נועם לניר נפרד מעוד החזקה בורסאית: השליטה באפליי תעבור לידי בעלי חברת הכטב"מים אירודרום

פעילותה של אירודרום בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים תמוזג לאפליי כנגד 69% מהמניות לאחר שהחברה הביטחונית הוערכה בכ-50 מיליון שקל • אחרי שצנחה בשנה האחרונה, מניית אפליי הגיבה לידיעה על המיזוג בזינוק של כ-20%

נועם לניר / צילום: איתן ריקליס
נועם לניר / צילום: איתן ריקליס

פחות משבועיים מאז חתם נועם לניר על הסכם למכירת השליטה בחברת הטכנולוגיה בבילון , כעת הוא בדרך להיפרד גם מהשליטה בחברת הטכנולוגיה אפליי , וגם זאת כשהיא רחוקה מרחק ניכר משיאה. הפעם מדובר במיזוג פעילות ביטחונית בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מ) לתוך החברה, באמצעות הקצאת מניות.  

אפליי עדכנה הבוקר כי חתמה על הסכם להחלפת מניות מול חברת אירודרום, במסגרתו היא תקצה לבעלי מניות אירודרום, ובראשם בעל השליטה והמנכ"ל רועי דגני, 69% מהונה, כך שבידי בעלי המניות הנוכחיים של אפליי יוותרו כ-31% מהמניות.

כיום מחזיק לניר שיעור דומה ממניות אפליי (כ-31%) וסך החזקות בעלי העניין בחברה מסתכמות בכ-59%, בעוד החזקות הציבור עומדות על כ-35% וחברת הפניקס מחזיקה בכ-6% נוספים. במסגרת ההסכם תעביר אירודרום לאפליי את מלוא המניות בחברה, כך שלאחר ההעברה תחזיק אפליי ב-100% ממניות החברה הביטחונית, העוסקת ביישום פתרונות ושירותים בתחום הכטב"מ בזירה הביטחונית "ומתמחה בתפעול, הדרכה, אחזקה בדרגי א' ו-ב', הטמעת מערכות כטב"מ ושירות לקוח".

השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים, בהם קבלת אישור בעלי המניות, אישור תנאי כהונתו של דגני כמנכ"ל אירודרום, אישור ביהמ"ש להסכם בדרך של הסדר ועוד, ומועדה נקבע לסוף חודש מרץ, "אלא אם הסכימו הצדדים על מועד מאוחר יותר". מלבד תפעול, הדרכה והחזקת כטב"מים, אירודרום גם מספקת "שירותי תיעוד הנדסי, כתיבה טכנית ופיתוח והדרכה", ובכך, לפי החברה "מעניקה ללקוח את מלוא השירותים הנחוצים לתפעול ותחזוקה של המערכת".

לפי הנתונים שמציגה אפליי בקשר לפעילות המתוכננת להתמזג לתוכה, לאירודרום 7 לקוחות פעילים בארץ ובחו"ל, שהינם גופים ממשלתיים וגופים העוסקים בביטחון, והיא מעסיקה כ-35 עובדים.

תוך שנה: שני שליש מהשווי נמחק

לקראת עסקת המיזוג, הוערך שוויה של אירודרום בכ-50 מיליון שקל, ובתוצאותיה הכספיות היא מציגה הכנסות של כ-5.5 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר 2019 והפסד של 1.5 מיליון שקל לתקופה זו, אחרי שאת שנת 2018 כולה סיכמה עם הכנסות של פחות מ-4 מיליון שקל והפסד של כ-1 מיליון שקל.

עוד מציגה אירודרום צבר הזמנות של כ-18 מיליון שקל וגירעון של כ-700 אלף שקל בהון העצמי.

עוד במסגרת ההסכם בין הצדדים, אפליי התחייבה כי עד השלמת העסקה לא תהיה בה כל פעילות, שכיום מתרכזת "בתחומי השיווק, הפרסום, המיתוג, ההפצה והמוניטיזציה של מוצרים ושירותים בתחום המובייל, המיחשוב, האינטרנט והמדיה" ובתחומים משיקים, ונמצאת בדעיכה כבר תקופה ממושכת.

בשל הדשדוש בפעילות, באפליי בחנו במשך תקופה לא קצרה אפשרויות לשיתופי פעולה גם באמצעות הרחבת הפעילות הקיימת וגם בענפי פעולה נוספים. מצבה המאתגר בא לידי ביטוי גם בשווי השוק המצומק שלה, שעמד הבוקר על פחות מ-15 מיליון שקל, אחרי צניחה שנתית של כ-65% שרשמה מנייתה.

היום הגיבה המניה להודעת החברה בעליות דו-ספרתיות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-20%, אולם גם אחריהן ביצועיה שנה אחורה עגומים, עם ירידה של יותר מ-50%.

ההחמצה של לניר וכריסטיאנו רונאלדו

כאמור, בדומה לבבילון, גם מהשליטה באפליי נפרד לניר כשהיא רחוקה מרחק עצום מרמת השיא בה שהתה תחת שליטתו. כיום רחוקה אפליי יותר מ-90% משווי השיא שלה תחת שליטתו של לניר, שנקבע במהלך 2014 ושיקף לחברה שווי של כ-190 מיליון שקל. מאז השלים לניר, יחד עם קבוצת משקיעים, את ההסכם לרכישת השליטה בחברה באמצעות הקצאה פרטית, במהלך שנת 2013.

לאחר ההשתלטות עליה, מיקד לניר את פעילותה של אפליי בתחום של "פיתוח, שיווק, הפצה ומוניטיזיה של אפליקציות ברשתות הסלולר בכל העולם", ובמהלך 2014 החלה החברה לרכז את פעילותה בפיתוח והפצת אפליקציית מקלדת חכמה ממותגת, באמצעות מיזם חברת קיבו (Kibo), במשותף עם חברת וויטסמוק.

אולם פעילות זו, שלשותפות בה נכנסו בין היתר סוכן הכדורגלנים הבינלאומי פיני זהבי וכדורגלן העל כריסטיאנו רונאלדו, ואשר דיווחה על שיתופי-פעולה עם חלק ממועדוני הכדורגל המובילים בעולם, לא התרוממה, לא הצליחה לייצר הכנסות משמעותיות ורווחים, והצטמצמה עד שגוועה.

על הידרדרות מצבה של אפליי מעידה גם הערת "עסק חי" שצורפה לדוחות המחצית הראשונה של 2019, אחרי שנעדרה מהם בשנתיים האחרונות (2017-2018), תוך שרואי החשבון מפנים את תשומת לב המשקיעים, בין השאר, להפסדיה הצבורים ולתזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת.

בסיכום מחצית השנה הראשונה של 2019, הכנסותיה של אפליי צנחו ב-75% והסתכמו בקצת יותר מ-2 מיליון שקל, אחרי שאת שנת 2018 כולה סיכמה עם הכנסות של יותר מ-15 מיליון שקל - סכום ששיקף צניחה של 44% ביחס להכנסות שנת 2017. בשורה התחתונה, הפסדיה במחצית הראשונה של 2019 גדלו ב-37% והגיעו לכ-2.5 מיליון שקל.

כאמור, בסוף חודש דצמבר סיכם לניר על מכירת מרבית מניותיו בחברת הטכנולוגיה בבילון לקרן אלפא של גבי דישי ומיכאל וייס, תמורת כ-33 מיליון שקל. דבר העסקה גרר את מניית בבילון לעליות חדות, וכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-115 מיליון שקל - רחוק כמעט 90% משווי שיא של כ-2 מיליארד שקל אליו הגיעה במהלך שנת 2012.