אנרג'יאן תמכור גז טבעי מהמאגרים הישראלים לתאגיד הגז של יוון

הכוונה היא לייצא את הגז ממאגרי הגז הישראלים ליוון באמצעות פרויקט צינור הגז הימי לאירופה, שההשקעה בהקמתו נאמדת בכתשעה מיליארד דולר

חברת אנרג'יאן , בעלת הזכויות במאגרי הגז "כריש" ו"תנין", חתמה על מזכר הבנות (LOI) עם תאגיד הגז של יוון (DEPA) למכירת גז טבעי בהיקף של עד BCM 2 (שנתי). הכוונה היא לייצא את הגז ממאגרי הגז הישראלים ליוון באמצעות פרויקט צינור הגז הימי לאירופה, שההשקעה בהקמתו נאמדת בכתשעה מיליארד דולר.

לקראת החתימה הצפויה על הסכם ה-East Med Pipeline על ידי שרי האנרגיה של קפריסין, יוון וישראל, חתמה היום (ה') חברת אנרג'יאן על מסמך כוונות (LOI) עם תאגיד הגז של יוון , DEPA, למכירה אפשרית של גז טבעי בהיקף של עד BCM 2 (שנתי) מן המאגרים שבהם מחזיקה החברה בישראל, ואשר הגז מהם יופק באמצעות אסדה צפה (FPSO) במרחק של כ-90 ק"מ מן החוף.

מהחברה נמסר כי "מדובר בהסכם המסחרי הראשון לקידום פעילות בצינור ה-East Med Pipeline; פרטים נוספים, לרבות תנאים, נקודת מסירה, הרכב גז, מחיר ועוד ידונו במסגרת ההסכם המפורט בין החברות".

מנכ"ל DEPA, קונסטנטינוס קסיפארא, אמר כי "החתימה על ההסכם היום מהווה צעד החלטי לכיוון הגשמתו המסחרית של הפרויקט. חברת DEPA מתחייבת לקנות BCMA 2, שהיא שוות-ערך ל-20% מן הקיבולת ההתחלתית של ה-East Med".

מנכ"ל קבוצת אנרג'יאן, מתיוס ריגס, אמר כי "ההסכם עם DEPA הוא התפתחות חשובה עבור ה-East Med Pipeline - פרויקט בעל חשיבות למגזר המסחרי, לספקים ולצרכנים של גז טבעי באזור. זהו ההסכם המסחרי הראשון לטובת הפרויקט, אשר יהווה תרומה משמעותית לאספקת האנרגיה ולצרכנים באזור האגן המזרחי של הים התיכון ואירופה".

אנרג'יאן נכנסה לשוק הישראלי בשנת 2016, עם רכישת רישיונות הפיתוח למאגרים "כריש" ו"תנין". בחודש מרץ 2018 קיבלה החברה החלטת השקעה סופית לפיתוח פרויקט הדגל שלה, מאגרי הגז הטבעי "כריש"-"תנין", אשר יבוצע באמצעות FPSO (מתקן טיפול צף) במרחק של כ-90 ק"מ מן החוף; תחילת הפקת הגז צפויה בשנת 2021. החברה חתומה על הסכמים למכירה של 5 bcm של גז טבעי לשוק הישראלי, כאשר הסכמים עתידיים צפויים להתמקד הן בשוק המקומי והן בשווקי יצוא מרכזיים באזור.

בנוסף, מחזיקה החברה ב-9 רישיונות חיפוש נוספים במים הכלכליים של ישראל.

בחודש יולי האחרון אנרג'יאן רכשה את פעילות הגז והנפט של חברת אדיסון האיטלקית בתמורה ל-750 מיליון דולר (ותשלום מותנה נוסף בסך 100 מיליון דולר); לאחר השלמת העסקה צפויה הקבוצה המורחבת להחזיק בפרויקטים במדינות נוספות באזור הים התיכון, מתוכם 80% גז טבעי.