במוקד המתיחות החדשה בין דרום קוריאה לארה"ב: השפם החדש של השגריר האמריקאי

"השפם החדש שלו הוא עלבון לקוריאה", טוענים בדרום קוריאה, על רקע ביקורת של מקומיים שטוענים כי שיער הפנים שלו אינו מכובד ומזכיר את ימי השלטון היפני במדינה • תגובת האריס: "תצטרכו לשכנע אותי שאיכשהו השפם הזה נתפס כמזיק ליחסים שלנו"

הארי האריס, שגריר ארה"ב לדרום קוריאה / צילום: היאו ראן, רויטרס
הארי האריס, שגריר ארה"ב לדרום קוריאה / צילום: היאו ראן, רויטרס

"רציתי להפריד בין חיי כקצין צבא והחיים החדשים כדיפלומט. ניסיתי להיות גבוה יותר ללא הצלחה, וצעיר יותר ללא הצלחה, אבל יכולתי לגדל שפם, ולכן עשיתי את זה". כך אמר שגריר ארה"ב בסיאול, בירת דרום קוריאה, על רקע ביקורת של מקומיים שטוענים כי שיער הפנים שלו אינו מכובד ומזכיר את ימי השלטון היפני במדינה. "השפם החדש שלו הוא עלבון לקוריאה", טענו המקומיים.

הארי האריס התמנה לשגריר בדרום קוריאה ביולי 2018, אחרי קריירה של 40 שנה בצי האמריקאי. כשהיה אדמירל פניו היו חלקים, והוא סיפר ליומון "קוריאה טיימס" שהוא החליט לגדל שפם כדי לציין את השינוי בקריירה שלו.

ארה"ב סופגת ביקורת בדרום קוריאה אחרי שהנשיא דונלד טראמפ הודיע שארה"ב תדרוש ממדינה זו 5 מיליארד דולר בשנה כדי להחזיק את חייליה שם. הביקורת שהאריס סופג כנראה מגיעה על רקע זה.

הטענה השנייה נגד האריס היא על רקע מוצאו האתני. הוא בנם של קצין צי אמריקאי ואם יפנית, ונולד ביוקוסוקה שבדרום־מערב טוקיו, מה שמוביל להאשמות שיש לו חיבה מיוחדת ליפן, שיחסיה עם חצי האי הקוריאני גדושים ורגישים מאד. חצי האי הפך לשטח חסות יפני ב־1905 וחלק מקיסרות יפן מ־1910 עד תום מלחמת העולם השנייה ב־1945.

חלק מהדרום קוריאנים מאשימים את האריס בגידול שפם שסימל שנים של שלטון קולוניאלי, מפני שכל המושלים היפנים בחצי האי היו משופמים.

"כל מה שאני יכול לומר הוא שכל החלטה שאני מקבל מבוססת על העובדה שאני שגריר ארה"ב בקוריאה, ולא שגריר יפני־אמריקאי בקוריאה", הגיב האריס. לשאלה אם הוא מתכון לגלח את השפם כדי לשכך את הביקורת, השיב האריס: "תצטרכו לשכנע אותי שאיכשהו השפם הזה נתפס כמזיק ליחסים שלנו".