות את החוק גם על חקלאים יהודיים. דיברתי עם מי שמנהל את יחידת האכיפה. זה מכביד מאוד על החקלאים. לא צפינו את זה. ולכן אמרנו במערכת הבחירות, גם אני וגם ראש הממשלה, שנבחן שינויים בתקנה. אני לא רוצה לבטל את החוק, כי הוא הביא לתוצאות טובות במגזר הערבי. אבל צריך לראות איך משנים את החוק. בסוף זה מכביד מאוד על המושבניקים החקלאיים".