חברת תעופה ישראלית רביעית בדרך? קאל הגישה בקשה להטסת נוסעים

חברת התעופה קאל, העוסקת בתחום של הטסת מטענים, הגישה בקשה לרשות התעופה האזרחית להטסת נוסעים - כך נודע ל"גלובס" • האם יש מקום לשחקנית רביעית בשוק התעופה המקומי?

מטוס של קאל / צילום: קובי בן נביא
מטוס של קאל / צילום: קובי בן נביא

חברת תעופה ישראלית רביעית בדרך? חברת התעופה קאל, שעוסקת בתחום של הטסת מטענים, הגישה בקשה להטסת נוסעים - כך נודע ל"גלובס". החברה פנתה לרשות תעופה אזרחית (רת"א) והגישה בקשה שצפויה לקבל אישור, ובכך ייכנס מותג רביעי של חברת תעופה ישראלית.

ענף התעופה בישראל נמצא בתקופה מאתגרת: שלוש חברות תעופה הישראליות שפעילות בענף מחזיקות ביחד בנתח של פחות משליש מכלל הפעילות הבינלאומית בנתב"ג. שלוש החברות לא גדלו ביחס ישיר לגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג, שמעיקר הצמיחה שלה נהנו החברות הזרות ובראשן חברות לואו קוסט.

לכל אחת משלוש החברות הישראליות, אל על, ארקיע וישראייר, יש אתגר משלה: ארקיע מתמודדות בימים אלה עם קשיים שמחייבים את החברה לצעדי התייעלות, שכוללים פיטורים של כ-120 מ-700 עובדי החברה לצד קיצוץ בשכר לשאר העובדים. עובדי ארקיע מחזיקים ב-30% ממניות החברה, ובימים אלה מתנהל משא-ומתן בין נציגי העובדים וההנהלה. ארקיע ספגה מכה עם סגירת שדה דב והעתקת הפעילות הפנים-ארצית לקו נתב"ג-רמון. ארקיע החזיקה ב-70% מהפעילות הפנים-ארצית, שהביקוש לה ירד בכ-30% מאז סגירת שדה דב.

זאת ועוד, גם בקווים הבינלאומיים ארקיע חוותה קשיים: אחרי שנה בלבד סגרה ארקיע את הקו שהשיקה מתל-אביב לבנגקוק, ובכך היא הותירה את אל על לבדה בקו הזה. גם את הטיסות לגואה ולקוצ'ין בהודו החברה סגרה. השמיים "נפתחו", וארקיע לא נערכה לשינוי הדרמטי שעבר ענף התעופה גם בכל הנוגע לפעילות באירופה. ארקיע נמצאת בבעלות קבוצת ג'ורדאש של האחים נקש, המחזיקה גם בנמל אילת ובבתי מלון ברחבי הארץ.

השחקנית הקטנה מבין שלוש החברות הישראליות היא ישראייר, שבשנים האחרונות דווקא השכילה לחזק את עצמה דרך חבילות נופש ליעדים קרובים, באגן הים התיכון ובאירופה, כמענה לתחרות מכיוון חברות הלואו קוסט. במקביל חיזקה ישראייר את טיסות הפנים מחיפה לאילת כפיצוי על סגירת שדה דב.

ישראייר, שנמצאת בשליטת אי.די.בי, עומדת למכירה מזה זמן, כששמות שונים כקונים פוטנציאלים עלו וירדו בשנה החולפת. מבחינת אי.די.בי מכירת החברה תצטרך להתבצע עוד ב-2020. תג המחיר שהיא שמה לישראייר על כ-60 מיליון דולר, יצטרך לרדת בכדי שיימצא קונה פוטנציאלי בהקדם.

גם אל על ספגה את ניחוח התחרות על בשרה. בחודש נובמבר האחרון הציגה אל על את דוחות הרבעון השלישי ב-2019, שהצביעו על שחיקה של 36% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-27 מיליון דולר, לצד עלייה מתונה של כ-1% בהכנסותיה, שעמדו על 647 מיליון דולר. שווי החברה כיום עומד על כ-510 מיליון שקל בלבד. אל על, שנמצאת בבעלות חברת כנפיים של תמי ודדי בורוביץ', מחזיקה בצי של 42 מטוסים ומעסיקה כ-6,350 עובדים. בחודש מרץ תשיק אל על קו ישיר לטוקיו, כשהחברה בוחנת את האפשרות להשיק קו ישיר למלבורן אוסטרליה.

