הצבא האמריקאי אסר על אנשיו להשתמש בטיקטוק מחשש לבעיות ביטחון שדה

אפליקציית טיקטוק, שנמצאת בבעלות ענקית המדיה הסינית Bytedance, אוספת מידע על המשתמשים בה, כולל נתונים שיכולים לאתר את מיקומם ותנועותיהם • דוברת חיל האוויר האמריקאי: "האיומים של המדיה החברתית אינם ייחודיים לטיקטוק, אם כי הם יכולים להיות גדולים יותר בפלטפורמה הזו"

אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס
אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס

הצבא האמריקאי אסר על אנשיו להשתמש באפליקציית הווידאו הסינית הפופולרית טיקטוק (TikTok), מחשש לבעיות ביטחון שדה. דוברי משמר החופים וחיל האוויר מסרו שהאיסור, שחל כבר תקופה על זרועות אחרות של הצבא האמריקאי, התרחב גם לשני החילות האלו. מדובר על משרד ההגנה, הצי, הצבא והנחתים, שכולם פרסמו הודעות זהות. בנוסף, דוברי הצבא קראו לחיילים ולבני משפחותיהם למחוק את האפליקציה ממכשירים פרטיים. 

אפליקציית טיקטוק אוספת מידע על המשתמשים בה, כולל נתונים שיכולים לאתר את מיקומם ותנועותיהם, כפי שעושות אפליקציות רבות. מטיקטוק לא נמסרה תגובה. בעבר נמסר מהחברה שממשלת סין מעולם לא ביקשה גישה לנתונים של משתמשים, וכי טיקטוק לא תספק נתונים כאלו.

טיקטוק פרצה לסצנת יישומי המדיה החברתית ב-2019, אחרי שהחברה האם הוציאה קרוב למיליארד דולר על פרסומת שכיוונה לצעירים אמריקאים, שהתלהבו מפורמט קטעי הווידאו הקצרים שלו.

צילומי כלים צבאיים הם סוג התוכן שנוטה להפוך לוויראלי בטיקטוק - למשל תצלומים של חיילים קופצים ממסוקים, ואירובוטיקה של מטוסים. הצלחת טיקטוק הובילה גם למעקב של רגולטורים בארה"ב, שבודקים אם היישום מהווה סכנה לביטחון הלאומי, בהתחשב בכך שהוא בבעלות ענקית המדיה הסינית Bytedance.

בנובמבר, העלה הסנאטור מהמפלגה הדמוקרטית בניו יורק, צ'אק שומר, חששות מן השימוש של הצבא באפליקציה שניסה באמצעותה למשוך צעירים להתגייס לשורותיו, וקרא לצבא להעריך את סיכוני הביטחון הפוטנציאליים.

החלטת הצבא האמריקאי להורות לחיילים להימנע משימוש באפליקציה ראויה לציון, מפני שבדרך-כלל הצבא לא מספק הנחיות לשימוש בפלטפורמות ספציפיות. מקרה חריג היה ב-2016, כאשר הצבא יעץ לאנשי משרד ההגנה לא להשתמש בפוקימון גו, משחק שעוקב גם הוא אחרי מיקומם של המשתמשים.

"האיומים של המדיה החברתית אינם ייחודיים לטיקטוק, אם כי הם יכולים להיות גדולים יותר בפלטפורמה הזו", אמרה מייג'ור מלינדה סינגלטון, דוברת של חיל האוויר. נציגים מזרועות הצבא האחרות סיפקו הצהרות דומות. הפנטגון, שמספק מדיניות כוללת, ייעץ שאנשיו, כולל ילדיהם, צריכים למחוק את אפליקציית טיקטוק מכל מכשיריהם, כולל טלפונים פרטיים וטאבלטים.