פרשנות: סולימאני נפל בפח והעניק לאמריקאים סיבה לחיסולו

איראן וסולימאני נהגו בפזיזות כשהורו על תקיפת השגרירות האמריקאית בבגדד במסווה של הפגנות זעם במהלך הלוויות • האמריקאים היו צריכים סיבה טובה לפעול, הן לתגובה מאוחרת אומנם על ההסלמה במפרץ מהקיץ, והן נגד ההשפעה האיראנית הגוברת על עיראק • פרשנות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אפשר לייחס את חיסולו של קאסם סולימאני מפקד כוח קודס האיראני לתחילתה של שנת הבחירות בארצות-הברית, כפי שלא מעט פרשנים פוליטיים בארצות-הברית מעריכים. אבל ההסבר העיקרי למהלך, הוא מהלכיה של איראן באזור, שלרבים מהם אחראי סולימאני, מהלכים שהעידו על כוונות השתלטות וסיכון האינטרסים האמריקאים ושל המערב בכלל במפרץ. נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ ספג ובצדק ביקורת קשה על היעדר התגובה, או המהלכים המהוססים בעקבות תקיפות איראניות במהלך הקיץ. כך לא הגיב להפלת המל"ט האמריקאי ששיט סמוך לחופי איראן בחודש יוני, ובעיקר לא לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה בספטמבר. התקיפה הזו שיתקה מחצית מייצור הנפט של סעודיה, היצואנית הגדולה בעולם.

האיום האסטרטגי כאן היה כל כך בוטה, שהיעדר התגובה של ארה"ב צעק לשמיים. ארצות-הברית הסתפקה אז במשלוח כוחות ובעיקר מערכות לירוט טילים. עבור איראן זה היה אות כי ארצות-הברית נוטשת את בנות בריתה, ולא מוכנה לעשות פעולה ממשית להגנה עליהן. לכן הרחיבה את מאמציה להשתלטות על המדינות השכנות לה סוריה ובעיקר עיראק. האמריקאים היו צריכים סיבה טובה לפעול, הן לתגובה מאוחרת אומנם על ההסלמה במפרץ מהקיץ, והן נגד ההשפעה האיראנית הגוברת על עיראק. הם ראו בעיניים כלות איך השקעות של מאות מיליארדי דולרים, שלא לומר שתי מלחמות מול עיראק והפלת סדאם, מביאות לקטיפתה כפרי בשל בידי טהראן.

וסולימאני נתן להם את הסיבה, בתקיפת הרקטות בסוף השבוע שעבר על בסיס אמריקאי בעיראק שבה נהרג אזרח אמריקאי, ונפצעו אחרים. טראמפ החליט לפעול והורה על התקיפה ביום ראשון על בסיסי המיליציות הפרו-איראניות הסרות למרות סולימאני, תקיפות שבהן נהרגו יותר משלושים לוחמים. איראן וסולימאני נהגו בפזיזות כשהורו על תקיפת השגרירות האמריקאית בבגדד במסווה של הפגנות זעם במהלך הלוויות. אפילו ה"ניו יורק טיימס" נפל בפח הזה וכינה את תוקפי השגרירות "אבלים". אבל בפועל הייתה זו פעולה מתוכננת שנמשכה יומיים שלמים ולולא תגבור כוחות של חיילי המרינס בשגרירות הייתה עלולה להסתיים באסון.

סולימאני נפל בפח האמריקאי, לא התאפק מהניסיון להשפילם בתקיפה על השגרירות, כפי שאיראן עצמה הושפלה בשריפת שתיים מהקונסוליות שלה בעיראק בהפגנות בחודשים האחרונים. ולא זו בלבד, טרח להגיע בעצמו לבירה העיראקית כדי לפקח מקרוב על המהלכים.