נזכיר כי בינואר 2018 פסלה הממונה על הגבלים העסקיים את בקשת המיזוג של אל על וישראייר, פסילה תמוהה שפועלת בניגוד למגמה העולמית בענף התעופה לכיוון של מיזוגים ורכישות. יש להניח כי אילו הייתה מוגשת בקשה כזו היום, היא הייתה מקבלת אישור ואף את ברכת הדרך.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019% החזיקה אל על בנפח של 24.2% מכלל תנועת הנוסעים בנתב"ג, ארקיע החזיקה בנפח של 3.28%, וישראייר החזיקה בנפח של 3.27% מכלל הפעילות בנתב"ג. שלוש החברות הישראליות ביחד החזיקו בנפח של 30.1% מכלל הפעילות הבינלאומית בנתב"ג. 

נתח פעילות בינלאומית של חברות ישראליות בנתבג
 נתח פעילות בינלאומית של חברות ישראליות בנתבג

יש מקום לשחקנית רביעית?

האם יש מקום לשחקנית רביעית? התשובה היא כן, והכן הזה תלוי באופן שבו תפעל החברה החדשה בזירה. חברות הלואו קוסט שנכנסו לישראל רק בשנים האחרונות כבר הצליחו לנגוס בנתח משמעותי מעוגת הנוסעים בטיסות לאירופה. וויז אייר ההונגרית, למשל, מחזיקה בנתח של 5.25%, והיא נהנתה מגידול של 20% בתנועת הנוסעים שלה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019.

גם לאיזי ג'ט יש נפח פעילות הגדול משל ארקיע ושל ישראייר, כשחברת הלואו קוסט הבריטית מחזיקה בנתח של 4.74% בתנועת הנוסעים מישראל, אחרי שצמחה בכ-16% בפעילותה לעומת השנה הקודמת. אם קאל - שלא ברור האם תשמש בשם שלה או שתבחר במותג אחר (שגם יבדל אותה מהשם הדומה של חברת כרטיסי האשראי כאל) - תשכיל להיכנס למודל של חברת לואו קוסט, מה שככל הנראה היא תעשה, היא תוכל להתחרות בחברות הקיימות בהנחה שהיא תתבסס על מודל צר בהוצאות. יש להניח כי עיקר יעדיה יתמקדו באירופה בהתאם, וכי מודל התמחור שלה ישקף את התנהלות חברות הלואו קוסט, כלומר מחיר בסיס ותוספת של כל שירות (כבודה, הושבה) בנפרד.

קאל קרגו (קווי אוויר למטען) נוסדה ב-1976 כמתחרה לאל על, ששלטה בהטסה של יצוא תוצרת חקלאית מישראל. משנת 2010 נמכרה החברה, שהייתה בבעלות של מספר חברות חקלאיות, לחברת כנפי חגי שבשליטת עופר גלבוע. כיום מהווה קאל חלק מקבוצה ששמה Challenge group, אף היא בשליטת עופר גלבוע.

הקבוצה עוסקת בעיקר בהטסת מטענים ובלוגיסטיקה בינלאומית של מטענים מורכבים. בבעלות הקבוצה נמנית גם חברת תעופה נוספת למטענים בבלגיה ושמה ACE BELGIUM FREIGHTERS. ל-Challenge group יש גם מסוף מטענים גדול (Hub) בליאג', בלגיה, ממנו היא מטיסה מטענים ליעדים שונים בעולם, לרבות בארה"ב, באירופה, בסין ובישראל. עסקי תעופה נוספים שלה, בעקר בתחומי מסחר במטענים וליסינג, תחזוקה ומימון מטוסים, נמצאים במלטה.

הצי של Challenge Group מונה כיום ארבעה מטוסי קרגו מדגם בואינג 747-400, מהם טסים שלושה בקאל ואחד ב-ACE. באמצעות מטוסיה מטיסה הקבוצה סחורות מורכבות דוגמת מכונות גדולות (למשל MRI), מנועים למטוסים, בעלי חיים, ציוד רפואי ומוצרים שונים.

מנכ"ל ויו"ר קאל הוא עופר גלבוע, שהוא גם בעל השליטה. גלבוע עומד בראשה מאז 2010. בעבר שימש גלבוע כמנהל הפעילות של חברת דלתא (טקסטיל) בבריטניה וכמנכ"ל של קבוצת בגיר.