"איתמר ואמת לא הולכים ביחד": העימות הפנימי בציונות הדתית מחריף

סמוטריץ': "איתמר (בן גביר) ואמת אלה מילים שלא הולכות יחד" • בן גביר: "האליטיזם הזה, הפטרונות והיוהרה, זה מה שהביא את הכישלון בפוליטיקה של הציונות הדתית"

בצלאל סמוטריץ ח''כ
בצלאל סמוטריץ ח''כ

שבועיים וחצי לפני הגשת הרשימות לכנסת, העימות הפנימי בציונות הדתית מחריף, ובצלאל סמוטריץ' עומד תחת מתקפה משני כיוונים: האחת מאנשי יו"ר הבית היהודי רפי פרץ והשנייה מאיתמר בן גביר שחתם עם פרץ על ריצה משותפת.

גורם בכיר בבית היהודי מאשים את סמוטריץ' ב"חתרנות ובניסיון להדיח את פרץ מראשות הבית היהודי והרשימה המשותפת של הציונות הדתית. אין לו עניין באחדות אלא בהדחת רפי פרץ, שהגיע לפני שנה להוציא את הציונות הדתית מהמשבר שלאחר עזיבת נפתלי בנט ואיילת שקד, והצליח בכך". "סמוטריץ'" אומר הגורם, "חש שפרץ נטל את מקומו, וחושב שהוא זה שצריך להוביל. רק כך ניתן להבין את סירובו להצטרף לרשימה המאוחדת. סמוטריץ' מתעלם מהמציאות ובמקום להצטרף לאיחוד ולהתחיל להתכונן לבחירות החשובות ולחזק את גוש הימין הוא מתעסק בטכניקה, בפריימריז שמטרתם קידומו, ולא שום דבר אחר".

הביטוי "חתרן" שב ועלה בשיחה והגורם האשים כי סמוטריץ' נפגש ומכנס פעילים של הבית היהודי, שהוא אינו חבר בה, בניסיון לסייע לו בפוטש, בהדחת פרץ מראשות הרשימה.

"איפה נשמע שמנהיג של מפלגה אחת מנסה לפעול פנימית בתוך המפלגה האחות של המחנה, ולחתור תחת מעמד המנהיג של אותה מפלגה. בצלאל לא עונה לטלפונים שלנו ולא מוכן לשבת למשא ומתן, למרות האתגר הקשה של הצלת הציונות הדתית והמחנה הלאומי. למה לא להביא לאיחוד כבר כעת כדי שנוכל להתפנות למשימה האמיתית?", אמר הגורם.

הגורם שב וחזר על ההצעה לאחד באופן מלא את הבית היהודי עם האיחוד הלאומי, כולל המתפקדים והמוסדות. לטענתו סמוטריץ' קיבל את ההצעה לפני כמה שבועות אך לא ענה עליה עד היום.

סמוטריץ', שלא הגיב מאז הסכם פרץ-בן גביר מלפני שבועיים, פרסם אמש הודעה ובה האשים את פרץ כי סירב לאיחוד שיכלול מפקד רחב ופריימריז, וטען כי אינו מחפש תפקיד או מקום גבוה ברשימה. "מנהיגות לא אמורה לברוח מלהעמיד את עצמה למבחן הציבור באמצעות דילים חשוכים ותרגילים פוליטיים. זה פשוט לא עובד. באופן אישי, אינני רוצה להוביל מישהו שלא הסמיך אותי להוביל אותו" - כך כתב סמוטריץ'.

היום (ד'), בראיון לקלמן-ליברמן ברשת ב' תקף גם את איתמר בן גביר: "איתמר ואמת אלה מילים שלא הולכות יחד", אמר, והוסיף כי בן גביר הוא "לא בשר מבשרה של הציונות הדתית".

בן גביר לא נשאר חייב והגיב באותה תכנית: "לצערי השר בצלאל סמוטריץ' פיתח שיטה לבוא ולספר כל מיני דברים בתקשורת ואז במציאות לעשות בדיוק את ההפך. שיסתכל לי בעיניים, אני ישבתי איתו בירושלים והוא בכלל לא דיבר על פריימריז אלא על רבנים. הוא רצה שהרבנים יחליטו ואמרתי לו כן. הוא ביטל את זה ורצה פריימריז רק בינו לבין הרב פרץ כדי להדיח אותו. ההתנשאות, האליטיזם הזה, הפטרונות והיוהרה, זה מה שהביא את הכישלון בפוליטיקה של הציונות הדתית"

ללחץ על סמוטריץ' הצטרף גם יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, וזו תהיה כנראה הסיבה לכך שבסופו של דבר סמוטריץ' יבלע כנראה את האגו והמילים הקשות, וימצא פיתרון שיכניס את האיחוד הלאומי לרשימה המשותפת, שכן בלעדיו הסיכוי לעבור את אחוז החסימה נמוך. במהלכי החיבור מעורבים אנשי ראש הממשלה נתניהו, וייתכן שלסמוטריץ' יוצע תפקיד שר בכל מקרה גם אם לפי המפתח המפלגתי יגיע לרשימה מאוחדת כזו רק שר אחד.