כאן נכנס לפעולה המודיעין האמריקאי שעוקב אחריו כבר זמן רב. המידע היה שהוא מגיע לביקור אצל ראשי אחת מהמיליציות המרכזיות הפרו איראניות בעיראק "כתאיב חיזבאללה" (גדודי מפלגת האל) , זו שבסיסיה הופצצו על ידי האמריקאית בתחילת השבוע. ואכן בתקיפה האמריקאית הלילה נהרגו כמה מראשי המיליציה הזו ובהם ג'מאל אברהימי, המפקד המבצעי של המיליציה.

גורם הערכה ישראלי אומר ל"גלובס" כי מדובר בהישג מודיעיני אמריקאי שלא מן הנמנע כי קיבל סיוע מארגוני ביון מערביים ואולי אף מהביון העיראקי. לדבריו איראן עסקה ועוסקת כל העת בתכנון פעולות נגד ארצות-הברית ישראל ואויבותיה בעולם הערבי, לרבות פיגועי טרור, וסולימאני היה האיש שעמד בראש התוכניות האלה. הוא אחראי למאות פיגועים שבהם נהרגו אזרחים רבים ובהם חמישה ישראלים בפיגוע בבורגס לפי שבע שנים. אבל לבד מהאיום האזרחי הוא אחראי לבניית עשרות מיליציות חמושות הסרות למרותו בעיראק בסוריה ובמדינות אחרות. לדברי הגורם הישראלי, מדובר במכה של ממש לאיראן, שהעריכה כי טראמפ ימשיך להסס ולא יסלים את המצב בשנת הבחירות. הם בוודאי מכינים תגובה, לסולימאני יהיו מן הסתם יורשים, ואלה יקדמו את תוכניות הפיגועים. עם זה הצפי הוא כי לבד מפעולה סמלית לתגובה בקרוב, באיראן יחשבו מהלכים, ויעדיפו להמתין עם התגובה החריפה יותר. סיבה אחת עיקרית היא העיצומים האמריקאים הפוגעים קשה בכלכלה האיראנית. הסלמה כעת תפגע במאמצי איראן להסתייע באירופה לעקיפת העיצומים או להביא להחלשתם.

איראן מגבירה בשנים האחרנות את ניסיונותיה להפוך את עיראק וסוריה לגרורותיה ולבסיסי פעולה נגד אויבותיה, תוך ניצול הכאוס הצבאי והפוליטי במדינות אלה. בסוריה ישראל היא זו שמצרה את צעדיה בשנים האחרונות, בתקיפות ובגיוס סיוע רוסי ואחר לכך. במובן מסוים ישראל היא זו שנכנסה לנעליים האמריקאיות של פיקוח על האינטרסים של המערב מול האיום האיראני. זו אחת מהסיבות לכך שאיראן וסולימאני שאת עצמו כינה "השליט של עיראק" התמקדו בבגדד ובניסיון להפוך אותה לגרורה איראנית.

במובן האזרחי עיראק למרות היותה יצרנית נפט ענקית, נאלצת לסמוך על אספקת חשמל מאיראן, בשל אוזלת יד בהקמת תחנות כוח. במובן הצבאי, שיטת הפרוקסי של משמרות המהפיכה וכוח קודס של סולימאני, הביאה לחיזוקן של עשרות מיליציות הסרות למרות המפקד היושב בטהרן. המילציות הלללו, מקצתן של שיעים מעיראק, ואחרות של שכירי חרב מהעולם המוסלמי, שולטות על חלקים נרחבים מעיראק, בעיקר באזור הספר שבגבול סוריה. הן עוסקות באבטחת קו התחבורה היבשתי מאיראן לסוריה המעביר נשק ואספקה לכחות הפרו-איראנים בסוריה (ובחלקו גם לחיזבאללה בלבנון). מיליציות אלה שעסקו גם במלחמה בדאעש, הן איום מתמיד על המשטר בבגדד שנאלץ לוותר על ריבונותו בשטחים שבשליטתן.