חברת החשמל מסרבת למסור מידע על הסכם הפשרה עם המצרים

החברה מנמקת את ההחלטה בכך ש"גילויו של המידע עלול לשבש את תפקודה התקין של החברה או את יכולתה לבצע את תפקידה"

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

חברת החשמל מסרבת לחשוף פרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון שעסקו באישור הסכם הפשרה עם חברות הגז המצריות בנימוק כי "גילויו של המידע עלול לשבש את תפקודה התקין של החברה או את יכולתה לבצע את תפקידה". בנוסף, החברה מסרבת למסור את מסמכי הבוררות הבינלאומית שהתגלה בינה לבין חברות הגז בנימוק כי "אין להם חשיבות לציבור" מרגע שהתקבל פסק הבורר.

עו"ד אלעד מן היועץ המשפטי של עמותת הצלחה פנה לרשות החשמל וביקש לקבל חומרים בנושא הסכם הפשרה עם חברות הגז הממשלתיות המצריות, שאושר על-ידי דירקטוריון חברת החשמל לפני כשנה. הסכם הפשרה אושר לאחרונה גם על-ידי רשות החשמל על-רקע ביקורת על-כך שהוא מגלם תספורת של כ-85% מסכום הפיצוי שנפסק לטובת חברת החשמל בערכאות בוררות בינלאומיות. במסגרת ההסכם אמורה חברת החשמל לקבל פיצוי בסכום כולל של 500 מיליון דולר שיתפרס על-פני שמונה שנים. לטענת החברה הסכמת המצרים לשלם את הסכום היא חסרת תקדים מכיון שהמצרים הקפידו עד היום לא לשלם פיצויים במסגרת בוררויות דומות. גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי המצרים העבירו לאחרונה את התשלום הראשונה במסגרת הבוררות על-סך 105 מיליון דולר.

הצלחה הייתה אחד משני הגופים שהשתתפו בשימוע הציבורי שקדם לאישור ההסכם ברשות החשמל. מן ביקש לקבל בין היתר את הפרוטוקולים של הישיבות בהן דן דירקטוריון חברת החשמל באישור הסכם הפשרה וכן את כתבי הטענות ומסמכי הבוררות שנערכה בין חברת החשמל וחברות הגז המצריות בשוויץ. במסגרת הבוררות ניתן פסק-דין לטובת חברת החשמל שהפך חלוט לאחר שנדחה הערעור שהגישו החברות המצריות. הסכום הכולל שנפסק לחברת החשמל, עמד על 2.3 מיליארד דולר כולל ריבית והוצאות משפט.

בחברת החשמל טענו כי החליטו להיענות להסכם הפשרה לאחר שבדקו דרכים שונות לגביית החוב ובכלל זה באמצעות חברות בינלאומיות המתמחות בכך. בנוסף הזמינה חברת החשמל חוות דעת מראש המטה המדיני-בטחוני לשעבר במשרד הביטחון האלוף במילואים עמוס גלעד ומאיש קהיליית המודיעין דוד מידן. חוות הדעת של גלעד, שנחשפה בעקבות פניית 'הצלחה' כללה דברי שבח לחברת החשמל על ה"הישג העסקי העצום" לצד הערכה כי הסכום שהושג הוא בבחינת המירב האפשרי שניתן להוציא מהמצרים, לאור קשיחותם הרבה במשא-ומתן.

בתשובתו למן מציין הממונה על יישום חוק חופש המידע בחברת החשמל ד"ר אמיר סרי כי החברה כבר מסרה לרשות החשמל "מסמכים ומידע בהיקף משמעותי ביותר" שפורסמו במסגרת הליך השימוע.